Gå til innhold

Fortvilelse og gråt hos Konfirmant

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma_til_jente
Skrevet

Hei,

jenta mi skal stå til konfirmasjon nå i mai og vi har pga. økonomi ikke ordnet med bunad til henne. Nå er fortvilelsen stor fordi "alle" de andre jentene har bunad og hun er redd for å bli oppfattet som fattigslig og ikke like "fin" selv om vi har kjøpt inn en pen kremhvit kjole.

Prøblemet mitt er at bestemoren hennes som har mange kontakter i håndarbeidsmiljøet og kjenner de som driver den lokale Husfliden nå har blitt tipset om en bunad som er så godt som ferdig men som av ukjente grunner har blitt avbestilt av den opprinnelige kjøperen.

Hvis vi handler raskt og får jenta mi til systuen kan bunaden tilpasses henne så den er klar til konformasjonsdagen. Dette er nøyaktig den samme bunaden som hun ønsker seg så tilfeldighetene er store.

Bestemoren har tilbudt seg å betale alt nå og sier at jeg kan betale halvparten i form av avdrag utover høsten.

Men jeg er usikker, bestemoren hennes og jeg har ikke verdens beste forhold etter skilsmissen fra hennes sønn.

Noen råd om hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det viktig for henne å få en bunad eller å ha på seg bunad den dagen? Og har du råd til å betale de avdragene utover høsten?

Er det ikke mulig at hun kan låne en bunad av noen i slekta?

Skrevet

Tacka ja till bestemorens erbjudande. För jentas skull. Och för relationen mellan jente och bestemor, och mellan dig och bestemor.

Tacka ja och säg att du är mycket tacksam och glad för hennes initiativ och insats.

Skrevet

Gjør det!!!

Også setter dere opp en skriftlig avtale om hvordan nedbetalingen skal skje fra din side. Kanskje dette at dere samarbeider om å oppfylle jentas ønske om bunad til konfirmasjonen kan bedre forholdet mellom deg og bestemoren.

Skrevet
Hei,

jenta mi skal stå til konfirmasjon nå i mai og vi har pga. økonomi ikke ordnet med bunad til henne. Nå er fortvilelsen stor fordi "alle" de andre jentene har bunad og hun er redd for å bli oppfattet som fattigslig og ikke like "fin" selv om vi har kjøpt inn en pen kremhvit kjole.

Prøblemet mitt er at bestemoren hennes som har mange kontakter i håndarbeidsmiljøet og kjenner de som driver den lokale Husfliden nå har blitt tipset om en bunad som er så godt som ferdig men som av ukjente grunner har blitt avbestilt av den opprinnelige kjøperen.

Hvis vi handler raskt og får jenta mi til systuen kan bunaden tilpasses henne så den er klar til konformasjonsdagen. Dette er nøyaktig den samme bunaden som hun ønsker seg så tilfeldighetene er store.

Bestemoren har tilbudt seg å betale alt nå og sier at jeg kan betale halvparten i form av avdrag utover høsten.

Men jeg er usikker, bestemoren hennes og jeg har ikke verdens beste forhold etter skilsmissen fra hennes sønn.

Noen råd om hva jeg skal gjøre?

Ta i mot bunaden! Skal det dårlige forholdet du har til bestemoren gå utover datteren din? Nå får du ikke være så selvsentrert, det er konfirmasjonen til datteren din det er snakk om, og bestemoren tilbyr seg å hjelpe til! Ærlig talt!

Skrevet

Go for it!

Har du råd til det så kast deg på den avtalen der - men sørg for at du og bestemoren har en skriftlig avtale så dere slipper å diskutere detaljer senere.

Kjempebra gjort av bestemoren syns jeg - viser at hun bryr seg veldig om jenta og at hun har forståelse for din situasjon.

Skrevet

Har hun lyst på bunad bare fordi "alle andre" har det, og hun ikke har lyst til å skille seg ut akkurat på den dagen? Kommer hun til å bruke bunaden etter konfirmasjonen også, altså på 17 mai, i dåp, konfirmasjoner og bryllup?

Om hun egentlig ikke vil ha bunad fordi hun har lyst på en bunad, så vet ikke jeg om jeg ville brukt penger på det.. Det er et veldig dyrt plagg, og om hun bare bruker det på konfirmasjonsdagen og den blir hengende i skapet resten av livet, så er det ikke verdt pengene.

Da jeg konfirmerte meg for 12-13 år siden var det også bare én som ikke hadde bunad. Jeg tenkte da ikke hun var fattig av den grunn! Jeg var nesten litt misunnelig på henne, for hun hadde så fin kjole.. Det er mange grunner til at noen ikke har bunad. De synes ikke det er fint, de har ikke lyst til å gå i flere lag ull på en fin vårdag, etc. Jeg har også mange yngre søskenbarn som ikke har bunad heller. Det har gått helt fint.

Under selve konfirmasjonen har man jo i tillegg på seg kappe, så ingen ser hva man har under..

Skrevet

Du skal selvfølgelig la dattra til deg og din ex få lov til å motta gaven fra farmor. Hvorfor skulle hun ikke få lov til det? Oppfør deg som en voksen!!!!!!!!

Skrevet
Du skal selvfølgelig la dattra til deg og din ex få lov til å motta gaven fra farmor. Hvorfor skulle hun ikke få lov til det? Oppfør deg som en voksen!!!!!!!!

Er det nødvendig å være så ufin?

Dessuten var det ingen gave - det er et lån :roll:

Skrevet

Beklager, trodde det var en gave fra farmoren og ikke at du skulle betale tilbake. Legger meg flat.

Skrevet

jeg ville at dagen skulle bli den beste for jenta hvis jeg var moren da... så jeg ville tatt imot fra bestemoren, og ikke tenkt på at dere ikke har hatt et godt forhold etter skilsmissen.

Skrevet

Hadde nok takket ja til hjelpen, ikke det at det er noe galt i å ikke gå i en bunad, men det virker som at jenta di tar det ganske tungt. :klem:

Gjest Mamma _til_jente
Skrevet

Takk for raske innspill.

Bare for å presisere så tilbyr bestemoren hennes å betale halvparten av bunaden mens siste halvpart er et lån til meg. Beløpet jeg må betale tilbake er ca. 13 000 kroner.

Ideen om en skriftlig avtale var god, jeg skal ringe henne nå og spørre om jeg feks. kan nedbetale i løpet av en 6 mnd. periode, det skal gå fint.

Virker som om de fleste her mener jeg bør gjøre dette.

Skrevet

det er et veldig godt tilbud,som du bør takke ja til

Skrevet
Takk for raske innspill.

Bare for å presisere så tilbyr bestemoren hennes å betale halvparten av bunaden mens siste halvpart er et lån til meg. Beløpet jeg må betale tilbake er ca. 13 000 kroner.

Ideen om en skriftlig avtale var god, jeg skal ringe henne nå og spørre om jeg feks. kan nedbetale i løpet av en 6 mnd. periode, det skal gå fint.

Virker som om de fleste her mener jeg bør gjøre dette.

Lurt av deg:)

Hun vil jo også ha bunaden senere, og kan bruke den i konfirmasjoner, bryllup, 17. mai og annet. Bunad er jo et festplagg for livet, da har hun alltid noe passende å ha på seg, og sparer seg sånn sett for utgifter til festklær senere.

Skrevet (endret)
hun er redd for å bli oppfattet som fattigslig og ikke like "fin" selv om vi har kjøpt inn en pen kremhvit kjole.

Jeg hadde nok tenkt meg om en ekstra gang for å finne ut den virkelige grunnen til at hun ønsker seg bunad... :sjenert:

Vil hun ha bunad fordi hun ønsker seg bunad, og kommer til å bruke den ved passende anledninger i årene framover hadde jeg gått for avtalen med bestemor, men hvis grunnen er som du skriver her at hun er redd for at dere skal oppfattes som fattigslige og bunaden ikke vil bli brukt senere hadde jeg ikke gjort det...

Og bare som et apropos:

Jeg var den eneste konfirmanten i mitt kull som ikke hadde bunad, og de andre jentene misunte meg som fikk lov til å gå i det jeg ville, og som ikke ble påtvunget bunad. ;)

Endret av Lily1
Skrevet

Jeg er ikke så enig med resten, jeg. Men av litt andre grunner. Jeg vet selv at om jeg og mine foreldre hadde blitt enige om at jeg ikke skulle få bunad til konfirmasjonen, og jeg hadde kommet grinende hjem bare noen uker før dagen og ombestemt meg, så hadde moren min sagt: "forsent, forsent. Kjole til dagen er innkjøpt, og du valgte selv bort bunad for lenge siden". Men så har da mine foreldre også alltid vært veldig opptatt av at en avtale er en avtale, og avtaler med store konsekvenser (som denne), gjør man ikke lett om på.

Gjest Mamma_til_jente
Skrevet
Jeg hadde nok tenkt meg om en ekstra gang for å finne ut den virkelige grunnen til at hun ønsker seg bunad... :sjenert:

Vil hun ha bunad fordi hun ønsker seg bunad, og kommer til å bruke den ved passende anledninger i årene framover hadde jeg gått for avtalen med bestemor, men hvis grunnen er som du skriver her at hun er redd for at dere skal oppfattes som fattigslige og bunaden ikke vil bli brukt senere hadde jeg ikke gjort det...

Og bare som et apropos:

Jeg var den eneste konfirmanten i mitt kull som ikke hadde bunad, og de andre jentene misunte meg som fikk lov til å gå i det jeg ville, og som ikke ble påtvunget bunad. ;)

Det er liten tvil om at hun ønsker seg bunad og vil bruke den senere også. Her hvor vi bor har vi en meget vakker bunad og jeg har aldri hørt noen av jentevennene hennes "klage" over at de MÅ bruke bunad på den store dagen. Tvertimot har diskusjonene vært mange om farger, bånd og søljer, noe som har ført til at jenta mi har følt seg skikkelig utenfor.

Skrevet

Har du råd til å betale tilbake syns jeg du skal ta imot tilbudet. God ide med skriftlig avtale slik at det ikke blir noen diskusjon etterpå.

Beklager at jeg var så krass i svaret til deg tidligere. Trodde du ikke ville at ungen skulle få ta imot gaven fra farmor.

Gjest Mamma_til_jente
Skrevet

Nå har jeg snakket med bestemoren hennes og avtalen er grei for henne. Jeg betaler ned i månedene frem til jul så da skal alt være nedbetalt mot slutten av året.

Jeg har ikke elendig økonomi men en utgift på 13 000 kroner blir litt tøft sånn på sparket.

Så nå må jeg bare bestemme meg, bestemoren ville ta med jenta mi til systua allerede i ettermiddag. Sitter og vipper litt med mobilen i hånda og lurer på om jeg skal sende jenta mi en SMS med de gode nyhetene. Og om jeg skal takke ja....

Vanskelig dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...