Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2003 #1 Skrevet 11. mai 2003 Greit nok at det er bare en dag i livet , bla bla bla... men hvorfor gjøre seg helt blakke for det?? Hvorfor invitere gud og en hver mann?? Bruke over 100 000 kr på en dag? Kan ikke skjønne at folk har rå til det? eller tar seg rå til det? Litt dumt å ta opp lån da! Og for guds skyld la oss håpe at forholdet varer! Nå får jeg sikkert masse kritikk her!
stardust Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Det er jo mange forskjellige meninger om dette da.... noen vil gifte seg alene eller sammen med bare sin nærmeste familie, noen vil ikke gifte seg i det hele tatt, mens noen vil invitere venner og familie til en durabelig bryllupsfest.... selv hører jeg nok til den siste kategorien. Det å gifte seg er for meg mye mere en symbolsk handling enn noe praktisk. Dette er jo annerledes enn det var før i tiden, for nå er det jo ikke mye som skiller ett ekteskap fra et samboerskap når det gjelder rettigheter i samfundet. Så lenge man ikke er religiøs og sånn sett anser samboerskap for galt så er det ikke noe som presser folk til å gifte seg. For oss så er det at vi gifter oss en anledning til å invitere våre kjære til å ta del i feiringen av vår kjærlighet til hverandre. Vi håper og tror at det blir en dag folk gleder seg over og tenker tilbake på med ett smil om munnen!! :D Jeg tror ikke framtiden vår hadde sett veldig annerledes ut om vi hadde forblitt samboere, men jeg gleder meg til å love min Kjære troskap og å love å fortsette å elske ham livet ut. Akkurat som om jeg har noe valg.... .... det ble litt Ari over dette, men sånn blir det bare!
Gjest Princess Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 Hvorfor invitere gud og en hver mann?? Så enig, så enig! Jeg var i et bryllup med 200 gjester, og jeg kjente ikke brudeparet engang! Hadde aldri sett dem før.... :-? ...men så hadde de rømmegrøt og spekemat til middag også da, og DET synes jeg er helt bak mål! Da hadde jeg heller kuttet ut kanskje 100-150 av de gjestene og hatt en ordentlig middag istedet. I tillegg var det hjemmebrent - fysjameg!...det blir for overfladisk synes jeg, men så er det nå dog slik i bygdenorge at det ligger nok en form for status i dette med "store bryllup".... Tror nok dette med bryllup går litt på tradisjoner innad i familiene også. Noen brudepar tror kanskje de MÅ ha et stort bryllup fordi det alltid har blitt gjort slik i slekten deres, og det forventes at det stelles i stand til skikkelig "bygdefest"....mens andre derimot; har et mer avslappet forhold til dette med antall gjester, festen o.l. Folk er så forksjellige, og man kan ikke sammenligne prioriteringene! ...men gift blir man nå uansett :D
Montezuma Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Fordi vi hadde en drøm om hvordan bryllupet skulle være, og da betalte vi det det kostet. Enkelt og greit, det vel......
Pip Skrevet 11. mai 2003 #5 Skrevet 11. mai 2003 men så er det nå dog slik i bygdenorge at det ligger nok en form for status i dette med "store bryllup".... Oida... aner jeg en viss grad av generalisering? Selv er jeg absolutt fra bygdenorge - også min kjære. Vi inviterer likevel 'bare' ca. 50 gjester - fordi det er sånn vi vil ha det. Har vært i et bryllup med over 100 gjester en gang jeg - og det var ikke på bygda... (Og ikke var det noe moro heller, men det er nå en annen sak...) Og, for å holde meg litt til saken i tråden - jeg syns som sagt ikke noe særlig om altfor store bryllup jeg heller. Greit når man kjenner alle gjestene godt - da blir det friere for alle, ikke minst toastmasteren og brudeparet, og man får en lettere stemning, stort sett... (For meg går det en salgs 'grense' når man må holde tale i mikrofon... Hehe) Men, som man har nevnt tidligere her - dette ser vi ulikt på, og sånn vil det vel alltids være...
Gjest M-ling Skrevet 11. mai 2003 #6 Skrevet 11. mai 2003 Hva skjedde med å la alle få gjøre som de selv ønsker - uten å måtte bry seg med det hele tiden? Har du lyst til å ha et lite bryllup, så ha et lite bryllup da vel.
Salamandra Skrevet 12. mai 2003 #7 Skrevet 12. mai 2003 Helt enig.. det er ikke vi som har brukt/har tenkt å bruke mye penger på bryllupet som er negative til de som skal ha mindre, billigere bryllup, det er tvert om! At vi kanskje blir såret over å bli omtalt som stormannsgale og overfladiske er det tydeligvis ingen som bryr seg noe om, det viktigste er så klart at de med små/billige bryllup ikke skal føle seg mindreverdige... For å svare på spørsmålet til hun som startet tråden.. Vi ville invitere alle vi hadde lyst skulle være med den dagen (vi var 62 stk inkl brudepar) og vi ville ha alle til middag. Dessuten hadde vi selskapet på Losby og hadde fri bar og det blir selvsagt kjempedyrt, men det var et sted som hadde betydning for meg (fra barndommen av) og vi hadde råd til å ha det der, så hvorfor ikke? Lokalene er nydelige og vi syns det var deilig å kunne sette bort hele arrangementet til noen andre, slik at vi kunne slappe av og nyte denne dagen. Vi (eller kanskje særlig jeg) har fått en del negative tilbakemeldinger på at vi hadde så dyrt bryllup, , jeg skjønner bare ikke helt hva som er problemet med det.. vi hadde pengene og for en gangs skyld ville vi velge på øverste hylle og få det akkurat slik vi ville, og vi ville at gjestene skulle kose seg (derav stort og dyrt band og fri bar f.eks) Vi betalte for hele bryllupet selv, og har ikke lånt en krone. Hadde vi ikke hatt disse pengene ville vi selvdagt valgt en billigere løsning. Vi hadde en fantastisk dag som vi kommer til å huske for alltid (og, ja da det ville vi sikker hatt selv om det ville kostet mindre) og angrer ikke på noen ting.. hele bryllupet var perfekt.. :D Tilbakemeldingene vi har fått er også udelt positive.. alle gjestene uansett alder virket som de koste seg veldig. Jeg sa jo også fra i talen min at selv om vi var i fine omgivelser skulle ikke det hindre folk i å løsne på slipset og kose seg. For å være helt ærlig så syns jeg det er smålig av andre her inne å ikke bare kunne glede seg på andres vegne selv om andre har mer penger til rådighet å bruke på bryllupet... Jeg ville aldri drømme om å rakke ned på noen fordi de hadde et billig bryllup, eller få gjester (hadde jo ikke så mange selv heller).. og syns det er litt sårt at andre henger seg opp i sånne dustete ting når det er snakk om en så spesiell dag i livet..
lin Skrevet 12. mai 2003 #8 Skrevet 12. mai 2003 jeg ønsket meg et lite bryllup jeg, kunne gjerne reist til en flott plass sammen med forlovere og giftet oss der -skikkelig romantisk men min kjære ville veldig gjerne ha skikkelig bryllupsfest -med mange gjester, dvs familie og venner. Og siden vi begge har stooor familie, så blir det mange. Så langt er gjestelista på 107, og da er det forta noen en gjerne skulle ha bedt som en må la være-blir for mange. Har ikke plass...... Så derfor blir det storfest hos oss -og ja vi er fra bygda Om vi har råd, nei...men foreldre insisterer på å betale, så vi får flott(!) bryllupsgave - en flott feiring(¨,)
Shoppa Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 Hmm, jeg er ganske ny her, men får inntrykk av at dette forumet er en HAKKE plass for mange.... Har erfaring fra andre forum tidligere og har fått litt bismak av dette - etter at jeg nå har lest igjennom mange temaer her.... Synd at mange har så mye negativt å melde om ting de sikkert ikke har noe greie på egentlig. Ser ut som enkelte vet så mye mer enn de fleste andre... Hmmm.... Jeg for min del skal ha ca 100 gjester fordi vi begge har stor familie. MEN jeg sparer gjerne penger der jeg kan !!!!! Så hvis jeg kan få hjelp av folk rundtom til å spare penger så jubler jeg !! Har fått litt hjelp av Rannei og Lena hos RanneiH og de er kjempehjelpsomme. Brudesalongen her er også meget hjelpsomme, men siden jeg kunne spare 7000 kr på å kjøpe kjolen hos RanneiH gjorde jeg det. Noe brudesalongen her forsto ! Jeg tror IKKE bryllupet mitt blir noe bedre av å betale hauger av kroner for samme ting. Har bestilt fotograf her også og hun var toppers !! Hun er privat og ikkenoe stor bedrift og der kan jeg også spare faktisk 2000 kr på samme jobb !! Og hennes bilder er kjempefine !! Synes vi !! Bryllup er forskjellig for alle - så jeg skulle ønske at folk var litt mere voksne og svarte på en hyggeligere måte med mer respekt for andre. Synes boken til Gry var OK.
Felix Skrevet 12. mai 2003 #10 Skrevet 12. mai 2003 Greit nok at det er bare en dag i livet ' date=' bla bla bla... men hvorfor gjøre seg helt blakke for det?? .. Bruke over 100 000 kr på en dag? Kan ikke skjønne at folk har rå til det? eller tar seg rå til det? Litt dumt å ta opp lån da! [/quote']Vi kommer ikke til å lide noen økonomisk nød etter bryllupet. Dette bryllupet blir delevis betalt av våre foreldre, og av våre oppsparte midler. Hørt om sparing...?? :kgblunk: Nei, hvorfor har du tenkt det?? Gjør heller som oss! Vi har invitert våre nærmeste slekt og venner. Helt enig!! :D
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2003 #11 Skrevet 12. mai 2003 ...men så hadde de rømmegrøt og spekemat til middag også da, og DET synes jeg er helt bak mål! Bare så det er sagt rømmegrøt og spekemat er faktisk festmat. Og har man et "bondbryllup" er det midt i blinken med slik mat. Jeg syns og det er hull i hodet og bruke så mye penger på en dag. Jeg ville heller ha kjøpt hus eller brukt pengene på noe annet. Men så er jeg minimalist så det holder.
Dødspingvinen Skrevet 12. mai 2003 #12 Skrevet 12. mai 2003 Princess skrev: anonym skrev: Hvorfor invitere gud og en hver mann?? ...men så hadde de rømmegrøt og spekemat til middag også da, og DET synes jeg er helt bak mål! Bare så det er sagt rømmegrøt og spekemat er faktisk festmat. Og har man et "bondbryllup" er det midt i blinken med slik mat. Jepp. Fra gammel tradisjon er faktisk dette festmat. Og de som kom i bryluppet pleide også å ha med seg tiner med ost, lefser og annen mat til festen. Så om en vil ha et typisk bondebrylupp med utgangspunkt i tradisoner er dette vanlig mat. Ellers er jeg enig i at alle må selv få lov til å bestemme hvilken prisklasse de vil ha bryllupet sitt i. Mitt blir sikkert ganske billig, men det er fordi vi har dårlig råd, og er nødt til å spare på mye. Hadde vi hatt bedre råd skulle vi nok gjort mere ut av det. Allikevel skal vi forsøke å innvitere gode venner og familie, fordi vi vil at de skal være der på den store dagen og feire sammen med oss.
Pusekatt Skrevet 12. mai 2003 #13 Skrevet 12. mai 2003 Jeg synes det er fullstendig uproblematisk at en del mennesker velger å bruke mye penger på sine egne bryllup. Folk har forskjellige prioriteringer, ikke minst økonomisk, det ser man også ellers i samfunnet. Noen velger å bruke mye penger på fin bil, andre legger penger i hus/oppussing/hage, andre foretrekker heller å reise mye eller kjøpe kunst/klær/andre ting. En annen ting er at folk tjener forskjellig, og at enkelte derfor har bedre råd enn andre. Pluss at enkelte har foreldre/svigerforeldre som gjerne vil være med på å betale bryllupet - eventuelt betale hele greia. Det viktigste er jo at vi får en flott bryllupsdag alle sammen, slik VI ønsker oss, uavhengig av hva det koster. Det er jo tross alt ingen konkurranse dette her......
Gjest Princess Skrevet 12. mai 2003 #14 Skrevet 12. mai 2003 Bare så det er sagt rømmegrøt og spekemat er faktisk festmat. Og har man et "bondbryllup" er det midt i blinken med slik mat. HALLO??!!?? Når argumenterte jeg imot at rømmegrøt og spekemat ikke er festmat..?? Hele poenget mitt dreide seg om noe annet! Altså, det jeg prøvde å si var: Jeg synes det er helt bak mål å ivitere 200 gjester, og så er man NØDT til å ha rømmegrøt og spekemat fordi man ikke har råd til noe annet... Ville du ha invitert en enorm mengde med gjester som du aldri hadde hilst på tidligere engang? Det er akkurat dette jeg ikke kan forstå meg på... og dette gjelder ikke bare i bondebryllup altså Jeg mente for all del ikke å snakke nedsettende om hverken rømmegrøt, spekemat - forresten så synes jeg dette er kjempegod mat jeg, og vi har det gjerne til middag i ny og ne, men for MIN EGEN DEL så blir det feil å ha denne typen middag i bryllupet mitt...men fra en annen vinkel så hadde jeg ikke hatt råd til noe annet hvis jeg skulle invitert 200 gjester....skjønner??!?? :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2003 #15 Skrevet 12. mai 2003 HALLO??!!?? Når argumenterte jeg imot at rømmegrøt og spekemat ikke er festmat..?? Hele poenget mitt dreide seg om noe annet! Altså, det jeg prøvde å si var: Jeg synes det er helt bak mål å ivitere 200 gjester, og så er man NØDT til å ha rømmegrøt og spekemat fordi man ikke har råd til noe annet... Ville du ha invitert en enorm mengde med gjester som du aldri hadde hilst på tidligere engang? Det er akkurat dette jeg ikke kan forstå meg på... og dette gjelder ikke bare i bondebryllup altså Jeg mente for all del ikke å snakke nedsettende om hverken rømmegrøt, spekemat - forresten så synes jeg dette er kjempegod mat jeg, og vi har det gjerne til middag i ny og ne, men for MIN EGEN DEL så blir det feil å ha denne typen middag i bryllupet mitt...men fra en annen vinkel så hadde jeg ikke hatt råd til noe annet hvis jeg skulle invitert 200 gjester....skjønner??!?? :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o Det virket bare som du var skikkelig skuffet fordi du fikk rømmegrøt og ikke "ordentlig middag"
viwi Skrevet 12. mai 2003 #16 Skrevet 12. mai 2003 Nå er det jo engang sånn at man har forskjellig økonomi. Noen har veldig god økonomi og vil ikke spare på noe nettop en slik dag. Hvorfor skal det ses så voldsomt ned på???? Det er da ikke andres problem om jeg bruker masse penger på mitt bryllup???? Nå brukte ikke vi så mye på bryllupet og fikk en flott dag- men hva gjør det vel meg om andre bruker 100-200 000 på bryllupet sitt??? Dette er et typisk norsk fenomen: nemlig janteloven!!! La folk bruke så mye penger de ønske på bryllupet sitt uten at det blir misunnelse og skittkasting ut av det!
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2003 #17 Skrevet 12. mai 2003 Greit nok at det er bare en dag i livet , bla bla bla... ....En viktig dag sådan men hvorfor gjøre seg helt blakke for det?? Vi og andre med oss, gjør oss ikke blakke på å holde et bryllup. Min samboer og jeg har VALGT å bruke ca. 100 000 på vårt bryllup. Vi betaler det meste selv og låner ikke et øre. Og vi slipper å spise havregrøt både før, under og etter bryllupet Hvorfor invitere gud og en hver mann?? [color=#000000]Hvis man ønsker å invitere gud og hver mann så må det få lov å bli opp til hver enkelt. Bruke over 100 000 kr på en dag? Kan ikke skjønne at folk har rå til det? eller tar seg rå til det? Litt dumt å ta opp lån da! /color] Jeg skjønner at enkelte har råd til det. Vi har råd til det fordi vi begge er heldige som har godt betalte jobber. Vi har vært flinke til og spare. Videre kan det jo tenkes at noen foreldre/ besteforeldre sponser litt/ Mye Og for guds skyld la oss håpe at forholdet varer! Jeg håper ikke det ligger noe sarkasme i denne siste kommentaren. I så tilfelle sier det alt om din instilling til selve livet - og det er jo veldig trist . Nå får jeg sikkert masse kritikk her! Og sist, men ikke minst - ja selvfølgelig får du kritikk, hva hadde du ellers ventet. Hvilke følelser, tanker er det du ønsker å vekke hos folk omkring deg??? Jeg vil bare si til dere jenter omkring som utstråler lykke og glede over deres eget bryllup, og som mer en gjerne deler denne lykken, samt gode råd med oss andre. STÅ PÅ! SLIKE JENTER VIL NORGE GJERNE HA!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2003 #18 Skrevet 12. mai 2003 Sorry Pulverheksa... Vi misforsto hva du mente :cry:
Dødspingvinen Skrevet 12. mai 2003 #19 Skrevet 12. mai 2003 Det var meg ovenfor...Glemte å logge meg inn :oops:
'Lilly' Skrevet 12. mai 2003 #20 Skrevet 12. mai 2003 Greit nok at det er bare en dag i livet , bla bla bla... men hvorfor gjøre seg helt blakke for det?? Hvorfor invitere gud og en hver mann?? Bruke over 100 000 kr på en dag? Kan ikke skjønne at folk har rå til det? eller tar seg rå til det? Litt dumt å ta opp lån da! Og for guds skyld la oss håpe at forholdet varer! Nå får jeg sikkert masse kritikk her! Hvorfor ikke, spør jeg da. Er ikke det opp til hver enkelt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå