Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bedre for forbrenningen å gå raskt i 40 minutter, eller å gå med middels fart i 80 minutter? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvem av alternativene du tilbakelegger størst distanse på :)

Skrevet

Det er en fast runde jeg går. En runde tar 40 min rask gange. Om jeg går runden to ganger, så må jeg gå litt saktere..

Vet at man forbrenner like mye uansett tempo, på samme strekning. Men tenkte litt på å øke hvileforbrenningen. Men det skjer kanskje ikke ved gange?

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Best utbytte har du dersom du går runden to ganger i raskt tempo.

Eller, sånn som du skriver, at du går runden to ganger selvom du går litt ned i tempo.

Det er imidlertid feil at man forbrenner det samme på lik strekning uansett tempo. Dersom man løper forbrenner man mer enn man klarer på en gåtur selvom det er samme strekning.

Endret av Helen Parr
Skrevet
Det er en fast runde jeg går. En runde tar 40 min rask gange. Om jeg går runden to ganger, så må jeg gå litt saktere..

Vet at man forbrenner like mye uansett tempo, på samme strekning. Men tenkte litt på å øke hvileforbrenningen. Men det skjer kanskje ikke ved gange?

Du må nok en god del mer opp i intensitet om du vil øke hvileforbrenningen. Rask gange vil ikke gi deg høy nok puls til at forbrenningen holder seg oppe også etter avsluttet trening. Selv med høy intensitet vil også forbrenningen gå ned en stund etter at du er ferdig å trene.

Om du vil at hvileforbrenningen skal holde seg høyere, bør du satse på styrketrening. Muskler fører til høyere forbrenning enn fett. Så om du får mer muskler, vil hvileforbrenningen gå opp.

Skrevet

Gjør man det?

Det gjør ikke jeg. Hvis jeg går en runde jeg har det forteste jeg kan, så forbrenner jeg mer enn hvis jeg går saktere rundt.

Ihvertfall i følge min pulsklokke. (Polar F6)

Jeg trodde det var pulsen som styrte hvor mye en forbrenner.

og at når pulsen er mellom 75%-85% det er da du forbrenner mest.

Jeg for min del må gå i raskt tempo for at pulsen skal komme mellom 75%-85%.

Men nå er ikke jeg noen ekspert da..

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)
Gjør man det?

Det gjør ikke jeg. Hvis jeg går en runde jeg har det forteste jeg kan, så forbrenner jeg mer enn hvis jeg går saktere rundt.

Ihvertfall i følge min pulsklokke. (Polar F6)

Jeg trodde det var pulsen som styrte hvor mye en forbrenner.

og at når pulsen er mellom 75%-85% det er da du forbrenner mest.

Jeg for min del må gå i raskt tempo for at pulsen skal komme mellom 75%-85%.

Men nå er ikke jeg noen ekspert da..

Jo, man forbrenner mer desto fortere man går, men så bruker man mindre tid også. Dersom du løper tar en 40 minutters gårunde kanskje bare 20 minutter...

(Men som jeg skrev lenger opp, viser det seg at selvom man bare trener i 20 minutter (løping) forbrenner man mer enn man ville gjort på en 40 minutters gåtur over samme strekning)

Endret av Helen Parr
Gjest Helen Parr
Skrevet

Blant annet dette står i artikkelen:

Den ene foregikk i lavt tempo og over 90 minutter. Den andre med høy intensitet og i 45 minutter.

(hvor de refererer til de to sykkeltestene.

Det jeg ser ut fra dette er at man må trene dobbelt så lenge for å oppnå den effekten som man viser til i resultatene. Det betyr jo at dersom man har for eksempel bare en time til rådighet (slik det ofte er) lønner det seg å trene med høyest mulig puls (bare man da ikke overstiger anaerobt nivå) for å få full effekt i det spesifikke tidsrommet.

Jeg tror ofte grunnen til at man råder folk til å ligge på et lavere intensitetsnivå er at da holder man ut lenger.

Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Skrevet
Det er imidlertid feil at man forbrenner det samme på lik strekning uansett tempo. Dersom man løper forbrenner man mer enn man klarer på en gåtur selvom det er samme strekning.

Du har rett i det, men når man sammenlikner vanlig gange med hurtig gange er ikke forskjellen mange kaloriene på samme distanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...