Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fryktelig lyst å løpe mila i et løp her i byen. Er om 2 mnd.

Selv har jeg aldri løpt/jogget noe særlig !!

Men jeg er i relativt bra form. Trener aerobic og spinning ca 4 gang i uka,og går mye når jeg har mulighet.

Hvordan skal jeg legge opp treninga framover? Hvor lange strekninger skal jeg løpe? Hvordan skal jeg holde pulsen under løpinga? Andre råd og dåd hvordan man skal forberede seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke akkurat ekspert på løpetrening, men jeg har fulgt en plan jeg fant i et eller annet blad om hvordan man skal klare å jogge 30 min sammenhengende.

Metoden var å dele det opp i gåing og jogging. F eks begynne med å gå 6 min og jogge i 4 min, og gjøre dette tre ganger etter hverandre. Ettersom kondisjonen forbedrer seg, kutter man ned tiden man går og øker tiden man jogger. Nå går jeg i 2 min og jogger i 8 min (3 ganger, slik at det blir en halvtime). Målet er til slutt å klare å jogge sammenhengende hele halvtimen.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Metoden var å dele det opp i gåing og jogging. F eks begynne med å gå 6 min og jogge i 4 min, og gjøre dette tre ganger etter hverandre. Ettersom kondisjonen forbedrer seg, kutter man ned tiden man går og øker tiden man jogger. Nå går jeg i 2 min og jogger i 8 min (3 ganger, slik at det blir en halvtime). Målet er til slutt å klare å jogge sammenhengende hele halvtimen.

Da har man likevel langt igjen før man har løpt en mil....

Hvis jeg var deg, ts, ville jeg forsøkt meg frem og sett hvor langt/lenge du hadde klart å løpe i strekk. Det vil si få en oversikt over løpeformen din. Det er lett å tro man er god til å løpe fordi man trener aerobic. Dette stemmer ikke alltid. Dersom du løper en kilometer på 5 minutter tilsvarer dette en mil på 50 minutter. Det kan være et greit utgangspunkt. (Dette er 12 km/t dersom du for eksempel stiller inn en tredemølle.)

Start for eksempel med en runde du vet er 5-6 kilometer og se hvordan det går. Øk på etterhvert. Det er lurt å legge inn intervalltrening (masse tips på nettet) og såkalte rolige langkjøringer. Jeg ville uansett startet med å få et overblikk på hvordan løpeformen er.

Skrevet

Jeg skal løpe mitt første milløp på søndag, og har trent siden januar (og ville nok vært i stand til å gjennomføre for et par måneder siden).

Begynte med halvtimesøkter to uka, samt et par intervalløkter. Etterhvert økte jeg lengden på "langkjøringene" - 40 min en gang, 45 neste, så 50 osv. osv. mens jeg økte intensiteten på intervalltreningene.

Den siste måneden har jeg flyttet ut på asfalt for å venne kroppen til annet underlag. Det ble et ordentlig tilbakeslag de første par ukene, det er MYE tyngre å løpe ute! Men har jobbet meg opp til å løpe en time og 15 min sammenhengende, så nå er jeg klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...