Gjest Gjest* Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Jeg og min eks samboer har vært sammen i nesten 8 år nå, og dessverre gikk det mot slutten for 4 måneder siden. Han ble boende i vår leilighet da jeg kunne flytte hjem til ei god venninne. Jeg har likevel betalt halve lånet vi har på leiligheten, halve strømregningene, internetten, husleia og garasjeplass selv om jeg ikke bor der. Nå skal vi endelig selge leiligheten da han har funnet seg et nytt bosted. Mulig det bare er meg, men jeg syns han virker veldig kravstor iforhold til hva jeg må gjøre med leiligheten i forhold til visninger vi skal ha. Jeg har sgat at jeg kommer en hel dag før visningen og hjelper han med å rydde og vaske og pynte litt til visning, men det er tydeligvis ikke godt nok. Han vil at jeg skal komme oftere for å vaske og rydde i leiligheten, men er jo han som bor der og hans sine kompiser som roter og søler i leiligheten. Han ble sint og sa at han føler at han står alene om dette, noe han ikke gjør da jeg sitter med ansvaret for megleren og mye papirarbeid og styr. han vil at jeg skal bruke flere dager i leiligheten for å ordne til visning selv om det er han som bor der. Jeg føler meg litt slem som sier at det holder med at jeg bruker en hel dag der, mye er det ikke som skal gjøres, skal jo bare vaskes og ryddes og ordne litt med blomster. Mye krangling er det også økonomisk, han tjener over 10.000 mer enn meg i måneden og ville at jeg skulle betale hans baksmell som var på et par tusen, og at han ikke hadde råd til å betale sin halvdel av megleren. jeg tjener såpass lite og syns vi burde betale halvparten hver, er det egoistisk av meg? Er jo jeg som gikk i fra han...??
Gjest Ballerina Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 For en bortskjemt mann! Det er slutt, han kan jo ikke forvente at du skal fikse for ham heller! Jeg synes det er mer enn godt nok at du kommer en dag og fikser i leiligheten! Bor han der, får han rydde og vaske ellers! Og jeg hadde forventet at han betalte sin del av alt. Han tjener mer enn deg og da skal han jo klare det. Det er jo bare til å la være å bruke penger på tull og tøys (hvis du klarer deg så bør jo han også det). Hadde heller ikke betalt baksmellen hans. Han må klare seg selv!
Bernina Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Baksmellen han har fått på skatten har du ingenting med og det er kun usaklig av ham å komme med krav til deg angående det. Når det gjelder leiligheten så har dere felles ansvar for å vedlikeholde den og sørge for at den er i stand til salg. Men.... å rydde og vaske etter ham og hans kompiser er nå en gang hans eget ansvar. Du har vel flyttet ut alle dine ting fra leiligheten? Hvorfor skal du da rydde i hans ting? Du har ikke noe ansvar for hvordan leiligheten ser ut når det ikke er du som har bodd der. Er leiligheten skitten og utstelt så er den vel det fordi han har bodd der de siste 4 månedene og ikke ryddet og vasket?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Å hjelp, dette er som å lese om mitt liv !! For oss var forholdet over for 5 mnd siden, etter over 8 år. Han flyttet ut, jeg ble boende i vår felles leilighet. Jeg betalte hans og mitt lån frem til forrige måned. Vi får nemlig ikke solgt Etter det viste seg at vi ikke får solgt, betaler vi hvert vårt lån. Det er jo ikke min feil at vi ikke får solgt, selv om jeg bor der. Men jeg betaler SELVFØLGELIG husleie, strøm, forsikringer osv., hadde ALDRI krevd det av ham, så utrolig urimelig ! Du bor jo ikke der ! Hva gjelder visninger, har jeg tatt meg av alt.. Det har til tider vært irriterende, men det går like mye på at eksen min er uengasjert, sliter med forskjellige problemer, og er generelt sett en idiot.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Å hjelp, dette er som å lese om mitt liv !! For oss var forholdet over for 5 mnd siden, etter over 8 år. Han flyttet ut, jeg ble boende i vår felles leilighet. Jeg betalte hans og mitt lån frem til forrige måned. Vi får nemlig ikke solgt Etter det viste seg at vi ikke får solgt, betaler vi hvert vårt lån. Det er jo ikke min feil at vi ikke får solgt, selv om jeg bor der. Men jeg betaler SELVFØLGELIG husleie, strøm, forsikringer osv., hadde ALDRI krevd det av ham, så utrolig urimelig ! Du bor jo ikke der ! Hva gjelder visninger, har jeg tatt meg av alt.. Det har til tider vært irriterende, men det går like mye på at eksen min er uengasjert, sliter med forskjellige problemer, og er generelt sett en idiot. Hvis dere begge har lån på leiligheten er det et urimelig at du skal betale hele lånet. Han må betjene sin del av lånet, selv om du bor der. Hvis ikke må dere lage en avtale dere imellom slik at ikke du evnt betaler på hans verdistigning (selv om det ikke later til å være problemet her). Når det er slutt er det begge sitt ansvar å betjene lånet frem til den blir solgt dersom det er det en ønsker.
Gjest Pet Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Dette er bare tull. Hvis du synes det er greit å hjelpe til å gjøre leiligheten i stand til visning og bruke en dag på det, så gjør du det. Resten av kravene hans, inkl deling av restskatten hans, sier du bare blankt nei til. Du er ikke slem, man må lære seg å sette ned foten og sette grenser for andres tullball.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Vask 1 dag for han, drit i og betal halve strømmen etc, men betal halve lånet. Restskatten er litt mer kinkig, om dere hadde felles økonomi som samboere bør du faktisk betale halve den da du nøyt godt av hans "ekstra inntekt / for lite betalte skatt" i fjor når dere bodde sammen. Om dere ikke hadde fellesøkonomi som samboere betaler du ikke halve restskatten. lykke til!
Gjest Gjest* Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Vi har ikke felles økonomi, og jeg har heller ikke fått sett noe til hans ekstra inntekt da han er flink til å sløse og endte med å låne penger av meg hver månede i stedet... Tør ikke å si at jeg ikke skal betale strømmen hans, da vil han jo tro at jeg er gjerrig og egoistisk.. Men ser jo at jeg har veldig dårlig råd da jeg betaler så mye på lånet og alt annet i den leilighetem..
Bernina Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Vi har ikke felles økonomi, og jeg har heller ikke fått sett noe til hans ekstra inntekt da han er flink til å sløse og endte med å låne penger av meg hver månede i stedet... Tør ikke å si at jeg ikke skal betale strømmen hans, da vil han jo tro at jeg er gjerrig og egoistisk.. Men ser jo at jeg har veldig dårlig råd da jeg betaler så mye på lånet og alt annet i den leilighetem.. Du skal da ikke betale hans strømregning. Det er ikke du som har bodd der og brukt strøm! Og du har da vel egne utgifter der hvor du bor nå som du skal betale. Har dere flyttet fra hverandre så har dere det, og da må han selv betale alle utgiftene han har fått fra den dagen du flyttet ut. Det handler IKKE om at du er gjerrig eller egoistisk! Det er heller han som prøver å utnytte deg, (fordi han vet å spille på din samvittighet? Du har gitt ham penger før ikke sant?) og det skal du bare si nei til. At dere deler på betalingen av renter og avdrag på lånet fordi dere eier leiligheten sammen er noe helt annet. Lånet må jo betales ut ifra de forpliktelsene dere har overfor banken. Du har ingen økonomiske forpliktelser overfor denne mannen! Så du skal ikke betale hverken strømregningen, telefonregningen, bredbånd eller dopapiret hans! Fordi du bor ikke der og du er ikke hans samboer lenger. Strengt tatt burde det også være han som vasket leiligheten selv før visning. Du har ikke bodd der på 4 måneder så det kan da umulig være du som har skyld i at det er skitne vinduer eller hybelkaniner der. Men jeg forstår at du kanskje vil gjøre det, det er jo til din fordel at det ser pent ut der fordi det da muligens blir lettere å selge.
Gjest Cascabel Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Ekser kan være så ufattelig urimelig Ikke falt meg inn å etterkommet de tåpelige kravene hans.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 Huff jeg blir helt oppgitt av å lese sånn som dette.... Jeg har vært i følgende situasjon. Jeg eide en leilighet. Hadde samboer men det ble slutt. Da hadde jeg ikke råd til å bo dere alene lenger. (jeg hadde betalt lånet alene og leiligheten var eid av bare meg. Sambo delte jeg regninger ellers med. Vi var samboere i så kort tid at han ikke hadde noe krav på leiligheten. Jeg fikk ikke solgt med en gang så jeg lot et vennepar leie av meg (det jeg fikk i leie dekket lånet). Den dagen jeg skulle selge igjen så var det disse vennene mine som måtte vaske og rydde leiligheten!!! Akkurat som din ekssamboer nå må rydde og vaske leiligheten!!! Jeg var der selvfølgelig og gjorde litt istand til visning. Stearinlys og pene håndklær på badet og sånn. Og selvfølgelig var jeg med og hjalp til da det skulle tas bilder for prospektet. Men ingenting annet. Det er jo den som bor i leiligheten som har ansvaret for at det er vasket! Du skal ikke vaske andres skitt! Og strømregning og restskatten hans. Ja det er hans restskatt og hans strømregning. Du har ingenting med det å gjøre. Du hadde ikke tillatt at noen andre hadde krevet noe sånt av deg hadde du vel? Og du ville sikkert heller ikke vært så frekk at du krevde noe sånt av hverken en ekskjæreste eller venner. Om folk uoppfordret ønsker å hjelpe noen økonomisk så er det fint. Men denne mannen han virker som en som bare prøver å utnytte deg. Vis at du har bein i nesa og si nei!!!
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 Spør du meg så utnytter han din dårlige samvittighet for at du har gjort det slutt og flyttet fra ham. Ikke la han få lov til det !! Du er i din fulle rett til å ta valg som gjelder DITT liv. Synest du har strukket deg VELDIG langt for å hjelpe ham..... Tror kanskje det er lurt av deg å markere klart overfor han at NÅ er det nok....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå