Gjest Gjest_Johanna_* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Jeg trenger hjelp. Det er nå sånn at min mann har et barn fra før. Dette barnet har han delt foreldreansvar for, og er hos oss 40% av tiden. Nå har det seg sånn at skolen ikke har informert oss om foreldremøte som har vært, og som da min mann har gått glipp av. Alt sånt skal jo legges ut på Fronter, men plutselig blir det ikke lagt ut allikevel. Frustrerende. Noen som kan en lovtekst i hodet, eller no?
Far til 2 Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Jeg trenger hjelp. Det er nå sånn at min mann har et barn fra før. Dette barnet har han delt foreldreansvar for, og er hos oss 40% av tiden. Nå har det seg sånn at skolen ikke har informert oss om foreldremøte som har vært, og som da min mann har gått glipp av. Alt sånt skal jo legges ut på Fronter, men plutselig blir det ikke lagt ut allikevel. Frustrerende. Noen som kan en lovtekst i hodet, eller no? Jeg har desverre ikke lovteksten i hodet. Problemet du beskriver er imidlertid universalt. Så lenge jeg var samværsforelder fikk jeg ofte ikke innkallingen fra skolen (i barnehagen var ingen problemer fordi jeg leverte og hentet). Etter at jeg ble bostedsforelder er imidlertid skolen flink til å informere samværsforelder (det er derfor naturlig å tro at dette har noe med kjønn å gjøre). Som samværsforelder ble jeg av bostedsforelder også nektet å delta på foreldresamtalene med barna. Lærerene har ingen plikt til å ha tilsvarende samtale med samværsforelder, så eneste informasjonen jeg fikk var ofte basert på telefonsamtale med skolen. Jeg håper det løser seg for dere.
tuji Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Jeg jobber med bl.a. konfirmanter, og har løst dette informasjonsproblemet med å gi mulighet til foreldrene for å oppgi en adresse nummer to hvis man ønsker informasjon til to steder. Kanskje dere kunne foreslått noe sånt?
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Man kan da ikke forlange at læreren skal ha 2 konferansetimer - bare fordi mor og far ikke klarer å samarbeide .. Lærere har sannelig nok med å kalle inn til 1 time pr elev .. Det er tross alt et puslespill som skal gå opp hver gang.
Gjest Gjest_Johanna_* Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Man kan da ikke forlange at læreren skal ha 2 konferansetimer - bare fordi mor og far ikke klarer å samarbeide .. Lærere har sannelig nok med å kalle inn til 1 time pr elev .. Det er tross alt et puslespill som skal gå opp hver gang. Neida, det er ikke snakk om 2 konferansetimer. Det er snakk om inkalling til foreldremøte. Å forlange 2 konferansetimer kan være nødvendig. HVa gjør en samværsforelder når bostedsforelderen ikke samarbeider og gir informasjon videre? Det trengs bare en part for å sabotere. Takk Far til 2 - skal lese meg opp på lovtekst nå. Dette er ikke den eneste gangen skolen har feilet. De har både epost og hjemmeadresse, så det må være mulig å bruke en eller annen kanal.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Her står det en del om hvordan mange skoler forholder seg til spørsmål rundt konferansetimer og andre spørsmål som kan være aktuelle for foreldre som lever atskilt.
Frøken Freken Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Neida, det er ikke snakk om 2 konferansetimer. Det er snakk om inkalling til foreldremøte. Å forlange 2 konferansetimer kan være nødvendig. HVa gjør en samværsforelder når bostedsforelderen ikke samarbeider og gir informasjon videre? Det trengs bare en part for å sabotere. Takk Far til 2 - skal lese meg opp på lovtekst nå. Dette er ikke den eneste gangen skolen har feilet. De har både epost og hjemmeadresse, så det må være mulig å bruke en eller annen kanal. Nå vet ikke jeg hvor gammelt dette barnet er, men det er sjelden (om ikke aldri) at skolene sender ut informasjon i posten. Denne blir sendt med elevene hjem i sekken, og da må det være den andre forelderens ansvar å informere. Jeg synes det må være grenser for hvor mye lærerne skal huske på, om ikke de skal sjekke hvem som har skilte foreldre, hva adressene er, sjekke at de har blitt informert om foreldremøter osv. Når det gjelder Fronter, så er jeg helt enig i at informasjon bør ligge her. Men det er nå en gang sånn at lærere glemmer de og...
Embla s Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Det er godt mulig at det er noen lovhjemler som regulerer dette. Uten at jeg vet noe om det, så tenker jeg at du som engasjert samværsforelder bør ta en telefon til skolen (eller sende en mail) og spørre om de kan sende deg informasjon fordi dere foreldre ikke har god nok dialog. Skulle tro at skolen vil prøve å imøtekomme et slikt ønske. Og igjen - uten at jeg vet noe om lovhjemler, så syns jeg det er merkelig at det er skolen som skal "tas" når samværsforelder ikke får informasjon som blir sendt med barna hjem. I mitt hode bør skolen gi ekstra informasjon til de som ber om det som en slags ekstraservice, men jeg syns det virker helt merkelig at man skal forlange at skolen skal ta ansvar for dette.
Frøken Freken Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Og igjen - uten at jeg vet noe om lovhjemler, så syns jeg det er merkelig at det er skolen som skal "tas" når samværsforelder ikke får informasjon som blir sendt med barna hjem. I mitt hode bør skolen gi ekstra informasjon til de som ber om det som en slags ekstraservice, men jeg syns det virker helt merkelig at man skal forlange at skolen skal ta ansvar for dette. Helt enig! Der jeg jobber er det tilfeller hvor man vet at samarbeidet fungerer dårlig, og da er det helt klart at man tar hensyn til det, og gir ut ekstra informasjon. Men jeg synes også det virker merkelig at det skal være skolens jobb å sende ut slik informasjon til alle. Da kan man som forelder ta kontakt med kontordama og spørre når det er foreldremøter o.l. Eller ringe direkte til kontaktlærer. Eller, enda bedre, snakke med den andre forelderen!
Julie:) Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Har de delt foreldreansvar eller har mor foreldreansvar og far er samværsforelder?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Fronter??? Her på vår skole går det på "gammelmåten". Elevene får inkallelse med hjem til foreldrene. Selv om vi har prøvd i noen år å få lærerne her til å bruke mail, pedit eller fronter, så gjør de ikke det. Resultat er at det bare er noen få foreldre på møtene, man vet ikke når det er skidag, man vet ikke leksene eller timeplanene til ungene HVIS MAN IKKE RINGER! Og noen ganger går det ikke an å ringe heller fordi lærerne har hemmelig nummer... Og sende mail går heller ikke, for den kommer i retur. Det flotte samarbeidet mellom skole og hjem fungerer aldeles ikke og noen ganger tror jeg lærerne saboterer med vilje for å skjule sin inkompetanse. Så hva blir det til at man gjør. joda, man driter i hele skolen, sørger selv for at ungene er faglig flinke og gleder seg til den dagen de er ferdige der for godt.
Gjest Johanne TS Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 Nå vet ikke jeg hvor gammelt dette barnet er, men det er sjelden (om ikke aldri) at skolene sender ut informasjon i posten. Denne blir sendt med elevene hjem i sekken, og da må det være den andre forelderens ansvar å informere. Jeg synes det må være grenser for hvor mye lærerne skal huske på, om ikke de skal sjekke hvem som har skilte foreldre, hva adressene er, sjekke at de har blitt informert om foreldremøter osv. Når det gjelder Fronter, så er jeg helt enig i at informasjon bør ligge her. Men det er nå en gang sånn at lærere glemmer de og... Det har ved flere anledninger blitt tatt opp med skolen - gått hele vei til rektor - for å få informasjon. Jeg er selv førskolellærer og sender alltid ut informasjon dersom samværsforeldre ønsker det. Det går på rutine, og det er for barnets beste at begge foreldrene får informasjon. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig når det er lærere. Det er ikke mer enn ca 20 elever i klassen, hvorav en 4-5 med skilte foreldre. Klart lærere også kan glemme - men hvor ofte er det liksom akseptabelt? Dette er ikke den eneste gangen det skjer. Det er godt mulig at det er noen lovhjemler som regulerer dette. Uten at jeg vet noe om det, så tenker jeg at du som engasjert samværsforelder bør ta en telefon til skolen (eller sende en mail) og spørre om de kan sende deg informasjon fordi dere foreldre ikke har god nok dialog. Skulle tro at skolen vil prøve å imøtekomme et slikt ønske. Og igjen - uten at jeg vet noe om lovhjemler, så syns jeg det er merkelig at det er skolen som skal "tas" når samværsforelder ikke får informasjon som blir sendt med barna hjem. I mitt hode bør skolen gi ekstra informasjon til de som ber om det som en slags ekstraservice, men jeg syns det virker helt merkelig at man skal forlange at skolen skal ta ansvar for dette. Skal det være nødvendig å ringe skolen hver dag, da, for å spørre om det har skjedd noe nytt. Alt som står i fars makt er gjort, annet enn å ringe hver dag. Han har i flere år vært foreldrekontakt for å være sikker på å få med seg informasjonen. Jeg synes skolen bør ta informasjonsansvar som en service til barna - som trenger foreldre som stiller opp. Helt enig! Der jeg jobber er det tilfeller hvor man vet at samarbeidet fungerer dårlig, og da er det helt klart at man tar hensyn til det, og gir ut ekstra informasjon. Men jeg synes også det virker merkelig at det skal være skolens jobb å sende ut slik informasjon til alle. Da kan man som forelder ta kontakt med kontordama og spørre når det er foreldremøter o.l. Eller ringe direkte til kontaktlærer. Eller, enda bedre, snakke med den andre forelderen! Skal man ringe hver dag, da? Å snakke med den andre foreldren er som å snakke til veggen. HUn tar ikke engang telefonen når han ringer. Det har vært flere runder i rettssalen, og kommer en ny i juni. Det trengs bare ett menneske for å sabotere. Har de delt foreldreansvar eller har mor foreldreansvar og far er samværsforelder? De har delt foreldreanvar. Far er samværsforelder.
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Fronter??? Her på vår skole går det på "gammelmåten". Elevene får inkallelse med hjem til foreldrene. Selv om vi har prøvd i noen år å få lærerne her til å bruke mail, pedit eller fronter, så gjør de ikke det. Resultat er at det bare er noen få foreldre på møtene, man vet ikke når det er skidag, man vet ikke leksene eller timeplanene til ungene HVIS MAN IKKE RINGER! Og noen ganger går det ikke an å ringe heller fordi lærerne har hemmelig nummer... Og sende mail går heller ikke, for den kommer i retur. Det flotte samarbeidet mellom skole og hjem fungerer aldeles ikke og noen ganger tror jeg lærerne saboterer med vilje for å skjule sin inkompetanse. Så hva blir det til at man gjør. joda, man driter i hele skolen, sørger selv for at ungene er faglig flinke og gleder seg til den dagen de er ferdige der for godt. Hva i all verden... Hvilken skole går ungene dine på da??! På skolen til ungene mine blir det lagt ut invitasjon/informasjon til foreldremøtet på Fronter i tillegg til at ungene får med seg hjem i papirutgave som ranselpost. Det er jo noen foreldre som ikke disponerer pc, eller som ihvertfall ikke har hjemme til privat bruk. I klassen til begge barna mine er det et par barn med skilte foreldre. Jeg vet at skolen/læreren sender dobbelt opp med info til disse barna; en til mor og en til far. Det har hendt at de har glemt det og bare sendt til den forelderen barnet bor hos, men da har det vært en forglemmelse og det har ikke skjedd ofte. Jeg vet at ett av barna har foreldre som ikke kommuniserer overhodet om det ikke står om liv og helse, og i dette tilfellet har det da vært noen ganger at pappaen ikke har fått all info han skulle hatt. De foreldrene som snakker sammen klarer som regel å informere hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Fronter??? Her på vår skole går det på "gammelmåten". Elevene får inkallelse med hjem til foreldrene. Selv om vi har prøvd i noen år å få lærerne her til å bruke mail, pedit eller fronter, så gjør de ikke det. Resultat er at det bare er noen få foreldre på møtene, man vet ikke når det er skidag, man vet ikke leksene eller timeplanene til ungene HVIS MAN IKKE RINGER! Og noen ganger går det ikke an å ringe heller fordi lærerne har hemmelig nummer... Og sende mail går heller ikke, for den kommer i retur. Det flotte samarbeidet mellom skole og hjem fungerer aldeles ikke og noen ganger tror jeg lærerne saboterer med vilje for å skjule sin inkompetanse. Så hva blir det til at man gjør. joda, man driter i hele skolen, sørger selv for at ungene er faglig flinke og gleder seg til den dagen de er ferdige der for godt. Snakk om å blåse tingene ut av proprsjoner! Fordi dere får informasjon på ark så har dere ingen oversikt over skidager, foreldremøter eller lekser? Og det går da HELT fint an å ringe skolen (regner med at skolen ikke har hemmelig nummer ) Lærere som har hemmelig nummer har jeg full forståelse for, ettersom noen foreldre ikke skjønner at lærere ikke trenger å være tilgjengelig 24-7! Men joda, jeg er enig i at det er praktisk å bruke internett til informasjon, men ikke nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #15 Skrevet 25. april 2008 Snakk om å blåse tingene ut av proprsjoner! Fordi dere får informasjon på ark så har dere ingen oversikt over skidager, foreldremøter eller lekser? Og det går da HELT fint an å ringe skolen (regner med at skolen ikke har hemmelig nummer ) Lærere som har hemmelig nummer har jeg full forståelse for, ettersom noen foreldre ikke skjønner at lærere ikke trenger å være tilgjengelig 24-7! Men joda, jeg er enig i at det er praktisk å bruke internett til informasjon, men ikke nødvendig. Nå skal ikke jeg kuppe tråden her, derfor har jeg laget en ny tråd som tar opp akkurat dette temaet med bruk eller ikke-bruk av data som kommunikajsonsmiddel mellom skole og hjem.
Frøken Freken Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Det har ved flere anledninger blitt tatt opp med skolen - gått hele vei til rektor - for å få informasjon. Jeg er selv førskolellærer og sender alltid ut informasjon dersom samværsforeldre ønsker det. Det går på rutine, og det er for barnets beste at begge foreldrene får informasjon. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig når det er lærere. Det er ikke mer enn ca 20 elever i klassen, hvorav en 4-5 med skilte foreldre. Klart lærere også kan glemme - men hvor ofte er det liksom akseptabelt? Dette er ikke den eneste gangen det skjer. Skal det være nødvendig å ringe skolen hver dag, da, for å spørre om det har skjedd noe nytt. Alt som står i fars makt er gjort, annet enn å ringe hver dag. Han har i flere år vært foreldrekontakt for å være sikker på å få med seg informasjonen. Jeg synes skolen bør ta informasjonsansvar som en service til barna - som trenger foreldre som stiller opp. Skal man ringe hver dag, da? Å snakke med den andre foreldren er som å snakke til veggen. HUn tar ikke engang telefonen når han ringer. Det har vært flere runder i rettssalen, og kommer en ny i juni. Det trengs bare ett menneske for å sabotere. De har delt foreldreanvar. Far er samværsforelder. Hvis saken er så alvorlig, så er vil vel heller ikke kontaktlærer ha problem med å kontakte når det skjer noe. Men jeg mener fremdeles at lærerens ansvar er å sende beskjed med eleven, så får foresatte selv ta kontakt å forhøre seg om når det er foreldremøter osv dersom de ikke får beskjeder av eks. I min klasse er det 30 elever, skal jeg da i tillegg til alt det andre som skjer på skolen, sitte med en liste over foreldre som sliter med samarbeidet, og ringe alle når det kommer informason med hjem? Det er mulig jeg er urimelig her, men jeg synes faktisk ikke det er lærerens ansvar at ikke foresatte kan samarbeide (uavhengig av hvem som er den "vanskelige" part). Men selvfølgelig sender jeg ekstra informasjon til noen dersom det er noen som sier klart fra. Derfor er det dårlig av den skolen barna gå på og ikke gjøre dette, ettersom dette har gått helt til rektor. Men jeg mener at det ikke er skolen her som ødelegger for at barna får oppfølging. Jeg vil vel også tro at samarbeidet med kontaktlærer er relativt tett ettersom situasjonen er som den er? Og at også denne er informert om situasjonen. Hvor gamle er barna?
venus* Skrevet 27. april 2008 #17 Skrevet 27. april 2008 Jeg sier som en tidligere innskriver - det er da veldig sjeldent at skolen sender ut brev med innkallelse til møter? De blir sendt med barna. Men ellers så kan du jo snakke med kontaktlærer og spørre om mer informasjon. Det er ikke nødvendig å banke i bordet med noen lovtekster (det kan kanskje ha motsatt effekt). Spør på en høflig måte, så får du kanskje denne ekstratjenesten fra læreren. Stakkars barn som har foreldre som samarbeider så dårlig sammen..
Embla s Skrevet 27. april 2008 #18 Skrevet 27. april 2008 Mulig jeg er helt på bærtur her, men hvis samarbeidet er så dårlig at den ene foreldren holder tilbake viktig informasjon for den andre - så er vel dette noe man kan få hjelp til hos familievernkontoret? Har man ikke rett på informasjon fra den andre foreldren om viktige ting som angår barnets helse og utdanning? Jeg syns IKKE man skal skyve dette ansvaret over på skolen. Selv om skolen i mange tilfeller bør kunne legge bedre til rette for at foreldre skal kunne hente informasjon på nett. En annen ting: Skolen kan da vel ikke ta for gitt at ALLE samværsforeldre har nett-tilgang? Så hvis dette virkelig er skolens ansvar, må de jo faktisk sende i posten ALLE lapper og all informasjon som de sender med i sekken til BEGGE foreldrene! (for det kan jo hende at en lapp havner i sekken en dag barnet skal til samværsforeldren og at den med hovedomsorg dermed er den som går glipp av infoen). Nei - kommunikasjonsvansker foreldre i mellom bør ryddes opp i på annen måte enn å laste kontaktlærer for at denne ikke legger til rette så den dårlige kommunikasjonen bare kan fortsette. En så dårlig kommunikasjon går ut over barnet på flere måter enn at den ene foreldren går glipp av foreldremøter.
Far til 2 Skrevet 27. april 2008 #19 Skrevet 27. april 2008 Jeg vil påstå at dette er et treneringsproblem. Ikke samværstrenering, men informasjonstrenering. Bostedsforelder har ingen plikt (ihvertfall ikke som kan pådømmes i rettsystemet) til å informere samværsforelder. Dermed blir det skolen som blir belastet med sin informasjonsplikt. Da dette skjedde med meg dro jeg til kommunenens skolekontor og fikk snakke med skolesjefen i kommunen. Hun var veldig hyggelig og forstod godt problemet som hun viste skjedde i mange andre tilfeller også. Kort tid etterpå ble det innført en ny rutine som medførte at alle samværsforeldre fikk tilsendt brev (skolene hadde daglige leveranser av papir til kommunen, og brev til samværsforeldre ble samtidig levert og sendt ut fra kommunen sentralt). Denne løsningen fungerte ikke optimalt fordi enkelte lærere ofte "glemte" å sende slike brev til samværsforeldre. Kort tid senere ble Fronter introdusert på alle skoler og alt ble plutselig mye bedre for min del. Noen samværsforeldre sliter enda fordi hovedlærer ikke legger alt ut på Fronter (en slags data vegring), men for de fleste samværsforeldre er problemet løst.
Embla s Skrevet 27. april 2008 #20 Skrevet 27. april 2008 OK, bra at det funker for deg. Men hva med de samværsforeldre som ikke har netttilgang da? Og jeg forundrer meg over at den enkelte kontaktlærer skal ha større ansvar enn foreldrene i forhold til at to som har laget et barn sammen ikke fikser å jobbe sammen for barnets beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå