Gå til innhold

Sushi

Gjest Sushi-elsker

Anbefalte innlegg

Gjest Sushi-elsker

Jeg eeeelsker sushi og maki, og spiser det gjerne minst en gang i uka. Nam nam! Men - hvordan er det i forhold til næringsinnhold/kalorier?

Og hvor sunt er det egentlig? Jeg får jo i meg mye fisk, og spiser jeg laks er den jo rik på omega-fettsyrer. Men så er det soya-sausen da... Den er jo veldig salt, og det er vel ikke særlig bra, men jeg klarer ikke spise sushi uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mer sashimi, ris er ikke noe man trenger så mye av når en teller kallorier/næringsinnhold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keycha
Spis mer sashimi, ris er ikke noe man trenger så mye av når en teller kallorier/næringsinnhold....

Hva er sashmini?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Elfrida

Det er jo stort sett rå fisk da. Har aldri hørt at det skulle være usunt. Hvis ikke man er uheldig og får dårlig fisk og magesjau da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser man den rå fisken så spiser man sunt. Spiser man all risen som gjerne er med sushi så er det ikke så sunt lenger - og ganske så kaloririkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Nå snakket jeg om sashimi da. Mener du at ris er usunt forøvrig? Jeg vet at det er lett tilgjengelige karbohydrater, men ca 10 kuler kokt ris til et måltid sushi kan da ikke utgjøre noen helserisiko akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket jeg om sashimi da. Mener du at ris er usunt forøvrig? Jeg vet at det er lett tilgjengelige karbohydrater, men ca 10 kuler kokt ris til et måltid sushi kan da ikke utgjøre noen helserisiko akkurat?

Ris er usunt ja, spesielt den hvite og polerte typen som brukes i sushi. Noen helserisiko utgjør ikke litt hvit ris innimellom, men risen som brukes i sushi er ikke bare hvit og polert ris, men også tettpakket, noe som gjør at du får i deg store mengder kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hm. Rart at de har så høy levealder i Japan da, hvor kostholdet nærmest er basert på ris. Jeg mener at ris fint kan være en del av et sunt og variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et sunt kosthold ellers, med frukt og grønt, samt rent kjøtt, så kan ris godt være en del av et sunt kosthold. Det eneste man skal tenke på er å velge en ristype som er litt grovere enn jasminrisen, f.eks villris, naturris osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Kathrine_*
Hvis man har et sunt kosthold ellers, med frukt og grønt, samt rent kjøtt, så kan ris godt være en del av et sunt kosthold. Det eneste man skal tenke på er å velge en ristype som er litt grovere enn jasminrisen, f.eks villris, naturris osv.

Ris er sunt! Selvsagt i begrensede mengder, men det gjelder all slags mat. Kroppen trenger karbohydrater, særlig da om man er i mye fysisk aktivitet. Da skader det ihvertfall ikke med ris. Skal man ned i vekt og er ellers svært opptatt av kaloriintak, så finnes det som du sier sunnere alternativer av ris... Det er viktig med et variert kosthold, så sushi med bare fisk hver gang blir altfor tynt i lengden:) Jeg sier bare, sushi generelt er veldig sunt, så spis det med god samvittighet=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt i begrensede mengder, men det gjelder all slags mat.

SÅ ENIG!

Kan ikke bli sagt for ofte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akk så "kjip" villris/naturris er i forhold til hvit ris. Ris generelt er sunt og du får ikke en stor blodsukker økning og deretter påfallende senkning rett etterpå av hvit ris. Jeg foretrekker den hvite, selv om den ikke har så mye fiber.

Og ellers så synes jeg sushi er smakløst, med mindre man dynker det i soyasaus & dypper i wasabi... Og da smaker det ikke godt heller hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det du kan gjøre, i stedet for å bruke sushiris, er å koke opp fullkornsris og avkjøle den. Deretter moser du inn en moden avocado eller to, så den blir klebrig og sunn.

Nori-flakene er jo veldig sunne, og wasabien øker vel forbrenningen litt ved å være så sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...