Dalila Skrevet 24. april 2008 #21 Skrevet 24. april 2008 Til siste gjest: Det er ikke alltid et angrep eller en angrepstaktikk å kommentere skrivefeil... Selv prøver jeg å begrense sånne kommentarer til språkforumet, men noen ganger holder det hardt, når du ser at mange skriver akkurat som de snakker. Da mener jeg ikke dyslektikere, men folk som rett og slett ikke gidder å anstrenge seg for å skrive riktig. Det er provoserende. Men som sagt, det er virkelig sjelden jeg kommenterer skrivefeil utenom i språkforumet. Bruker det i alle fall ikke som angrepstaktikk, det blir for dumt.
Gjest Infralove Skrevet 24. april 2008 #22 Skrevet 24. april 2008 Bah. Folk som retter på skrivefeil er irriterande. Man må jo kanskje påpeike det om teksten er uforståeleg, men elles er det ganske unødvendig. Trur dei aller færraste som henger på forum er ute etter å lære seg betre norsk. Eg bryr meg fint lite om kor mange skrivefeil eg har. Om nokon hadde begynt å fortelje meg alt eg skreiv feil... Og nokre ganger skriver eg litt dialekt fordi at nokre nynorskord ikkje passar meg. Eg legg ikkje spesielt godt merke til skrivefeil. Eg trur eg skumles, på ein måte. Leser fleire ord i gangen nesten, ser derfor ikkje så mykje skrivefeil. Det kan virke som om nokre her inne les bokstav for bokstav, ikkje ord for ord. Det må då ta frykteleg lang tid å lese når man skal konsentrere seg om rettskriving.
Blåbæret Skrevet 25. april 2008 #23 Skrevet 25. april 2008 Kan ærlig innrømme at jeg er litt sensitiv når noen kommenterer rettskrivingen min, dette har mye med at jeg ikke fikk påvist lese og skrive vansker før jeg ble 18 år og har fått mye kritikk av lærere oppgjennom. De har sakt at jeg er lat ol, fordi jeg ikke har brydd meg om å skrive rett. Er enig med Infralove med d om å lese ordet og ikke hver enkelt bokstav. Om man har en skrivefeil så er ikke det noe å bry seg om så lenge man kan skjønne helheten i teksten. men selvfølgelig, blir det uforståelig så er det lov å si i fra om det,men på en grei måte
Meaty Skrevet 25. april 2008 #24 Skrevet 25. april 2008 Jeg pleier ikke å påpeke skrivefeil, men kan irritere meg mye over feil som går igjen. Det er enkelte skrivefeil som kan se ut som om de er smittsomme, og hvis mange skriver et ord feil så kan andre tro at det er sånn ordet skrives. Et eksempel jeg kommer på i farta er "prevensjon", det er veldig mange KG'ere som skriver "prevansjon" og det virker som om det blir bare flere og flere!
mamut75 Skrevet 25. april 2008 #25 Skrevet 25. april 2008 Jeg syntes det virker pedantisk å korrigere andres skrivefeil , dersom man ellers forstår meningen i teksten . Når folk i tillegg gjør dette og tror at det er et selvstendig argument i en debatt , blir det litt småpatetisk for meg .
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #26 Skrevet 25. april 2008 Men det er det ikke alltid det er. Er det lov å kommentere når man ikke forstår?Bør man ikke da heller spørre? Fremfor å kommentere?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #27 Skrevet 25. april 2008 Jeg pleier ikke å påpeke skrivefeil, men kan irritere meg mye over feil som går igjen. Det er enkelte skrivefeil som kan se ut som om de er smittsomme, og hvis mange skriver et ord feil så kan andre tro at det er sånn ordet skrives. Et eksempel jeg kommer på i farta er "prevensjon", det er veldig mange KG'ere som skriver "prevansjon" og det virker som om det blir bare flere og flere! Det samme når noen på kg spør hva som er "værre", eller "værst". Da er det påfallende hvor mange som skriver det på samme måte i svaret. Kanskje noen rett og slett synes det er ufint ikke bare å kommentere andres feil, men å la være å kopiere dem
Maneo Skrevet 25. april 2008 #28 Skrevet 25. april 2008 Jeg gidder ikke kommentere skrivefeil på et forum. Dette er et sted hvor alle har lov til å skrive innlegg, og da anser jeg det ikke som nødvendig å kommentere om en person skriver feil. Dog, det betyr ikke at det ikke irriterer meg.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. april 2008 #29 Skrevet 25. april 2008 Bør man ikke da heller spørre? Fremfor å kommentere? Går ikke det ut på det samme? "Jeg skjønner ikke hva du skriver."/"Det er så mye skrivefeil i innlegget at jeg ikke skjønner hva du skriver."
LilleCanCan Skrevet 25. april 2008 #30 Skrevet 25. april 2008 (endret) Så lenge det ikke er noe som har med selve tråden å gjøre ser jeg ingen grunn til det. Og hvis et innlegg er helt uleselig. Dvs: uten avsnitt, o.l, så hadde jeg slutta å lese innlegget. For det er for slitsomt å lese det, og å lære opp en annen til å bruke avsnitt (ikke at jeg er så flink i norsk selv. Det er derfor jeg hadde syns det ville vært slitsomt å lære opp en annen i grammatikk) og sånne ting, når de skriver. Eller så hadde jeg av meg selv klart å forstå at personen hadde lese/skrivevansker. Noen ganger ser man jo det... Endret 25. april 2008 av LilleCanCan
Cidric Skrevet 25. april 2008 #31 Skrevet 25. april 2008 Jeg synes det er greit å kommentere skrivefeil hvis det er noe som går igjen, og spesielt når mange gjør samme feilen. Da kan jo noen lære noe av det Etter 20 år med nettfora har jeg ennå til gode å se at slike kommentarer midt i en debatt lærer noen noe som helst om språkbruk. Stort sett resulterer det bare i sure miner over hele fjøla, og de som får kommentarene lærer ikke noe annet enn å holde klørne kvesset til neste gang de får gjennomgå. Men bevares...jeg ser jo fristelsen, når det stadig kommer blemmer av dimensjoner som avslører en fullstendig mangel på forståelse for eget morsmål...
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 25. april 2008 #32 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns man kan la være å kommentere skrivefeil, det kan være mange grunner til at folk skriver feil. Jeg mener det samme som deg! Det er unødvendig å komme med komentarer på dette område så sant budskapet kommer frem! Skriveleifer kan skyldes slurv, dysleksi, lærevansker mm...Da er det ikke gøy når noen påpeker skriveleifene dersom årsaken er de 2 sistnevnte!
Lille-me Skrevet 25. april 2008 #33 Skrevet 25. april 2008 ja. Jeg mener det er greit så lenge det også blir svart på spørsmålet som TS spør om, og så lenge det ikke blir spydige komentarer. Om ingen aldri nevner det, blir jo kanskje denne feilen skrevet flere ganger. Skriver selv en del feil, men det skyldes mest slurv.. Så om jeg f.eks skulle skrive: hei på deg. Men så skrev jeg heller hie på deg, er drt ikke nødvendig å kommentere det. Se ann situsajonoen..
Lille-me Skrevet 25. april 2008 #34 Skrevet 25. april 2008 ja. Jeg mener det er greit så lenge det også blir svart på spørsmålet som TS spør om, og så lenge det ikke blir spydige komentarer. Om ingen aldri nevner det, blir jo kanskje denne feilen skrevet flere ganger. Skriver selv en del feil, men det skyldes mest slurv.. Så om jeg f.eks skulle skrive: hei på deg. Men så skrev jeg heller hie på deg, er drt ikke nødvendig å kommentere det. Se ann situsajonoen.. klaret til og med å få med noen feil er gitt.
Lille-me Skrevet 25. april 2008 #35 Skrevet 25. april 2008 klaret til og med å få med noen feil er gitt. Ennå flere feil. Huff, nå slurver jeg.....
Gjest Tigress Skrevet 25. april 2008 #36 Skrevet 25. april 2008 Eg meiner det er greit å kommentere skrivefeil berre dersom dei gjer det vanskeleg å forstå kva det skal stå der.
Gjest Infralove Skrevet 25. april 2008 #37 Skrevet 25. april 2008 Om ingen aldri nevner det, blir jo kanskje denne feilen skrevet flere ganger. Ja, det ville jo vere heilt forferdeleg.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #38 Skrevet 25. april 2008 Ennå flere feil. Huff, nå slurver jeg..... Det heter enda flere
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #39 Skrevet 28. april 2008 Det som er ille er at lærerne ikke gjør det, eller de retter bare på de største feilene.
Kamikatze Skrevet 29. april 2008 #40 Skrevet 29. april 2008 Synes dårlig om å korrigere lesbare og forståelige innlegg. Det er så fort gjort å trykke på en feil tast. Også dyslektikere kan ha mye fornuftig på hjertet. Dialektord er helt OK. Om folk velger å synes eller synest, er ett fett for meg. Ekskluderende forkortelser som PK, er bare fjas. Skriv "politisk korrekt" eller "pulekompis" - i alle fall første gangen du bruker det i innlegget. Ikke alle i hele landet bruker samme sjargong som deg. Synes det er helt greit å hinte litt, når noen skriver et langt innlegg i sms-språk, som gjør at jeg bruker tre ganger så lang tid på å tyde det, som vanlig tekst. Det samme gjelder så dialektbefengt, at man må bruke ekstrea tid på å tyde innlegget. At folk kødder med orddeling, får være deres problem. For meg er det godt nok at de fremstår som idioter, med meningene sine. Da blir orddelingsfeil bare krydder på såret. Og hva gjelder vanlige feil som "værre" og "prevansjon", så er det den skrivemåten (les skrivefeilen) som blir mest brukt, som ender opp i ordboka. Men å skrive et svarinnlegg KUN for å kritisere en skrivefeil, det er så off topic, at det burde blitt moderert bort. Skal man syte, bør det maks bli i ei mikroskopisk godartet bisetning, i et dugelig relevant bidrag til trådens tema.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå