Gå til innhold

Er det ufint å ønske seg penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja, Gud forby at man er uenig med bruden. Egne meninger er en uting.

Selvsagt er det lov å være uenig.

Men hvis man blir invitert i bryllup, så synes jeg det er normal høflighet å akseptere måten brudeparet velger å organisere ting på, det er tross alt deres fest.

Det er normal høflighet å ta til takke med det man får servert av mat og drikke (med mindre man har spesielle allergier etc.), det er normal høflighet å ikke blande seg opp i måten de har pyntet på, hvordan folk går kledd eller hva slags farge det er på skriften i invitasjonene.

Hvis brudeparet ønsker noe spesielt, synes jeg faktisk det er normal høflighet å prøve å etterkomme dette så langt det lar seg gjøre, istedenfor å kjøpe en stygg lysestake bare på trass.

Det er en del folk her inne som klager på absolutt alt, det er til og med folk som skriver at bryllup bare er stress og tull. Da lurer jeg jo litt på hva de gjør på et bryllupsforum.

Det er selvsagt greit å si sin mening, men man må samtidig akseptere at folk ønsker å feire bryllup på forskjellige måter, man trenger ikke være frekk av den grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis man blir invitert i bryllup, så synes jeg det er normal høflighet å akseptere måten brudeparet velger å organisere ting på, det er tross alt deres fest.

Det er normal høflighet å ta til takke med det man får servert av mat og drikke (med mindre man har spesielle allergier etc.), det er normal høflighet å ikke blande seg opp i måten de har pyntet på, hvordan folk går kledd eller hva slags farge det er på skriften i invitasjonene.

Hvis brudeparet ønsker noe spesielt, synes jeg faktisk det er normal høflighet å prøve å etterkomme dette så langt det lar seg gjøre, istedenfor å kjøpe en stygg lysestake bare på trass.

Det er en del folk her inne som klager på absolutt alt, det er til og med folk som skriver at bryllup bare er stress og tull. Da lurer jeg jo litt på hva de gjør på et bryllupsforum.

Det er selvsagt greit å si sin mening, men man må samtidig akseptere at folk ønsker å feire bryllup på forskjellige måter, man trenger ikke være frekk av den grunn.

Det er vel ingen som snakker om å kjøpe en stygg lysestake her... Men det å vegre seg for å gi penger er da en real sak. Som tidliger nevnt så er jo ikke ønsker fra brudeparet en bestillingsliste?

Jeg vil heller forsøke å finne en gave som ikke går med i det store sluket... å gi penger som i sedler i en konvolutt er helt uaktuelt for meg! Det lengste jeg kan strekke meg er gavekort.. Sånn er jeg...

Skrevet
Det er vel ingen som snakker om å kjøpe en stygg lysestake her... Men det å vegre seg for å gi penger er da en real sak. Som tidliger nevnt så er jo ikke ønsker fra brudeparet en bestillingsliste?

Jeg vil heller forsøke å finne en gave som ikke går med i det store sluket... å gi penger som i sedler i en konvolutt er helt uaktuelt for meg! Det lengste jeg kan strekke meg er gavekort.. Sånn er jeg...

Jeg synes gavekort høres ut som en god idé, da kan de jo kjøpe noe de har lyst på for det, og de kan også kanskje vente en stund med å bruke det (hvis de skal flytte snart og ikke vil dra på for mange ting etc.).

Skrevet

Det er også normal høflighet å bli glade for gaver og ikke se på ønskelisten som et krav som må følges til punkt og prikke. Å kreve kun penger i gave for så å bli sur om noen gir noe annet er etter min mening absolutt ikke høflig. Men jeg skjønner at det bare er gjester som skal utvise normal høflighet.

Skrevet
Det er også normal høflighet å bli glade for gaver og ikke se på ønskelisten som et krav som må følges til punkt og prikke. Å kreve kun penger i gave for så å bli sur om noen gir noe annet er etter min mening absolutt ikke høflig. Men jeg skjønner at det bare er gjester som skal utvise normal høflighet.

Selvsagt. Men det er jo ingen her som har sagt at de kommer til å bli sure hvis de får noe som ikke står på ønskelista.

Og uansett om man får noe man absolutt ikke vil ha, så er de fleste høflige nok til at de klarer å smile og takke allikevel.

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Godt. Og jeg mener det ikke bare er gjester, men absolutt brudeparret som bør bør oppføre seg "normalt høffelig" :)

For det første så tror jeg det er svært svært få (om noen) som kjøper gaver til andre mennesker "på trass". Og for det andre så mener jeg det IKKE er krav til å la seg diktere av "ønskelister" for å bli oppfattet som høffelig. Ønskelistene skal være en hjelp til gjestene, ikke en tvangstrøye.

Det er vel ikke frekt å påpeke at ikke enhver måte et brudepar måtte velge å invitere på anses som høffelig?

Endret av AnneShirley
Skrevet

Når det kommer til bryllup, så er det slik at gjestene bare skal være glad til at de fikk lov til å dele denne dagen med brudeparet. For det er som du sier bare gjestene som skal vise høflighet, for brudeparet skal tydeligvis få gjøre som de vil for det er jo deres dag.

Og selvfølgelig skal brudeparet bestemme hva andre skal bruke pengene sine på, for det er jo deres dag.

Og jeg må si at jeg syns det er frekt å bare ønske seg penger, for det er alltid noe man kan kan bytte ut. Enten så får man lage en skikkelig ønskeliste, eller så får man akseptere at noen velger å gi noe annet enn penger. For man bestemmer faktisk ikke voer andre sine penger, for de som ahr tjent pengene bestemmer selv hva de skla bruke de til.

Og en ønskeliste er en ønskeliste, det er ikke en liste gjestene må følge til punkt og prikke og spesielt ikke når brudeparet bare ønsker seg penger.

Skrevet
Godt. Og jeg mener det ikke bare er gjester, men absolutt brudeparret som bør bør oppføre seg "normalt høffelig" :)

Selvsagt. Men her inne på kvinneguiden er det gjester (i flere betydninger av ordet) som står for de fleste frekkhetene.

For det første så tror jeg det er svært svært få (om noen) som kjøper gaver til andre mennesker "på trass". Og for det andre så mener jeg det IKKE er krav til å la seg diktere av "ønskelister" for å bli oppfattet som høffelig. Ønskelistene skal være en hjelp til gjestene, ikke en tvangstrøye.

Det er vel ikke frekt å påpeke at den måte et brudepar har valgt å invitere på ikke anses som høffelig?

Det er selvsagt ikke noe krav at man skal la seg diktere av ønskelister. Vi har ikke skrevet noen ønskeliste engang, men har kommet med noen forslag til de som har spurt hva vi ønsker oss.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Selvsagt. Men her inne på kvinneguiden er det gjester (i flere betydninger av ordet) som står for de fleste frekkhetene.
Kè? Skjønte ikke denne, jeg.

Jeg har i alle fall ikke noen oppfatning om at bryllupsgjester gjenerelt "står for" noen som helst "frekkheter".. ??

Skrevet

Vi kommer til å ønske oss at penger gis i vårt navn til en av SOS barnebyer i Ethiopia der vi har fadderbarn. Fordi vi har alt vi trenger, men han har ingen ting... Når vi luftet denne ideen med familien fikk vi mange rare reaksjoner, så vi får se hvor mange som gjør det og hvor mange som gir oss den samme kaffekanna fra Glasmagasinet...

Jeg skjønner ikke problemet med å ønske seg penger, f.eks til bryllupsreise, i stedet for gavekort og penger til ting man ikke trenger? Syns folk kan ønske seg hva de vil jeg, så får gjestene tilpasse seg det.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Syns folk kan ønske seg hva de vil jeg, så får gjestene tilpasse seg det.

Du synes altså at gjestene plikter å tilpasse seg brudeparrets ønsker? Den påstanden har jeg store problemer med.

Og nei, jeg har ikke noen problemer med at folk lar være å ønske seg ting de ikke trenger. Og jeg synes gavekort hos et reisebyrå er en ting som kan føres opp på en ønskeliste.

Men å si at "vi ønsker oss bare penger" eller å oppgi gaveønsker i invitasjonen er og blir uhøffelig.

Skrevet
Og jeg må si at jeg syns det er frekt å bare ønske seg penger, for det er alltid noe man kan kan bytte ut. Enten så får man lage en skikkelig ønskeliste, eller så får man akseptere at noen velger å gi noe annet enn penger. For man bestemmer faktisk ikke voer andre sine penger, for de som ahr tjent pengene bestemmer selv hva de skla bruke de til.

Selvsagt er det ingen brudepar som bestemmer hva andre skal bruke pengene sine på. Selvsagt aksepterer vi de gavene vi får. Hva tror du ellers vi gjør? Legger oss ned og griner fordi vi ikke liker fargen på lysestaken vi fikk?

Men allikevel er det jo lov å gi noen hint til de som spør hva man ønsker seg. Det beste for alle parter er vel at man ender opp med noe man ønsker seg og har bruk for.

Hvis man absolutt ikke ønsker å gi penger, er det selvsagt lov å gi noe annet.

Men hvis noen hadde sagt til meg at de ønsket seg penger, så hadde jeg vært glad til og gitt penger. Jeg synes ofte det er masse styr med å finne på noe å gi, og penger er forholdsvis lettvint. Man kan bare gi en sum man synes er passelig, og så slipper man å tenke mer på det. Men folk er forskjellige, og jeg aksepterer selvsagt at noen ser annerledes på det.

Skrevet
Kè? Skjønte ikke denne, jeg.

Jeg har i alle fall ikke noen oppfatning om at bryllupsgjester gjenerelt "står for" noen som helst "frekkheter".. ??

Med "gjester i flere betydninger av ordet", så mente jeg folk som skriver under nicket "gjest", som ikke skal gifte seg selv, men som uttaler seg om hva de ville foretrukket hvis de var bryllupsgjester. Og disse folkene bak gjestenickene klager på mye rart. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha vært her et par måneder.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Og disse folkene bak gjestenickene klager på mye rart.

Det får du jo bare synes det du vil om, men kanskje vi skal forsøke å holde oss til temaet her?

Jeg skal forresten ikke gifte meg jeg heller. Jeg er alt gift. Men jeg har likevel formeninger om hva som er høffelig.

Skrevet
Det får du jo bare synes det du vil om, men kanskje vi skal forsøke å holde oss til temaet her?

Jeg skal forresten ikke gifte meg jeg heller. Jeg er alt gift. Men jeg har likevel formeninger om hva som er høffelig.

Det var ikke meningen å spore av. Det er selvsagt lov til å diskutere her inne selv om man ikke skal gifte seg, og du har selvsagt lov til å ha en formening om hva som er høflig.

Men jeg har inntrykk av at en del av de som skriver her inne gjør det bare for å irritere og provosere, og det har preget måten jeg svarer på.

Skrevet
Kontonummer i innbydelsen synes jeg var mer enn en tanke over kanten. I det hele tatt klinger det å si "Vi ønsker oss kun..." dårlig i mine ører uansett om det er snakk om penger eller andre ting -da hører jeg et underliggende "Vi blir ikke glade for noe annet".

Utrolig frekt og usmakende å ha kontonummer i innbydelsen! :sjokk: Tror jeg da faktisk ikke hadde gått i bryllupet. (kommer ann på hvor nære personene var)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Men jeg har inntrykk av at en del av de som skriver her inne gjør det bare for å irritere og provosere, og det har preget måten jeg svarer på.

Jeg kan love deg at jeg ikke skriver på bryllupsforumet for verken å irriterer eller å provosere. Selv om jeg ikke driver bryllupsplanlegging. Helt sant ;)

Skrevet
Jeg kan love deg at jeg ikke skriver på bryllupsforumet for verken å irriterer eller å provosere. Selv om jeg ikke driver bryllupsplanlegging. Helt sant ;)

Jeg tror deg. :)

Det var heller ikke deg jeg siktet til.

Skrevet

Jeg er forresten enig i at kontonummer i innbydelsen er litt over kanten. Jeg ville nok heller ikke valg å skrive noe om gaveønsker/pengeønsker i innbydelsen i det hele tatt, men man må jo ha noen ønsker på lur i tilfelle noen spør.

Vi har sagt at vi ønsker oss penger, kunst og et par litt mer praktiske gjenstander til de som har spurt. Og så kan folk selvsagt gi hva de vil, vi sitter selvsagt ikke og furter om vi får noe vi ikke trenger.

Men det er faktisk ganske vanskelig å tenke ut noe man kan ønske seg, i passende prisklasse og passende størrelse slik at det kan fraktes til en annen kant av landet, når man egentlig ikke ønsker seg noe eller trenger noe.

Skrevet (endret)
Du synes altså at gjestene plikter å tilpasse seg brudeparrets ønsker? Den påstanden har jeg store problemer med.

Og nei, jeg har ikke noen problemer med at folk lar være å ønske seg ting de ikke trenger. Og jeg synes gavekort hos et reisebyrå er en ting som kan føres opp på en ønskeliste.

Men å si at "vi ønsker oss bare penger" eller å oppgi gaveønsker i invitasjonen er og blir uhøffelig.

Ja, det syns jeg man skal, såfremt man har råd til det selvfølgelig. Det er brudeparets dag og ingen vits i å henge seg opp i slike ting mener jeg. Vil du gi noe annet enn de ønsker seg så gjør gjerne det men forvent at gaven blir byttet.

Er ikke penger eller gavekort mer nyttig enn 8 like kaffekanner fra samme butikk som man likevel må bytte inn (ref. personlig erfaring)?

Gaveønsker i invitasjonen er da ikke uhøflig? Er ikke det bare en hjelp til de som skal kjøpe gave da? Skjønner ikke at folk kan ta så på vei over detaljer jeg...

Endret av Gir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...