Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Jeg er litt frustrert siden damesekker kun er på ca. 65 liter og hvis to damer skal på en ukes fjelltur i kaldt og dårlig vær, må de jo ha med seg det samme som en mann av turutstyr som kan bære 90 liter eller mer i sekken sin, bortsett fra at klærne er litt mindre og man ikke spiser like mye... Finnes det gode produkter som ekstra lette liggeunderlag, lette soveposer som tåler kuldegrader, klær som er varme og vindtette/vanntette, telt som ikke veier mer enn en fjær m.m.? Kaffelars har jeg og den bytter jeg ikke ut, den er som en gammel venn... Jeg vil helst dra med meg både kamera, pappvin, kladdebok, tegneutstyr og fiskeutstyr og kikkert, men sett bort fra det og et kompass? (klarer meg uten tegenutstyr m.m.) Hva pakker dere i sekken f.eks. på en helgetur der dere kan komme ut for all slags vær?
absinthia Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 (endret) Jeg tar de tynneste og letteste overtrekksbuksene jeg har (1 på og en i sekken), tynt ullundertøy, fleecegensere/ jakker (tar mindre plass enn strikkegenser) tynt regntøy, lue (reduserer varmetapet fra kroppen betraktelig, slik at man ikke trenger så fryktelig tykk genser), tynne ullsokker, bare de skoene jeg skal gå med; i mitt tilfelle millitærstøvlene (men hadde kanskje vurdert det annerledes om det var midt på sommeren og heller tatt joggesko og kanskje noen korte lette støvler). Stormkjøkken m brennstoffbeholder på 1 liter, 10 liters vannpose (tom, selvfølgelig ), lighter og fyrstikker. Mat som; posesupper, potetmos i pose, pastarett i pose og/eller andre poseretter (f.eks gratinerte poteter) tørrmelk (lagt over i mindre beholder) havregryn, litt mel (i poser, doble for å unngå ekle lekkasjer i sekken), løk, smør lagt i plastboks, kaffe og rett i koppenvariant av kakao, sukker, pepper, salt, krydder, tørrfisk, brød (det ergrer meg at de tar sånn plass, har en plan om å lage flatbrød med stormkjøkkenet en gang), noen egg i en beholder, en boks snurring eller turistproviant (selv om det i denne sammenhengen betyr "tung mat" og ekstra vekt å bære på, men det er jo ikke sikkert at man får fisk, så da er det greit med noe proteinrikt. Det går an å tørke opphakket kjøttdeig eller pølse på svak varme i stekeovnen og ta dette med i en pose.. noe som jeg ofte tenker, men aldri gjør) og et lite lager med nøtter,sjokolade og rosiner. Så ville jeg hatt en vannflaske for å drikke av for hånden, fiskeutstyr, + en smørkniv, skje, gaffel, plastkopp og fat i tillegg til turkniven og eventuell boksåpner. Det finnes tomannstelt som veier ned mot 2 kilo og tar liten plass, soveposer er jeg ingen ekspert på, men jeg forbedrer en av soveposene til sønnen min til å klare noen få grader til, med å pakke en lakenpose i, soveposen veier vel ca. 1,1 kg i seg selv. Det finnes lette liggeunderlag på markedet (selvoppblåsbare, da får du i tillegg et isolerende luftlag mellom deg og bakken, disse koster ofte litt, men er verd pengene.. jeg har ikke et sånt, men det ligger på ønskelista.) På sommeren tar jeg ofte ikke med liggeunderlag, men telter på myke steder og legger alle klærne under meg, det siste er greit når du vil varme klær også. Jeg har en 45 liters sekk, med store lommer på sidene og klarer meg med den (får faktisk plass til mesteparten av maten i en lomme), men da bærer jeg fiskeveska i tillegg., telt og sovepose er festet utenpå sekken. Når jeg bærer minstemanns klær (nå nettopp 3 år) sovepose i tillegg til min egen og et 4,5 kg 4-mannstelt, har jeg en oppakning på ca 13-15 kilo, men teltet blir gjerne en kilo tyngre når det regner og er fuktig. Dersom inventaret i sekken og soveposen blir våt, kan ting bli enda noen kilo tyngre, pakk derfor klær inn i plastposer og ha vantett trekk på soveposen. Det er ihvertfall mitt tips! Har sikkert glemt noe nå, men dette var det jeg kom på i farta. Hm.. ja, jeg har forresten på meg gode klær i flere lag mens jeg går også og kler av meg etterhvert som det blir varmt. Trives godt i en helt vanlig vindtett anorakk med god hette. Tar ikke med kaffe, men koker det på stormkjøkkenet i løpet av turen og har en ganske liten termos med, som jeg kan få plass til i fiskeveska, siden jeg gjerne har rødsprit, bistikk og mat i sidelommene på sekken. Endret 30. april 2008 av absinthia
Gjest vimselot Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Takk for utfyllende svar. Jeg har alt det utstyret du nevner, men tror f.eks. teltet m.m. veier litt mer enn det man får kjøpt i dag så kanskje jeg skal anskaffe nytt slik at jeg ikke trenger bære mer enn nødvendig. Det er så tungt sammenlagt at man nesten ikke orker tenke tur... Men jeg har ikke økonomi til å kjøpe alt nytt på en gang, og vil ikke ta av sparepengene. Jeg skal veie hva grunnutstyret egentlig veier, og se hva jeg kan gjøre noe med... Jeg regner med at prisen er stiv når man skal kjøpe nytt lettvektsutstyr som tåler både vind og plutselig snøvær. Har hørt at oppblåsbare liggeunderlag ikke er å anbefale når det er kaldt ute, vet ikke om det stemmer...
absinthia Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Ja de anbefaler den "gode gamle" typen til bruk , midtvinters, i snøhule o.l.
Gjest Tigress Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Eg så ein "spork" i titan her om dagen: ei skjei med gaffeltaggar i enden. Det er klart, det vil bli rart å faktisk ete suppe med gaffel, men kva gjer ein ikkje for å spare vekt...
BMD Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Dene tråden på fjellforum har noen artige tips: http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=1142...sc&start=75 For en 5-dagers sommer-fjelltur har de kommet ned i 5,5 kg, der 2,5 av dem er mat.. Worst case værmessig er satt til 0° og sludd.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Ser det er masse gode tips her, men slenger på mine erfaringer samtidig! Anbefaler også de vanlige liggeunderlagene til fjelltur, Hagløfs har et deilig, grått ett til 399. Anjungilak bamse extreme er forresten like god! Sovepose%20vil%20jeg%20være%20forsiktig%20med%20å%20"kjipe%20på".%20Vi%20pakket%20tynne,%20lettvektssoveposer%20til%20tur%20på%20Hardangervidda%20i%20Juli,%20og%20de%20holdt%20absolutt%20ikke%20mål!%20Kjøp%20heller%20bedre%20kompresjonstrekk%20enn%20de%20som%20hører%20med,%20hvis%20det%20er%20nødvendig. Eventuellt%20kan%20man%20få%20kjøpt%20innerpose%20i%20fleece,%20som%20varmer%20bedre%20enn%20silke%20og%20bomull.%20Tørker%20også%20veldig%20raskt. %5burl="http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64662" target="_blank">Fleece-innerpose Kutt vekt på ting du trenger til å lage mat. Man trenger som regel kun en skje, man bruker kniven til å både kutte opptenningsved og til å skjære mat med. Kjøp evt med en svamp med skrubbeside, hvis du vil ha bort skitten osv i nærmeste bekk/vann. Men husk at vassdragene våre ikke liker å få ph'en endret ved bruk av såpe! Lars Monsen har masse gode, effektive og praktiske tips i sin bok 101 villmarkstips God tur!
Gjest Gjest over Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Ser det er masse gode tips her, men slenger på mine erfaringer samtidig! Anbefaler også de vanlige liggeunderlagene til fjelltur, Hagløfs har et deilig, grått ett til 399. Anjungilak bamse extreme er forresten like god! EDIT Skjedde noe rart over her! Skulle stå at jeg ikke ville anbefalt å kjipe på soveposen... Vi hadde med oss tynne lettvektssoveposer på Hardangervidda i Juli, og de holdt absolutt ikke mål! Anbefaler å kjøpe en fleece-innerpose hvis du ikke investerer i en dyr sovepose. Fleece varmer mer og tørker raskerer enn både bomull og silke. Fleece-innerpose Kjøp evt et bedre kompresjonstrekk enn det som hører med, hvis du trenger det. Av bekledning vil jeg si at merinoull alltid er å foretrekke fremfor syntetisk. Fordi ull justerer varmen bedre, og kan faktisk svettes i i flere dager uten at det lukter høgg, om det blir tilfelle! Kutt vekt på ting du trenger til å lage mat. Man trenger som regel kun en skje, man bruker kniven i beltet til å både kutte opptenningsved og til å skjære mat med. Kjøp evt med en svamp med skrubbeside, hvis du vil ha bort skitten osv i nærmeste bekk/vann. Men husk at vassdragene våre ikke liker å få ph'en endret ved bruk av såpe! Lars Monsen har masse gode, effektive og praktiske tips i sin bok 101 villmarkstips Blant annet at man kan kutte ytterteltet, og kun sove i innerteltet med en presenning over! Har lyst til å prøve dette, synes det ser så koselig ut! Husk tau! :gjeiper: God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå