Gjest Malerinnen Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Solen skinner og jeg har fri!! Har lenge planlagt at vi skal male huset. Vi kjøpte det ifjor, og har iløpet av vinteren funnet ut /sett at forrige eier har prestert å "flekkmale" huset i ikke mindre enn 6 forskjellige rød-nyanser...... ikke særlig stilig, altså!! ;( Taksteinen er rustrød, og egentlig ganske fin i fargen. Alle vinduene har klassiske pene sprosser i hvitt. Huset er i 2 etg. samt en dobbelgarasje og et uthus - alt i samme farge. Jeg har veldig lyst til å male huset hvitt, fordi jeg innbiller meg at det ville se mer helhetlig og klassisk ut, og passer fasongen på huset som er bygget i 1939. ( stor hage, og ligger ved sjøen på enden i en blindvei ). forslag/tanker til fargevurderin?? SÅ: fordi "bunnfargen" er rød, er jeg kjempeusikker på hvilken malingstype/merke som er heldekkende nok til at vi ikke trenger 10 strøk; det vil jo isåfall bli en "#¤%&¤¤ jobb å gjennomføre, siden vi skal gjøre dette selv.... - Anyone??? millioner takk for gode råd!! *klemmer*
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Det første du MÅ gjøre er å vaske huset ditt, bruk kraftvask. Ikke bruk høytrykkvasker, men skrubb med kost og spyl av med vann. SÅ kan du begynne å male. Så lenge du bruker dekkbeis eller maling, så vil det dekke med to, kanskje tre strøk. Antikkhvit selges det mye av, og også demihvit, selv tror jeg sandsten kan bli fin (fargenavn fra Jotun). Mitt råd til deg, og til alle andre som skal male, er å male en liten vegg først slik at du ser fargen. Velg gjerne noe som har litt gult eller rødt i seg, da disse fargene ikke blir så skarpe om vinteren. Så har du alternativer med å velge vannbasert eller oljebasert maling/dekkbeis. Dette kommer litt an på hvor du bor, men om du bor der hvor det er mye tørt, så vil jeg anbefale deg å bruke vannbasert maling. Den gulner ikke like mye som oljebasert, og blir ikke like fort sprø. Legg litt penger i å få en skikkelig god maling, så slipper du unna med å male huset ditt hvert 5.år, men kan vente i 10-15, om du er flink å vasker det med jevne mellomrom Et hus har aldri godt av å få maaaange strøk med maling, da dette tetter fibrene. Lykke til med fargevalg!
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Aldri i verden om jeg hadde malt et rødt hus hvitt. Treverket vil garantert bevege seg, og den røde malingen under vil derfor bli synlig i sprekker. Det er ikke pent. Kan du ikke heller finne en rødfarge som dere synes er pen? Vask huset først med kraftvask som Fisk 73 anbefaler, og maler over med Drygolin Extreme. Vaskejobben og malejobben er såpass omfattende at man bør velde den beste malingen selv om den er den dyreste i innkjøp. Med skikkelig grunnarbeid og Drygolin Extreme øker dere intervallene mellom hver vedlikeholdsmaling, og således sparer dere på sikt både penger og tid. Aldri i verden om jeg ville brukt vannbasert maling, den biter ikke godt nok mot underlaget uansett hva reklemen sier. Og det å bruke den oppå maling man ikke kjenner opprinnelsen til fra før, er å be om problemer.
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Aldri i verden om jeg hadde malt et rødt hus hvitt. Treverket vil garantert bevege seg, og den røde malingen under vil derfor bli synlig i sprekker. Det er ikke pent. Kan du ikke heller finne en rødfarge som dere synes er pen? Aldri i verden om jeg ville brukt vannbasert maling, den biter ikke godt nok mot underlaget uansett hva reklemen sier. Og det å bruke den oppå maling man ikke kjenner opprinnelsen til fra før, er å be om problemer. Det er gjort undersøkelser på vannbasert maling, og de svarene som kom fram av det var at den vannbaserte malingen er bedre enn den oljebaserte.... MEN, vi har ikke hatt like lang erfaring med den vannbaserte kontra olje, og de undersøkelsene som er gjort, ble gjort i Sverige og et mer innenlandsklima kontra hva Norge har. I tillegg var det for noen år siden en vannbasert maling på markedet som IKKE var bra... Men i flere tilfeller så er den like bra, om ikke bedre enn oljebasert Det man må være mest forsiktig med, er om det er brukt tjære i den eksisterende malingen, DA kan man ikke bruke hva som helst, men så lenge man vasker og skraper bort eventuell løs maling, så går det greit å bruke vannbasert maling. På den andre siden er vannbasert maling "nytt", og det vil nok i tiden fremover komme bedre vannbaserte malinger. All oljemaling vil forsvinne fra markedet om noen år grunnet EU-regler og vannbasert maling er mye bedre for miljøet. Når det gjelder sprekker, så vil ikke treverk virke på samme måten i hele landet. Hvite hus fungerer godt i varmere strøk, mens man kan bli plaget av fukt i treverket om man bruker det i "våtere" områder. Dette har sin naturlige forklaring med at jo mørkere maling jo fortere vil det tørke. På den andre siden kan man bli plaget med sprekker om man har en for mørk farge der hvor det er tørt og fint. Men tørre materialer gir en ikke like mye mugg/sopp som våte materialer... Det finnes fordeler og ulemper med vann- kontra oljemaling, og det finnes fordeler med lyse kontra mørke farger. Dette bør hun selvsagt finne ut av selv, og bør snakke med en god fargehandel i nærmiljøet for å få anbefalinger derfra, sett ut fra hvor i landet hun bor
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Du har rett i at det har blitt gjort mange undersøkelser på maling. Har også blitt bedrevet en del forskning, uten at alle resultatene av dette kommer ut - dessverre. Basert på min kunnskap anbefaler jeg altså Drygolin Extreme og å bruke samme fargenyanse som huset har fra før. Treverk beveger seg og malingen under vil garantert bli synlig i sprekker som oppstår, å hevde noe annet blir veldig feil. Grunnarbeidet kan være så godt son bare det - det spiller ingen rolle så lenge det er snakk om tre som altså er et materiale i bevegelse. Jeg ønsker ikke å bli hengende i denne tråden i en evig diskusjon, og går derfor ikke inn på heftevnene til vannbasert vs olje, men for å forenkle det litt, så vil f.eks. skade på malingen i ettertid svekke heftevnen til den vannbaserte langt utover det eventuelle lille området hvor skaden har oppstått - det skjer ikke ved olje. Det smarteste man gjør, er å spørre malermesteren hvilken maling h*n bruker på sitt eget hus. Men det er trådstarter selv som avgjør. Vil man høre på malingsprodusentene eller malingsbutikkene, så bruker man vannbasert. (Men jeg hadde aldri gjort det). Men nå skal jeg ut og male, med Drygolin dør og vindu siden det gjelder vindusomramming.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Om vannbasert maling er så bra for miljøet strides nå de lærde om da. Det er løsemidler i vannbasert maling også, nemlig plastmolekyler. Så er spørsmålet om det er så mye mer miljøvennlig. (Men malingsprodusentene hevder det )
Gjest fami Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 (endret) Det er BARE fordeler med vannTYNNET maling. Eller akrylmodifisert alkydmaling. Det har overhodet ingenting å si på om vi bor i Norge eller ikke. Jeg anbefaler å bruke enten Butinox Futura eller Jotun Optimal. Når det kommer til å nevne opp alle fordelene som er med vanntynnet maling, så kunne jeg sikkert laget en hel avhandling her inne. Men for å nevne noen, så er akryl et meget sterk stoff som gir en kanonpen film på veggen. Veggene beveger ikke på seg så rødfargen vises ikke gjennom. Dette kan derimot skje med oljemaling, pga filmen blir litt sprøere. I tillegg er vanntynnet maling EKSTREMT god mot f.eks svertesopp og alger. Den holder på farge å glans i sikkert 12 år, minimum. Den er lettere å påføre osv osv Nok proklamering om maling her. Ellers er det viktig å først vaske huset med kraftvask, så skrape om det er noe løs maling, kommer det frem nytt friskt, rent treverk, så må dette grunnes m f.eks Visir. Når det kommer til fargevalg, så tror jeg at du kan legge huset ditt inn i et fargeprogram på kanskje jotun.no, så skifte og ordne med farge der, for å se hva som passer best:) Det er mange farger å velge mellom og ikke bli skremt av gjest som sier at du ikke kan male det hvitt. Malingen som er på markedet nå er så god, at det røde vil dekkes med to strøk og ingenting rødt kommer til å vises gjennom sprekker o.l. Farger som er lyse og populære er Egghvit; 0502-y, Letthet; (std-kode) 1624, Frostrøyk, Antikkhvit; 343 (finnes forresten 37 forskjellige koder på Antikkhvit, så her gjelder det å ha tunga rett i munnen), Demihvit, Dekkhvit... osv osv. Det kommer ann på om du vil ha rødskjær, grønnskjær, gulskjær, blåskjær osv. Lykke til, å bare spør om det er noe mer du lurer på! :D Endret 25. april 2008 av fami
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 (endret) anbefaler å bruke enten Butinox Futura eller Jotun Optimal. Eller du kan bruke Nordsjö Tinova VX, som mine kunder har hatt veldig god erfaring med Ellers er jeg enig med det du sier Diskusjonene pågår mye om olje- kontra vannbasert maling, selv har jeg gått mer og mer over til vannbasert, både inne og ute, og er godt fornøyd med det. Men her hvor jeg bor (Møre), så kan man ha problemer med å ha det tørt nok for å påføre den vannbaserte malingen... Støtter fami når det gjelder å holde tunga rett i munnen ved fargenavn Mange som kommer og ber om Antikkhvit og som sagt, det finnes det veldig mange alternativer på. Et navn er ikke en standard slik som mange tror... Endret 25. april 2008 av Fisk73
Gjest fami Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 (endret) Og så nevnes det at man skal spørre malemesteren om hvilken maling h'n bruker på huset sitt, så varierer det om du spør den eldre garde eller den yngre generasjonen. Det viser seg at den litt eldre garde sverger til oljebasert, men spør du en "nyutdannet" malemester så får pipa en annen låt. Når det kommer til at det ikke er heft om du får skade i malingen og område rundt, så stemmer ikke dette OM du har gjort grunnarbeidet slik det skal gjøres. Malingen er testet under uutholdelige vilkår, så det er ikke tvil i mitt hode hva jeg skal bruke når jeg skal male huset mitt ... For å kort bare legge til så kan jeg si at vanntynnet maling er diffusjonsåpen, den tillater veggen å puste. Det vil si at den blokkerer vannet som prøver å trenge inn(regn, vask osv), men samtidig slipper ut fukt som ligger inne i veggen som kommer av oppheting, nedkjøling og slike ting. edit: kan jeg lære meg å stave Endret 25. april 2008 av fami
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #10 Skrevet 25. april 2008 Når det kommer til at det ikke er heft om du får skade i malingen og område rundt, så stemmer ikke dette OM du har gjort grunnarbeidet slik det skal gjøres. Dette er det mye sant i... Mange tror de bare kan begynne å male på hva som helst, dette gjelder forresten både inne og ute, men sluttresultatet blir ALDRI bedre enn grunnarbeidet. Svært mange som sier "Jammen, trenger jeg å gjøre det da??". Men vasker man ikke, så sitter malingen fast i skitten, og flasser med tiden av... "Malingen er skikkelig dårlig, den sitter jo ikke fast!", er noe man hører flere ganger....
Gjest fami Skrevet 25. april 2008 #11 Skrevet 25. april 2008 Og her er en link til en test som er gjennomført i Sverige på fargestabilitet. http://www.folksam.se/testergodarad/hemmet...rhallerfargerna og her ligger og fullstendige rapporter til høyre i bildet. MEN dette går bare på hvor godt en maling holder på fargen. Husk og at om du velger hvitt så holder den fargen lengre, enn f.eks blått og rødt, som lettere blekes av solen...
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #12 Skrevet 25. april 2008 Jeg er helt uenig med dere begge i det dere sier om malingens kvaliteter, men det ser jeg ingen grunn til å diskutere mer. Tar jeg ikke veldig feil, så jobber dere i malebutikk/byggvarehus og har fått deres info fra malingsprodusentene. Ellers kan jeg bare legge til at det er stor forskjell på hva malere brker ute hos kunder (vanntynnbar) og hva de bruker hjemme hos seg selv (ikke vanntynnbar). Du får knapt en maler til å snakke stygt om vannbasert maling, ikke fordi den er bra - men fordi det er bedre for dem som yrkesgruppe å forholde seg til løsemidlene i vantynnbare malinger dag ut og dag inn, enn å forholde seg til løsemidlene i oljebaserte malinger. Se bare på innendørsmalinger, hvor det aller beste for kunden er at det brukes oljebaserte malinger fordi gassinga der er over etter en uke, mens vanntynnbare malinger gasser i opptil åtte år. For en som jobber som maler og blir eksponert for løsemidler dagen lang, så er altså vanntynnbare malinger bedre fordi de løsemidlene er (etter hva vi kjenner til i dag) mindre skadelige enn oljebaserte malinger hvis man eksponeres for de forskjellige gassene like mye og like lenge. Men for kundene er det altså omvendt, for kundene blir ikke eksponert for de gassene dag ut og dag inn (hvis de da ikke velger vanbasert). MEN: Når man til og med påstår at maling dekker over sprekker som hele tiden vil oppstå i treverk som er i bevegelse, da er det sannelig grunn til å sette spørsmålstegn ved kunnskapene. Malingsprodusentene har vært skikkelige agressive med kursing ut til ansatte i butikker som selger maling. Det har også være kurset om forskjeller på vannbaserte malinger før og nå, med den hensikt å kunne motgå argumenter mot vannbasert maling - for da kan de bare si at de argumentene gjelder den gamle malingen. Det utorlige er at det de ansatte i malingsbutikkene sier om vannbasert maling nå, er det samme som har blitt sagt hver gang det har blitt presentert en ny vannbasert maling "Nei, ikke sammenlign dette med den forrige vannbaserte malingen, den var dårlig, ga lite vedheft og bidro til at treverket råtnet. Men den vi har nå er bare helt fantastisk, iallefall frem til noen sier vi skal si noe annet". Så ble det litt malingssnakk på meg likevel. Selv ansatte hos vår største malingsprodusent sverger til oljebaserte malinger i sitt eget hjem, men du får dem ikke til å innrømme det utenfor hjemmets fire vegger.
Gjest Fisk73 Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 Vel det er forskjeller fra produsent til produsent... Klart at ei heller vanntynnet maling er bare bra, men det er da rart at vanntynnet maling er Svanemerket og ikke oljebasert er det... Skal man begynne å dra inn miljø og avgassing, så er naturmalinger det aller beste
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Vel det er forskjeller fra produsent til produsent... Er ikke så mange malingsprodusenter her til lands, selv om det ser sånn ut. Klart at ei heller vanntynnet maling er bare bra, men det er da rart at vanntynnet maling er Svanemerket og ikke oljebasert er det... Litt vanskelig å forstå dette visst. Skal gjenta jeg, så du får en mulighet til: Ved lik eksponering (mengde og tid) når det gjelder vannbasert kontra olje, så er, etter det vi vet pr i dag, den vannbaserte minst miljøfarlig og minst farlig å innta gassene fra, MEN kundene blir ikke eksponert for malingene på denne måten - de blir kun eksponert for den i den tiden det tar før den har gasset ferdig, og der er altså opptil ei uke for olje og opptil åtte år for vannbasert. For maleren er det derfor minst farlig å bruke vannbasert maling, mens for amatørmaleren/kunden er det minst miljøfarlig å bruke olje. Miljøet vårt blir heller ikke likt eksponert fordi vannbaserte produkter krever hyppigere vedlikehold, om det gjelder husmaling eller billakk. Så om det er så veldig miljøvennlig med vannbasert er det flere meninger om. Svanemerket er et kjøpt merke som vel har utspilt sin rolle. At produsentene har valgt å betale for å svanemerke vannbasert maling sier ikke noe om oljemalingens kvaliteter. Men kanskje greit vi avslutter diskusjonen nå? Jeg er vel kjent med den opplæringen dere får fra malingsprodusentene, og blir ikke mer enig med dere om dere gjentar det gang på gang. Trådstarter har nå fått litt info, og kan vel sikkert vurdere saken selv. Spør hun i en butikk som selger maling, så får hun det samme svaret som dere har gitt i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #15 Skrevet 25. april 2008 Tusenmillioner takk for kjempegode råd og flott veiledning!! Satte utrolig stor pris på at dere tok dere tid!!
Gjest Gjest_selva_* Skrevet 27. april 2008 #16 Skrevet 27. april 2008 Tusenmillioner takk for kjempegode råd og flott veiledning!! Satte utrolig stor pris på at dere tok dere tid!! Hei:) Jeg vil bare fortelle deg at vi mala huset i herregårdsgrå, det er en beige farge med hvite vinduslister. Fargen på huset da vi mala det var oprinelig mørke brun:) Vi snakket med flere fagfolk og de sa at det var ingen problem med å male huset lyst selv om det opprinnelig var mørkebrunt. Man må bare beregne opptil 3 strøk. Lykke til ! Personlig så angrer jeg på at vi ikke mala huset hvitere;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå