Nigo-san Skrevet 23. april 2008 #21 Skrevet 23. april 2008 Jeg synes det er helt kurant å ønske seg penger. Enda mer morsomt å gi blir det hvis du som gjest vet hva formålet er- feks "en reise til Hawaii". Som gjest ville jeg absolutt ha hørt på dine ønsker. Jeg er helt med på din tankegang, skulle jeg giftet meg i morgen ville jeg gjort hva som helst for å unngå ørten-fjørten fat, kakespader og konjakkglass. Tror jeg hadde satt opp følgende ønskeliste: 1. Penger til en organisasjon (Redd Barna, Leger uten grenser el) 2. Penger til bryllupsreise 3. Et fint kort Noe annet ville jeg rett og slett ikke satt pris på. Sånn er det når man bor i trang leilighet og har altfor mye dill allerede.
junibrura Skrevet 23. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 23. april 2008 Hvorfor skratter du av dette svaret? :klø: Beklager!! Min feil, - fant ikke ut av disse smilefjesene før jeg hadde trykt. Det var virkelig ikke meningen å skratte, altså.
Gjest _ Skrevet 23. april 2008 #23 Skrevet 23. april 2008 I mine øyne er det frekt fordi jeg oppfatter det som man ber gjestene "betale for seg" istedet for at man kan gi en konkret gave. Gavekort til en bestemt butikk er bedre enn kontanter, men jeg tror likevel det er en del som føler det litt rart - og jeg kan tenke meg at det er mange som føler seg ukomfortabel med å gi penger hvis beløpene lett kan sammenlignes
Sol79 Skrevet 23. april 2008 #24 Skrevet 23. april 2008 Jeg gir ikke penger i gave av den grunn at jeg ønsker ikke at gud og hvermann skal skal se hvor mye penger jeg legger i gaven.
Possibly Skrevet 23. april 2008 #25 Skrevet 23. april 2008 I starten tullet jeg og sambo med at vi skulle ta inngangspenger av alle gjestene i bryllupet istedenfor gave, men vi slo det fra oss.
Nigo-san Skrevet 23. april 2008 #26 Skrevet 23. april 2008 Possibly: det er jo egentlig ingen dum tanke (altså ikke "inngangspenger", men prinsippet bak). Mannen min er fra et annet land, og der er det ofte store, kostbare bryllup. Gjestene gir penger i en lukket konvolutt. Gjennomsnittet er omtrentlig kuvertpris pluss litt ekstra. Eldre og mer holdne gjester, og nære slektninger, gir mer. Studenter og fjernere bekjente gir mindre. Gjestene bekymrer seg ikke over hva som er passende gaver. Alle får et stort, flott selskap, og brudeparet sitter igjen med en sum som antagelig dekker selskapet og i tillegg bryllupsreisen. Og ingen stygge lysestaker. Men jeg ser jo at i Norge ville noe sånt bli ansett som en styggedom. Du skal få en kaffetrakter av meg om du vil det eller ei, og du skal jaggu sette pris på det også! Jeg gir ikke penger i gave av den grunn at jeg ønsker ikke at gud og hvermann skal skal se hvor mye penger jeg legger i gaven. Men det er da ingen som legger pengene til åpent skue på gavebordet? De gangene jeg har vært borti det, plasseres kortet på bordet, men ikke pengene.
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 23. april 2008 #27 Skrevet 23. april 2008 Skjønner ikke hvorfor det er så utrolig upersonlig å gi penger.. Er det så voldsomt personlig og rusle inn på Tilbords og kjøpe to spisekniver i Hardanger, fordi de stod på listen? Kan ikke se at det ligger noe gjennomtenkt bak dette eller at det føles veldig personlig.
Sol79 Skrevet 23. april 2008 #28 Skrevet 23. april 2008 Men det er da ingen som legger pengene til åpent skue på gavebordet? De gangene jeg har vært borti det, plasseres kortet på bordet, men ikke pengene. Gavelisten med beløp og navn ligger jo åpen for alle. I de fleste bryllup jeg har vært i pleier folk å lese gavelisten for å se hva brudeparet har fått i gave fra hvem.
Gjest Stjernedryss Skrevet 23. april 2008 #29 Skrevet 23. april 2008 Hadde jeg vært i et stort bryllup og brudeparet hadde ønsket seg penger til f.eks reise ville jeg nok tenkt "Bruk heller mindre penger på bryllup!"
Nigo-san Skrevet 23. april 2008 #30 Skrevet 23. april 2008 Gavelisten med beløp og navn ligger jo åpen for alle. I de fleste bryllup jeg har vært i pleier folk å lese gavelisten for å se hva brudeparet har fått i gave fra hvem. Jøss, det har jeg aldri hørt om. Altså en liste over hva som er gitt av hvem, og hvor mye det kostet- til åpen beskuelse? Det synes jeg virker temmelig ufint, men meg om det...
Jade Skrevet 23. april 2008 #31 Skrevet 23. april 2008 Etter min mening, så kan brudeparet ønske seg hva de vil, og gjestene gi hva de vil. Gjestene kan ikke forlange at dere skal ønske dere noe dere ikke vil ha. Hvis ønskelisten deres ikke er "bra nok" så får svigerfamilien din finne på noe bedre selv da (siden de åpenbart vet bedre)
Betsy Skrevet 23. april 2008 #32 Skrevet 23. april 2008 I de bryllupene jeg har vært i, har det vært åpne gavelister. Men pengegavene har ikke vært oppført i beløp, det har kun stått "penger". I konfirmasjonsselskapet mitt, så gikk mamma rundt med en ekstra "pengeliste" hvor hun førte på beløpene jeg fikk fra de enkelte, men denne listen lå ikke fremme på gavebordet. Sånn ellers, jeg synes ikke det er ufint å ønske seg penger. Med samboertrenden vi har i dag, har svært mange par bodd sammen i mange år før de gifter seg, og de trenger dermed ikke alle disse "starttingene" som nygifte trengte i "gamle dager". Jeg og samboer er ikke av de som ser stasen i dyre serviser, fat og kjøkkenartikler (vi har det vi trenger), så vi har laget en ønskeliste med ganske så utradisjonelle ting. Vi har i tillegg gått gjennom kjøkkenskapene for å se om det var noe vi manglet i bestemte serier, og om noe var klart for utskiftning. Vi klarte da å "skrape sammen" tilstrekkelig med ønsker for de som vil gi gave og ikke penger, men det er vel penger til bryllupsreise som står øverst på ønskelista vår (uansett hvor blodharry noen måtte mene at det er...).
Sol79 Skrevet 23. april 2008 #33 Skrevet 23. april 2008 Jøss, det har jeg aldri hørt om. Altså en liste over hva som er gitt av hvem, og hvor mye det kostet- til åpen beskuelse? Det synes jeg virker temmelig ufint, men meg om det... Har du aldri hørt om en gaveliste? Det er jo helt vanlig at de som pakker opp gavene fører opp en liste over hva de enkelte gjestene har gitt. Hvordan ellers skal brudeparet vite hva de har fått fra hvem? Ufint? Praktisk når de kommer så langt som at de skal takke for gavene.
Jade Skrevet 24. april 2008 #34 Skrevet 24. april 2008 Jøss, det har jeg aldri hørt om. Altså en liste over hva som er gitt av hvem, og hvor mye det kostet- til åpen beskuelse? Det synes jeg virker temmelig ufint, men meg om det... Det står da ikke hvor mye hver enkelt presang kostet. Men f.eks. "Tante Kaia: Landskapsmaleri" osv.
Concertina Skrevet 24. april 2008 #35 Skrevet 24. april 2008 Har du aldri hørt om en gaveliste? Det er jo helt vanlig at de som pakker opp gavene fører opp en liste over hva de enkelte gjestene har gitt. Hvordan ellers skal brudeparet vite hva de har fått fra hvem? Ufint? Praktisk når de kommer så langt som at de skal takke for gavene. Jo, men i de bryllupene jeg har vært i (og pakket opp gaver i) så har ikke denne listen blitt lagt ut til allmenn forlystelse.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #36 Skrevet 24. april 2008 Har du aldri hørt om en gaveliste? Det er jo helt vanlig at de som pakker opp gavene fører opp en liste over hva de enkelte gjestene har gitt. Hvordan ellers skal brudeparet vite hva de har fått fra hvem? Ufint? Praktisk når de kommer så langt som at de skal takke for gavene. Jo, men man -viser- da ikke denne til noen? Det er veldig ufint, ihvertfall. Jeg holdt selvsagt rede på hva vi fikk av hvem, men jeg la det ikke ut til offentlig skue.
Alvelin Skrevet 24. april 2008 #37 Skrevet 24. april 2008 Jo, men man -viser- da ikke denne til noen? Det er veldig ufint, ihvertfall. Jeg holdt selvsagt rede på hva vi fikk av hvem, men jeg la det ikke ut til offentlig skue. Men blir ikke det akkurat det samme som gavebordet? Man viser jo frem hva brudeparet får til den store dagen. Jeg synes det vil være snodig å ikke sette på hva en har fått på kortet eller i gaveboken, det være seg 50 eller 1000 kr eller landskapsmaleri fra tante Kaja... Forøvrig synes jeg selv at det ikke er så hyggelig å gi bort penger. -Selv om paret ønsket seg dette ville jeg nok lett etter et alternativ. Penger blir upersonlig og noe som "bare blir borte i sluket"... et gavekort kan være litt bedre, for da knyttes det en opplevelse til akkurat det jeg gav bort.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #38 Skrevet 24. april 2008 Men blir ikke det akkurat det samme som gavebordet? Man viser jo frem hva brudeparet får til den store dagen. Jeg synes det vil være snodig å ikke sette på hva en har fått på kortet eller i gaveboken, det være seg 50 eller 1000 kr eller landskapsmaleri fra tante Kaja... Forøvrig synes jeg selv at det ikke er så hyggelig å gi bort penger. -Selv om paret ønsket seg dette ville jeg nok lett etter et alternativ. Penger blir upersonlig og noe som "bare blir borte i sluket"... et gavekort kan være litt bedre, for da knyttes det en opplevelse til akkurat det jeg gav bort. Nei. På et gavebord setter man gjenstander man har fått, og kort. Det er vanskeligere å tippe prisen på en gjenstand enn å telle opp antall sedler. Derfor legger man ikke pengene på bordet, for da blir det så tydelig hvor dyr gave man har gitt.
Sol79 Skrevet 24. april 2008 #39 Skrevet 24. april 2008 Gavelisten blir selvfølgelig ikke lest opp høyt eller sendt rundt, men i alle bryllup jeg har vært i har gavelisten ligget på gavebordet. Ofte er det mye greier å lese gjennom den mens man titter på gavene, i stedenfor å løfte og pelle på alt for å finne kortene som hører til gavene. Hva er det egentlig som er ufint med det? Jeg vet i hvertfall at jeg ikke er interessert i å betale for andres ferie, da kjøper jeg heller en gave som de gjerne må bytte om den ikke faller i smak.
Possibly Skrevet 24. april 2008 #40 Skrevet 24. april 2008 Gavelisten blir selvfølgelig ikke lest opp høyt eller sendt rundt, men i alle bryllup jeg har vært i har gavelisten ligget på gavebordet. Ofte er det mye greier å lese gjennom den mens man titter på gavene, i stedenfor å løfte og pelle på alt for å finne kortene som hører til gavene. Hva er det egentlig som er ufint med det? Jeg vet i hvertfall at jeg ikke er interessert i å betale for andres ferie, da kjøper jeg heller en gave som de gjerne må bytte om den ikke faller i smak. Jeg skjønner ikke hvorfor det er interessant engang. Jeg hadde nok aldri giddet å lege gjennom en gaveliste (med mindre det var mitt eget bryllup), men folk har forskjellige interesser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå