estrella Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Jeg kan ikke sy og eier egentlig ikke den største kreativiteten, men jeg har så lyst til å bli en som er flink i noe slikt. Er medlem på et annet forum hvor det er et par som er utrolig flinke å sy(har sett bilder) og det ser så morsomt ut. Noen her som syr som hobby? Hva syr dere? Hvilken symaskin bruker dere? Tips til meg som vil bli flink til dette:P?
Nausicaä Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Hvordan sy tenker du? Brodere eller sy klær? Om det er klessying det gjelder tror jeg det beste tipset er å kjøpe et lett mønster fra Stoff og Stil og en symaskin fra et loppemarked (eller snakk med barneskoler, hør om de snart skal bytte ut de gamle maskinene sine) til 100-300 kr og så er det bare å øve, øver og øve. :D Forresten om det var brodering du snakket om vil jeg anbefale siden sublimestitching.com, mange tøffe og litt mer ungdommelige mønstre.
Lise_ Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Jeg kan ikke sy og eier egentlig ikke den største kreativiteten, men jeg har så lyst til å bli en som er flink i noe slikt. Er medlem på et annet forum hvor det er et par som er utrolig flinke å sy(har sett bilder) og det ser så morsomt ut. Noen her som syr som hobby? Hva syr dere? Hvilken symaskin bruker dere? Tips til meg som vil bli flink til dette:P? jeg syr!! og strikker. Min symaskin heter Bernina bernette. Men den er alltid på reperasjon selvom den nesten ikke er brukt. kanskje jeg bare tuller med den, nen likevel. Min mormor har vært sydame siden jeg var bitteliten, og har sydd stort sett siden. hva er det du ikke får til?
Melonas Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Hei. Jeg er heller ikke veldig flink til å sy, men jeg synes det er kjempe gøy. Skulle ønske jeg var flinkere, kanskje lære noen lure "triks". Jeg syr litt gardiner, puter, kostymer til ungene, litt reparasjoner av div. Bruker også maskinen når jeg skal montere strikketøy.Tenkte jeg skulle prøve meg på handlenett og en sommerhatt til minstejenta. Det er så mange artige stoffer å få tak i. Alle disse tingene er ikke akkurat krevende, så noe sånnt skulle vel gå bra for deg også? Jeg har ingen dyr maskin, en Pfaff Hobby som jeg kjøpte for 10 år siden. Den driver å streiker litt nå, så det spørs om jeg må spandere på meg en ny etterhvert. Da skal jeg spandere på meg noe bedre; etter 10 år med øving fortjener jeg det . Kanskje bladet Kreative Kvinner hadde vært noe for deg? Der er det mønster og annet som kan få kreativiteten til å blomstre litt...
Gjest vimselot Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Det er bare å øve... Jeg kan skifte glidelås, legge opp eller legge inn, sy gardiner og slike enkle ting, men har lyst å kunne mer (er litt lat) så jeg skal følge med på denne tråden i alle fall.
estrella Skrevet 24. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2008 Takk for svar! Det var å sy klær tenkte jeg. Synst det ser så utrolig morsomt ut å sy kjoler o.l Foreløpig har jeg ingen symaskin så jeg får bruke tiden til å se på teknikker og tegne kjoler(noe som innebærer at jeg lærer meg å tegne og måle riktig også ).
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Hei ! Sy klær er kjempemorro. Det finnes fine og lettfattelige mønster i stoffbutikkene. Og er det en bra butikk så hjelper de deg med og se på mønsteret om det f.eks skal forlenges/ gjøres kortere. I Sarpsborg finnes en KJEMPEFIN stoffbutikk, for de som bor i nærheten, der får en hjelp og veiledning. Ang. symaskin så har jeg hatt Bernina maskin siden jeg var 16 år, nå 60 år og den har vært mye brukt. Hilsen pensjonist
Pia Sava Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 Det var å sy klær tenkte jeg. Synst det ser så utrolig morsomt ut å sy kjoler o.l Jeg startet med helt enkle skjørt, og en Husquarna, som nå er helt utslitt, og skiftet ut med en Pfaff.
Lula Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Som de andre sier: ØVE ØVE ØVE Jeg har sydd litt til og fra siden jeg var liten, men er ikke så flink med klessøm (ennå ). Syr en del til ungene og det er topp å øve seg på. Fint blir det som oftest også. Fordelen er at det ikke går med så mye stoff, det er ofte enkle prosjekter og da er det ikke er verdens undergang om det ikke blir perfekt. Jeg lærer noe hver gang og nå begynner jeg å få bra dreis på det synes jeg. Jeg syr på en Husquarna fra 60-tallet. Den er SUPER! De gamle maskinene ble laget for å vare og er noen skikkelige slitere. Om du får kjøpt (eller kanskje arvet) en slik skal du prise deg lykkelig. Ikke masse fancy innstillinger, og det trenger du faktisk ikke heller. Mindre å finne ut av, og mer fokus på selve sømarbeidet. Det er mye, mye bedre å kjøpe en gammel maskin av god kvalitet enn en ny billig-maskin! I mai skal jeg på kurs i klessøm. Føler for en kick-start for å komme i gang med å sy ting til meg selv også som er litt mer avansert. Gleder meg til det Husk at gamle gardiner, sengetøy, klær etc. kan klippes opp og brukes igjen. Lykke til
Gjest Skredder Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Jeg kan ikke sy og eier egentlig ikke den største kreativiteten, men jeg har så lyst til å bli en som er flink i noe slikt. Er medlem på et annet forum hvor det er et par som er utrolig flinke å sy(har sett bilder) og det ser så morsomt ut. Noen her som syr som hobby? Hva syr dere? Hvilken symaskin bruker dere? Tips til meg som vil bli flink til dette:P? Å sy er en super hobby å ha Man kan se f.eks.en stilig jakke eller kjole et sted,og deretter sy en lignende til seg selv Å gå på jakt etter fine stoffer er alltid like spennende.Som en annen her i tråden nevnte,så er mønstre fra Stoff & Stil bra,de er enkle å bruke og ikke så dyre.Men du får tak i enkle mønstre overalt.Du øver opp syferdighetene ved å starte med noe enkelt,og gå videre til mer krevende mønstre etterhvert.Skal du bli skikkelig proff,kan det være en ide å lære seg mønsterkonstruksjon.Da kan du sy alt,og lage mønstre basert helt på egen design.Men man kan uansett bli veldig dyktig på søm og design uten å ha store kunnskaper i mønsterkonstruksjon.Som nevnt tidligere her,så gjør øvelse mester! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Hvordan sy tenker du? Brodere eller sy klær? Hun spurte: "Hvilken symaskin bruker dere?" Du kreperer sikkert ikke av å lese innleggene ordentlig før du svarer.. Jeg følger med på denne tråden, for jeg vil også bli flink til å sy. Og lurer på en ting: Hvordan fester man "ringer" som gjerne er i halsen på hettegenseret der "lissene" skal henge ut? Så ei som banka med hammer på et plagg for å feste de, men fikk ikke med meg helt. Finnes det noen forklaring med bilder online? Tenkte å feste det på en genser, og feste en tråd der, så den kan snøres så det blir fin utringning. Eller feste det på sidene på en topp, så armene blir litt stoff, og resten tråder i sånne ringer. Her ser dere ringene det er snakk om:Bilde
Lula Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Jeg følger med på denne tråden, for jeg vil også bli flink til å sy. Og lurer på en ting: Hvordan fester man "ringer" som gjerne er i halsen på hettegenseret der "lissene" skal henge ut? Så ei som banka med hammer på et plagg for å feste de, men fikk ikke med meg helt. Finnes det noen forklaring med bilder online? Tenkte å feste det på en genser, og feste en tråd der, så den kan snøres så det blir fin utringning. Eller feste det på sidene på en topp, så armene blir litt stoff, og resten tråder i sånne ringer. Her ser dere ringene det er snakk om:Bilde Det heter maljer. Kan kjøpes i sybutikker og bruksanvisning følger med pakken. Og det brukes gjerne hammer for å feste dem, men det har du jo fått med deg allerede. Hun spurte: "Hvilken symaskin bruker dere?" Du kreperer sikkert ikke av å lese innleggene ordentlig før du svarer.. Du kreperer sikkert heller ikke av å være litt høfligere.
Skravla Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Hun spurte: "Hvilken symaskin bruker dere?" Du kreperer sikkert ikke av å lese innleggene ordentlig før du svarer.. Til info...... det er fullt mulig å brodere på symaskin, så spørsmålet var ikke helt galt.
Gjest Nybegynner-syerske Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Så ei som banka med hammer på et plagg for å feste de, men fikk ikke med meg helt. Det heter maljer. Kan kjøpes i sybutikker og bruksanvisning følger med pakken. Og det brukes gjerne hammer for å feste dem, men det har du jo fått med deg allerede. Banke med hammer..? Er det vanlig? Jeg kjøpte nettopp maljer (snøreringer) i sybutikk, og det fulgte ikke med bruksanvisning på de.. Jeg forstår ikke helt hvordan stoffet ikke når man bruker maljer? Skulle spurt i butikken, men tenkte ikke over at det ikke var med bruksanvisning... Jeg liker også godt å sy, har nettopp starta med den hobbyen. Har sydd en enkel genser, et par topper og ei veske... Tanta mi er flink til å sy, så jeg har fått hjelp av henne nå i starten. De som er erfarne har gjerne mange lure løsninger på lager når det gjelder å sy... Jeg gjorde ting mye mer tungvint enn nødvendig, før tante viste meg noen knep. Det gjør jeg sikkert fortsatt også Jeg tror også det lønner seg og sy mye, og ikke gi opp selv om det ikke blir så bra i starten. Sats på billig stoff, gamle duker og gardiner f.eks... Kanskje du har noen gamle klær som du kan sy om også, som det ikke er så farlig med?
estrella Skrevet 28. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 28. april 2008 Hun spurte: "Hvilken symaskin bruker dere?" Du kreperer sikkert ikke av å lese innleggene ordentlig før du svarer.. Jeg spurte også etter tips og jeg skrev ingenting om hva jeg mente med å sy, så det å spørre meg om hva jeg mente betyr ikke at hun ikke hadde lest innlegget skikkelig
Sola^ Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 I byrjinga er det nok greiest å enten skaffe seg nokon enkle mønster å ta utgangspunkt i også heller gjere noko gøy med dei i stedet for å konstruere heile plagget frå scratch. Eller så kan du bruke stretchstoff (som er meir tilgjevande) og gjere slik som mange på t.d. http://community.livejournal.com/t_shirt_surgery/ Eg vert iallfall ganske inspirert av å kikke der Eg har ei gamal Husqvarna symaskin som eg arva av mamma da ho kjøpte seg ny og fancy symaskin til å quilte med. Trur maskina mi er minst 25 år gamal Den trenger ein tur til reperasjon, men må vente til eg har penger til det...draumer litt om ein overlock/sergermaskin også (symaskin til stretchstoffer)...
*Mummi* Skrevet 29. april 2008 #17 Skrevet 29. april 2008 Banke med hammer..? Er det vanlig? Jeg kjøpte nettopp maljer (snøreringer) i sybutikk, og det fulgte ikke med bruksanvisning på de.. Jeg forstår ikke helt hvordan stoffet ikke når man bruker maljer? Skulle spurt i butikken, men tenkte ikke over at det ikke var med bruksanvisning... Hei! Når du skal feste maljer, trenger du en liten metalldings med en lav, rund fordypning med avrundede kanter mot bunnen. Spør etter det der du kjøpte maljene. Du lager et lite hull i stoffet og setter maljen i slik at stoffkantene ligger i "sporet" rundt maljen. Så plasserer du det hele i fordypningen og banker med hammeren. (Den må ha et lite hode) De avrundede kantene gjør at maljekanten bøyer seg innover mot stoffet på baksiden. Så snur du maljen og gjentar fra andre siden. Da sitter maljen godt fast med innoverbøyde kanter i stoffet. Lurt å trene litt på en stoffrest først, men du kan ikke ta av maljen og bruke den omigjen, så du må ha noen ekstra. Jeg sydde min første bukse alene da jeg var 12 og ikke fikk slengbukse av mamma. Det var omtrent i steinalderen, om du skjønner. Etter hvert forsto hun at det lønte seg å la meg sy, så til 18-årsdagen fikk jeg symaskin - en Singer 726, og den har vært trofast i alle år(maaaaaaange!). Har skiftet stingplate en gang rundt 1990, men ellers har det aldri vært noe galt med den. Jeg smører og oljer den slik det står i instruksjonsboka. Begynte med bukser og skjørt, men har også sydd for eksempel trenchcoat med belte med maljer , jakke i fuskepels, diverse kjoler, gardiner og haugevis med barnetøy (omsøm). Sydde brudekjolen min selv til en billig penge, men da brukte jeg kjøpt mønster. :icon_smile: Det er både gøy og nyttig å kunne sy. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Hei! Når du skal feste maljer, trenger du en liten metalldings med en lav, rund fordypning med avrundede kanter mot bunnen. Hei! Hva heter denne dingsen? Må man ha den, eller holder det med bare hammer? Vil gjerne ha en nøye forklaring av hvordan det skal gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå