Arkana Skrevet 24. april 2008 #81 Skrevet 24. april 2008 Gaveønsker i invitasjonen er da ikke uhøflig? Er ikke det bare en hjelp til de som skal kjøpe gave da? Skjønner ikke at folk kan ta så på vei over detaljer jeg... Det handler litt om følelsen av at brudeparet krever gaver av gjestene. Det er ikke noe problem å få tak i ønskelisten hvis man trenger dem, jeg synes det er en uting å legge den ved invitasjonen.
Possibly Skrevet 24. april 2008 #82 Skrevet 24. april 2008 Mitt poeng er at høflighet er noe man først og fremst krever av seg selv. Om ikke alle andre følger nøyaktig de samme uskrevne reglene som en selv, så synes jeg ikke det er noen grunn til å bruke energi på å irritere seg over det. Jeg hørte engang at: "Høflighet er ikke å ikke søle på duken, høflighet er å ikke kommentere det hvos noen andre søler på duken" (Fritt etter hukommelsen) Det er noe med at det kan være uhøflig å påpeke at andre er uhøflige. Det er vel og bra å sette krav til seg selv, men man bør til en viss grad være overbærende når andre gjør ting på litt andre måter enn en selv. Det ville ikke falle meg inn å skrive opp et kontonummer i invitasjonen, jeg ville personlig følt det som uhøflig. Men om jeg hadde fått en invitasjon med et kontonummer i fra noen andre, så hadde jeg gladelig satt inn et passende beløp uten å lage noe større nummer ut av det, og så hadde jeg gått i bryllupet og vært glad og fornøyd.
Fun Light Skrevet 24. april 2008 #83 Skrevet 24. april 2008 Vi ønsker oss penger - og hadde gjort det selv om vi kun hadde vielse og dermed ikke betalte noe for bryllupet! Så det at bryllupet kommer på så og så mye har ingenting å si for vårt ønske.. Jeg syns ikke gavekort er noe bedre å gi enn penger.. Kan ikke skjønne at det er noe mer personlig? Selv om vi ønsker oss penger og ikke har noen liste, betyr ikke det at vi ikke blir glad for alt annet vi måtte få! Jeg kan faktisk reagere mer på de som opererer med laaange lister med alt mulig fancy på fra ene dyre butikken etter den andre.. Det er mye frekkere og mer usmaklig etter min mening! Uansett kan man aldri gjøre alle til lags, verken venner eller familie.. Det beste er å gjøre det man syns er rett selv, og gi beng i hva andre måtte mene om saken
Fun Light Skrevet 24. april 2008 #84 Skrevet 24. april 2008 Mitt poeng er at høflighet er noe man først og fremst krever av seg selv. Om ikke alle andre følger nøyaktig de samme uskrevne reglene som en selv, så synes jeg ikke det er noen grunn til å bruke energi på å irritere seg over det. Jeg hørte engang at: "Høflighet er ikke å ikke søle på duken, høflighet er å ikke kommentere det hvos noen andre søler på duken" (Fritt etter hukommelsen) Det er noe med at det kan være uhøflig å påpeke at andre er uhøflige. Det er vel og bra å sette krav til seg selv, men man bør til en viss grad være overbærende når andre gjør ting på litt andre måter enn en selv. Det ville ikke falle meg inn å skrive opp et kontonummer i invitasjonen, jeg ville personlig følt det som uhøflig. Men om jeg hadde fått en invitasjon med et kontonummer i fra noen andre, så hadde jeg gladelig satt inn et passende beløp uten å lage noe større nummer ut av det, og så hadde jeg gått i bryllupet og vært glad og fornøyd. Jeg signerer - kunne ikke sagt det bedre selv!
Betsy Skrevet 24. april 2008 #85 Skrevet 24. april 2008 Dersom man legger opp til et bryllup som er så dyrt at man deretter ønsker seg penger, så mener jeg at man i stedet burde valgt et rimeligere bryllup. Og nei; det er IKKE dyrt å gifte seg (det er faktisk gratis). Egentlig er det vel frekt å gå aktivt ut å ønske seg noe som helst. Man gifter seg da ikke for gavene. Gaveønsker er noe man oppgir dersom folk SPØR etter det, ikke en "bestillingsliste". Javel. Så det at brudepar ønsker seg penger og ikke ting, kan ikke ha noe å gjøre med at de føler at de har nok ting fra før av??? Vi spesifiserte at vi IKKE ønsket gaver i det hele tatt til vårt bryllup, men tror dere ikke det ble gæærnt for de inviterte også? Da fikk vi surmaga kommentarer som; "tror dere vi kommer tomhendt i bryllupet deres?" og "hvis dere ikke skriver liste, så kjøper vi bare et eller annet". Det ble dermed en liste, for å slippe å få "hundrevis" av kjøkkenartikler som hadde blitt stående og samle støv i skapet. At det er ufint å ønsker seg penger - javel. Det er utrolig hva folk reagerer på. Jeg begynner å bli litt lei disse "bridezillakommentarene" nå - man må for all del ikke tro at man er noe somhelst, og bryllupsdagen er som enhver annen hverdag. Dere som synes brudepar er sååå forferdelige, og brudepar sååå vanskelige - hold dere laaaangt unna bryllup da vel? :gjeiper:
Gjest ja Skrevet 24. april 2008 #86 Skrevet 24. april 2008 At det er ufint å ønsker seg penger - javel. Det er utrolig hva folk reagerer på. Jeg begynner å bli litt lei disse "bridezillakommentarene" nå - man må for all del ikke tro at man er noe somhelst, og bryllupsdagen er som enhver annen hverdag. Dere som synes brudepar er sååå forferdelige, og brudepar sååå vanskelige - hold dere laaaangt unna bryllup da vel? :gjeiper: Jeg er på disse sidene fordi jeg skal gifte med, ikke fordi jeg skal være gjest i et bryllup, og jeg mener det er usmakelig å ønske seg penger. Mine gjester skal ikke føle at de må betale for seg. Jeg hadde ikke klart å gi penger i gaver selv, som en annen har nevnt i tråden her er jeg opplært til at penger ikke gis i slike anledninger. Jeg kommer til å legge ut en ønskeliste i forbindelse med mitt bryllup, og da med ønsker i alle prisklasser. Forventer ingen gave av mine gjester, men setter selv stor pris på de som legger ut en ønskeliste når jeg er gjest i bryllup. Jeg skal innrømme at tanken på å få dekket en dyr ferie frister veldig, men det får jeg heller spare til selv
Betsy Skrevet 24. april 2008 #87 Skrevet 24. april 2008 Jeg skal innrømme at tanken på å få dekket en dyr ferie frister veldig, men det får jeg heller spare til selv Vi har faktisk råd til bryllupsreise selv om vi ønsker oss penger til den. Jeg kan forsåvidt være enig i at det kan virke besynderlig å ønske seg kun penger, men såfremt man har noen andre alternativer også, så ser jeg virkelig ikke problemet. Hva er det som er så verre med å gi penger enn å gi et fruktfat (støvsamler), liksom???
Gjest ja Skrevet 24. april 2008 #88 Skrevet 24. april 2008 Vi har faktisk råd til bryllupsreise selv om vi ønsker oss penger til den. Jeg kan forsåvidt være enig i at det kan virke besynderlig å ønske seg kun penger, men såfremt man har noen andre alternativer også, så ser jeg virkelig ikke problemet. Hva er det som er så verre med å gi penger enn å gi et fruktfat (støvsamler), liksom??? Gavekort til reisebyrå er for meg bedre enn kontanter, kanskje fordi det er mer konkret! Det er uansett verre for meg å gi penger enn å gi et fruktfat ja :D - mest fordi jeg er lært opp til at penger ikke gis i gave utenom ved konfirmasjon (ser at det er litt ulogisk akkurat det der, men det er hva jeg er vant til!) Jeg kommer somsagt ikke til å legge ut penger som et ønske fordi det føles som å be gjestene betale for seg. Men - jeg skjønner av å lese her at mange har ulike meninger om dette. Jeg hadde reagert dersom et brudepar ønsket seg kun penger siden det er rart for meg å gi, men dersom man i tillegg har noen få ønsker (alle har vel noe de kunne trenge??? ny sykkel som flere kan spleise på etc?) så kan jeg og andre som meg som synes penger er merkelig gave - velge å gi dette, og mens andre gir kontanter.
Jade Skrevet 24. april 2008 #89 Skrevet 24. april 2008 Nederst på ønskelisten vår har vi skrevet "Vi blir glade for alt". Dette er for de som tror at ønskelisten er krav, og ikke ønsker. Ei veninne av meg ønsket seg penger. Jeg ønsker det ikke selv, og kommer ikke til å ha det på ønskelisten. Men jeg har ikke noe i mot at andre gjør det. Jeg gav de penger, siden jeg ikke hadde en annen super ide på hva jeg skulle gi dem. Ellers hadde jeg foretrukket noe annet. Jeg synes gavekort er bedre enn penger. Vi ga en gang penger til ei som skulle kjøpe seg et spisebord. Dette er flere år siden. Hun har fremdeles ikke spisebord, selv om hun fikk nok penger. Hadde jeg visst dette på forhånd, ville jeg heller kjøpt gavekort i en møbelforretning jeg visste hun likte, istedet for å "betale regninger" i gave. Kontonummer i invitasjonen synes jeg var litt drøy - selv om det sikkert er veldig praktisk. Men det fremstilles da mer som et krav istedet for et ønske.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. april 2008 #90 Skrevet 24. april 2008 Kontonummer i invitasjonen synes jeg var litt drøy - selv om det sikkert er veldig praktisk. Men det fremstilles da mer som et krav istedet for et ønske. For meg blir det tigging. Skjønner ikke at folk kan gjøre seg selv til et veldedighetsprosjekt på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #91 Skrevet 25. april 2008 Javel. Så det at brudepar ønsker seg penger og ikke ting, kan ikke ha noe å gjøre med at de føler at de har nok ting fra før av??? Jo, det vil jeg anta. Men frekt og uhøffelig er det likevel. Desstuen "har nok ting fra før".. Betyr det at de ikke har planer om å gjøre ett eneste innkjøp av noe slag de neste 5 årene? Tror ikke det. Tenkt kreativt mhp ønskelister i stedet for å be om penger. Konsertbilletter, kinobilleter, spaopplevelse, restaurantbesøk, donasjon til veldedig formål er bare noen eksempler på ting man kan "ønske seg" dersom man ikke vil ha "ting".
Concertina Skrevet 25. april 2008 #92 Skrevet 25. april 2008 Jeg synes det er mye bedre om brudeparet ønsker seg penger til konkrete formål, feks nytt kjøkken, bryllupsreise etc enn å kun si "vi ønsker oss penger" - bryllupsgaver er vel ikke ment å gå i det store sluket. Personlig så liker jeg ikke å gi penger i gave, til nød et gavekort (fordi man da vet at pengene ikke går til å betale strømregninga), så selv om et brudepar kun har ønsket seg penger så ville jeg forsøkt å finne på noe annet. Opplevelser er feks en gave som ikke tar opp unødvendig skapplass...
Rosalie Skrevet 25. april 2008 #93 Skrevet 25. april 2008 Jeg synes det er mye bedre om brudeparet ønsker seg penger til konkrete formål, feks nytt kjøkken, bryllupsreise etc enn å kun si "vi ønsker oss penger" - bryllupsgaver er vel ikke ment å gå i det store sluket. Personlig så liker jeg ikke å gi penger i gave, til nød et gavekort (fordi man da vet at pengene ikke går til å betale strømregninga), så selv om et brudepar kun har ønsket seg penger så ville jeg forsøkt å finne på noe annet. Opplevelser er feks en gave som ikke tar opp unødvendig skapplass... Vi spanderte en dag på Tusenfryd pluss middag etterpå på et vennepar av oss som strengt tatt ikke hadde plass til mer stæsj i to-romsen sin. Ellers har jeg vært i bryllup hvor parte har ønsket seg Playstation, symaskin, dyre kokkekniver, tilskudd til integrert espressomaskin (altså gavekort på en bestemt kjøkkenbutikk), viltkjøtt (ikke jegere selv, men mange av gjestene var det), dyrere kjeler og kokekar, sengetøy, sykkelvesker, etc.
Gjest Gjest_Silja_* Skrevet 3. januar 2009 #94 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det er helt ok at brudeparet ønsker seg penger. Og hvis pengene skal brukes på f.eks bryllupsreise er det en morsom idé å lage en "reisekoffert" a la dette: http://starwoman.blogg.se/2008/may/vaskan.html
Gjest Aloha Skrevet 3. januar 2009 #95 Skrevet 3. januar 2009 Jeg kan forstå at noen ønsker seg bare penger, men personlig er jeg ikke så glad i å gi det. Selv ville jeg nok heller da valgt å ønske meg reisegavekort, eller gavekort i andre butikker hvor vi trenger noe større. Ønsker man seg penger har man sikkert tenkt å bruke de på noe spesielt, da syns jeg det virker litt "bedre" å ønske seg gavekort der evnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå