treningsjenta Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Jeg er ufattelig glad i katten min, misforstå meg rett. Jeg vet ikke hva jeg gjør den dagen det skjer noe med han, jeg er livredd for lille pus. MEN!!!! Han har begynt å mjaue mjaue og mjaue og jeg orker ikke et eneste lite mjau til. Jeg blir så sint at jeg koker over, og han forstår ikke! Han går rundt å konstant mjauer, mjauer han ikke så lager han klynkelyder!!! og han holder på i flere timer sammenhengende. utrolig slitsomt når man sitter hjemme og leser til eksamen! Jeg har prøvd med spruteflaske med vann, men det hjelper ikke Han er redd den, men løper bare unna. Jeg har tatt han i nakkeskinnet, skreket nei, og lukket han inne på et rom, men han gir seg ikke. han begynner med engang igjen. Ser at han blir redd når jeg kommer mot han nå, forventer kjeft og skrik, men allikevel fortsetter han. Jeg orker det ikke mer. Det er så ille at jeg må dra hjemmefra og ikke være hjemme! Sambo orker heller ikke mer, han sier han vil kvitte seg med katta, men det klarer jeg ikke. Han er kastrert, og er innekatt. Han blir aktivisert, går turer med han, selv da mjauer han! Setter meg ut i hagen med han og lar han gå i løpebånd i flere timer, men tilgomed der ute mjauer han, og så fort han kommer inn igjen.... Jeg klarer ikke mer. Det må vel finnes en måte å lære opp katter på? i så tilfelle vil jeg gjerne høre noen råd for dette går ikke i lengden!!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Stakkars pusen. Kanskje den er selskapssyk og skulle hatt en kattekamerat? Eller så er den kanskje frustrert fordi den er innekatt, men vet hvordan det ser ut ute. Det hjelper ikke å skrike til den eller stenge den inne. Vår katt mjauer av og til mye for å få oss til å gjøre ting, åpne dører etc, men vi prøver å ignorere ham når han mjauer og heller respondere på andre signaler (at han ser på oss, sitter stille ved døra etc) - det fungerer bra. Når det gjelder katter er det nok like mye vi eiere som må læres opp, som katten! Det gjelder å gi katten respons på ønsket atferd - det krever at man er oppmerksom på hva den prøver å oppnå.
Rosalie Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Jeg tror det kan ha med at du har begynt å ta den med litt ut. De færreste innekatter trives som det når de først har vært litt ute og sett og kjent på hva de faktisk går glipp av.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Og du har sjekket at ikke katta er syk???
Gjest Tnita Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Har du snakket med dyrlege om problemet, kanskje de har noen gode råd?
Gjest Cascabel Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 Hvilken rase er det? Enkelte raser er mjauekatter.
Ce'Nedra Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Stakkars pus. Jeg ville vel først og fremst tatt den med til dyrlegen, kanskje den har vondt noe sted?
Pusemamma Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Stakkars katt!! Som de andre skriver her så skulle en tro katta ikke har det bra siden den mjauer sånn. Ring en dyrlege og hør om du bør få han sjekket.
treningsjenta Skrevet 23. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. april 2008 Den har ikke vondt noe sted, den var slik i fjor på samme tiden.. men ja, mye mulig det skyldes at den har fått sett utelivet. jeg skal ikke ta den med ut mer, det er sikkert og visst. tenkte at det kanskje stimulerte den litt, men tok kanksje feil. det er mye mulig det hjelper å overse slik en av dere skriver, men det er nesten umulig når det er sammenhengende mjauing i to timer. men får gi det et forsøk! det er nok kjedsomhetsmjauing, for den tusler bare rundt i ring og ser ut til å ville finne på noe. ligger nok noe i at den kjeder seg, men sånn som det er nå er det ikke mye positivt i det å ville anskaffe en til altså. han er stille når man holder på med noe, leker eller slikt, men sitter man stille og leser, ser påtv eller annet, så holder han på...
Gjest Cascabel Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Og hvilken rase er han? Dette har faktisk mye å si..
Gjest Tnita Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Sover den noe særlig da? Jeg ville absolutt ha ringt dyrlegen og kanskje tatt den med for en sjekk.
FoxyFish Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Hvordan i alle dager kan du vite at den ikke har vondt noe sted, når du ikke reiser til dyrlegen med den?? Stakkars katt...
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Katten din trenger stimulans.Katten din kjeder seg.Du må aktivisere den mer.Den er våryr og vil ut.Slipp den ut. Det beste er å skaffe en katt til så den får en kamerat den kan gjøre katteting med som lekesloss, kose med o.l. Slutt å kjefte på katten den blir bare redd og mjauer mere.
Gjest Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Som sagt i den andre tråden. Han er alene, gi han en kamerat. Sjangsen for at du får to mjauinger er faktisk veldig liten. Da har de selskap i hverandre og de trenger ikke oppmerksomheten din. Men for guds skyld, gi han heller bort enn at du skal sprute, slå og hyle etter han. Da gjør du verken deg selv eller katten noe godt men lar det føre til mer bråk.
treningsjenta Skrevet 23. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 23. april 2008 vil gjerne gjøre noe, så kan noen da fortelle meg hvordan man disiplinerer en slik katt?
Gjest Loni Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 (endret) vil gjerne gjøre noe, så kan noen da fortelle meg hvordan man disiplinerer en slik katt? Tror du virkelig at du kan "disiplinere" en katt til å slutte og mjaue? At katten da vil forstå at den er "slem" når den mjauer? Da tar du feil og skulle nok aldri hatt dyr. Endret 23. april 2008 av Kari
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 (endret) TA KATTEN MED TIL DYRLEGEN! Man kan ikke disiplinere en katt til å slutte å mjaue. Det er kattens måte å si i fra på, og noe plager tydeligvis din katt. slutt å ta den i nakkeskinnet og slutt og kjeft på den! Endret 23. april 2008 av Kari
onyx Skrevet 23. april 2008 #18 Skrevet 23. april 2008 vil gjerne gjøre noe, så kan noen da fortelle meg hvordan man disiplinerer en slik katt? Ærlig talt, du har en katt som kjeder seg og er frustrert og viser det gjennom majuing. Du kan like det eller ikke, men det er faktisk helt normal katteadferd og ikke noe du kan disiplinere bort. Har du vurdert, for kattens skyld, å omplassere han til et sted han kan være ute? Høres ikke ut som han trives som innekatt og det er ingen garanti at selskap vil hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 Jeg tror du skal begynne med å disiplinere deg selv, jeg! Første steg kan vel være å sette deg litt inn i dyrs væremåte og innse at katten din ikke mjauer for å plage deg, men at det er noe den vil formidle. Og så kan du jo vurdere om du faktisk har mulighet til å gi den det den trenger. Fy, jeg blir provosert nå, jeg skulle ønske folk tenkte litt lenger før de skaffet seg dyr.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #20 Skrevet 23. april 2008 vil gjerne gjøre noe, så kan noen da fortelle meg hvordan man disiplinerer en slik katt? Tuller du? Du kan ikke disiplinere en katt til å slutte å være seg selv.Katten din mjauer og det er veldig naturlig for en katt å gjøre dette. Du har blitt fortalt hva du ikke skal gjøre mot katten din.Slutt å kjefte på den og slutt å ta den i nakkeskinnet. Ta katten med til dyrlegen å få den undersøkt. Skaff en kattekompis til den så den har noen å være sammen med. Gi den bort til katteelskere som har mulighet for å ha den ute. Du kan ikke behandle katten din sånn du gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå