Gå til innhold

Komtere folks skrivefeil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Serena
Jeg ser det er en del innlegg der noen klager på folks skrivefeil (og gjerne småfeil), og også i stedenfor å svare på selve innlegget?

Hva mener dere om det? Er det greit?

Har KG noen regler for det?

Har merket at spesielt en bruker har tendens til å angripe skrivefeil hvis noen diskuterer med han/henne. Personlig har jeg ikke kranglet med denne personen, men jeg må si at jeg reagerer på innlegg som påpeker skrivefeil generelt. Har en bruker gitt uttrykk for at vedkommende ønsker korreksjon er selvfølgelig problemstillingen en helt annen. Men i utgangspunktet anser jeg det som firkantet og ganske respektløst å angripe folk fordi de ikke skriver grammatisk korrekt.

Overdreven bruk av smsspråk og store bokstaver skjønner jeg imidlertid at folk påpeker, ettersom dette i større grad er relatert til personlig lathet enn formuleringsproblemer. Det er mulig å skru av Capslock og konsentrere seg nok til å formulere et innlegg med fullstendige ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ærlig innrømme at jeg er litt sensitiv når noen kommenterer rettskrivingen min, dette har mye med at jeg ikke fikk påvist lese og skrive vansker før jeg ble 18 år og har fått mye kritikk av lærere oppgjennom. De har sakt at jeg er lat ol, fordi jeg ikke har brydd meg om å skrive rett.

Det som er ille er at lærerne ikke gjør det, eller de retter bare på de største feilene.

De færreste liker å få påvist at de gjør feil. Men hvordan skal man lære hva som er korrekt rettskrivning hvis ingen viser deg hva som er riktig? Det kommer selvfølgelig an på situasjonen. I en læringssituasjon må man godta å bli korrigert - i en debatt mener jeg det blir en avsporing, en type hersketeknikk.

Det lønner seg å se over før du leverer, sa lærerne mine. Godt råd! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Holger

Å åpenlyst korrigere på språklig feil i et innlegg blir i mine øyne som å si til en fremmed person at vedkommende sikkert tar seg bedre ut i sine åletrange bukser om personen hadde slanket vekk den ene bilringen som henger over beltespenna.

Utidig å se til/på, men andres feil eller mangler er ikke noe man trenger å fremheve. Foretrekker heller da den subtile måten å gjøre det på, ved å gjenta ordet i sin rette form. Eks:

TS: "Jeg vil ikke att dattra mi på 15 skal bruke prevansjons piller får hode pinen"

meg: "å hindre datteren din å bruke prevensjonspiller for hodepine er [mitt svar]"

Selv om intensjonene (som regel) er gode, blir det i mine øyne bare en variant av hersketeknikk, som nevnt av andre. Ingenting i et forum å gjøre. æsj æsj.

Når det er sagt, må innrømme at jeg virkelig ikke liker innlegg der man virkelig må "lytte" etter en dialekt i et innlegg, eller har et tungt smspreg, eller viser en innleggers sanne umyndige alder ved en trang til å ordlegge seg skriftlig så nærme et muntlig språk som mulig, og da helst med mange smilefjes, tre eller flere prikker etter hverandre i hver eneste setning, samt laaange vokalbruk, og sånn lizm, og unaturlige lange setninger fulle av kommaer, men ikke noe punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Eks:

TS: "Jeg vil ikke att dattra mi på 15 skal bruke prevansjons piller får hode pinen"

meg: "å hindre datteren din å bruke prevensjonspiller for hodepine er [mitt svar]" (...)

Men, det må få være lov å glede seg til den dagen da TS korrigerer DIN skrivemåte, fordi hun tror det er slik det SKAL skrives :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ignorerer de fleste små skrivefeil så godt jeg kan, hvis det virker som personen ikke kan noe for det.

Hvis de derimot skriver sms-språk, eller veldig fjortis, da går det en liten grammatikkfaen i meg som ikke klarer å dy seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...