junibrura Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Vi har vært samboere i over 11 år. Vi har alt vi trenger. Vi har en liten leilighet der jeg ikke får plass til det jeg har selv, engang. Derfor - ønsker vi oss penger, og fordi vi alltid har synes at å reise ut i verden betyr mer for oss enn fine vaser og tallerkener. MIN familie er enig med meg, men min svigerfamilie og deres venner har fått det for seg at det ikke passer seg å ønske seg penger. Det er visst "brukelig" å ha ønskelister på butikker rundt omkring og vi har flere som har spurt etter det. Jeg har ikke planer om å legge ut slike lister, - da vi ikke ønsker oss noen ting. Hva skal jeg si/gjøre? Skal jeg legge ut lister og få mange (sikkert fine, dyre ting) som jeg ikke vil ha/eller har bruk for - eller skal jeg holde på ønske om å få penger? Vil ikke være utakknemlig for noe jeg får, men det er så bortkastet å bruke masse penger på ting vi ikke vil ha/trenger. Gode råd mottas med takk!
Marge Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Vi ønsker oss også penger i hovedsak. Likevel VET jeg at mange kommer til å kjøpe noe, fordi det er mange som ikke vil gi penger. Vi har derfor laget en ønskeliste likevel, selv om den er full av ting som vi ikke TRENGER, men bare har LYST PÅ Dersom dere ønsker dere penger til å reise - kan dere ikke ønske dere reisegavekort fra et bestemt reisebyrå for eksempel? Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men mange har tydeligvis ikke lyst til å gi bort penger... Jeg synes ikke det er ufint å ønske seg penger. Uansett synes jeg ikke det er svigermor sin business hva dere ønsker dere!
Elliebellie Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Vi har også vært samboere i 10 år, så vi har penger på ønskelista vår.... i tillegg til liste vi har lagt ut på et sted. Håper folk har forståelse for at vi tross alt har vært sammen en stund og har det meste. Jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe noe utenom det brudeparet ønsker seg - håper alle som kommer i vårt bryllup tenker som meg
Smusse Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Vi har kun ønsket oss penger i bryllupsgave. Og så langt har vi ikke mottatt noen negative kommentarer på det heller. (men det kan jo hende de tenker sitt, men det bryr vi oss ikke om i det hele tatt) Og om noen velger å kjøpe oss noe i stedet for penger så gjør det jo ingenting. Men i ønskelisten vår står det kun penger!
Kaffekoppen Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg er ikke så glad i å gi pengegaver selv, men samtidig forstår jeg at dere ikke ønsker å få masse ting dere ikke trenger. Gå gjennom skapene og se om det er noe som bør byttes ut snart. Hva bruker dere penger på ellers? Det må jo ikke være glass, bestikk og tallerkener på ønskelista. Kanskje trenger dere et oppslagsverk? Noe reiseutstyr? Begynner kaffetrakteren å bli moden for utskiftning? Kanskje hadde det vært greit med en ny stekepanne? Eller noen litt mer eksklusive råvarer til kjøkkenet? Endret 23. april 2008 av Kaffekoppen
junibrura Skrevet 23. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2008 Jeg er ikke så glad i å gi pengegaver selv, men samtidig forstår jeg at dere ikke ønsker å få masse ting dere ikke trenger. Gå gjennom skapene og se om det er noe som bør byttes ut snart. Hva bruker dere penger på ellers? Det må jo ikke være glass, bestikk og tallerkener på ønskelista. Kanskje trenger dere et oppslagsverk? Noe reiseutstyr? Begynner kaffetrakteren å bli moden for utskiftning? Kanskje hadde det vært greit med en ny stekepanne? Eller noen litt mer eksklusive råvarer til kjøkkenet? God idè! Tusen takk for gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Jeg tror det blir oppfattet som mindre "frekt" om man ønsker seg penger til noe helt spesifikt. Om dere f.eks. skriver på ønskelisten at dere ønsker dere penger til reisekassen, penger til Ola og Karis Reisefond, e.l. Da føler gjerne gjestene litt mer at de har gitt dere noe spesifikt, og ikke bare anonyme penger som blir nedsyltet på en konto.
Annie Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Jeg er ikke så glad i å gi pengegaver selv, men samtidig forstår jeg at dere ikke ønsker å få masse ting dere ikke trenger. Gå gjennom skapene og se om det er noe som bør byttes ut snart. Hva bruker dere penger på ellers? Det må jo ikke være glass, bestikk og tallerkener på ønskelista. Kanskje trenger dere et oppslagsverk? Noe reiseutstyr? Begynner kaffetrakteren å bli moden for utskiftning? Kanskje hadde det vært greit med en ny stekepanne? Eller noen litt mer eksklusive råvarer til kjøkkenet? Veldig enig dette
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Dere kan også ønske dere brettspill, sportsutstyr, dvdbokser, osv. Det -må- jo ikke være "seriøse voksenting" (ok, kanskje gamle tanter og denslags rynker på nesen, men den yngre garde skjønner nok godt at dere har alt dere trenger av huslige saker). Om dere skal reise kan dere jo ønske dere reisehåndbøker, kart, osv. Jeg hadde ikke synes det var ufint å ønske seg penger heller, men jeg tror også det er en fordel å si at man ønsker seg penger til en spesiell ting, ikke bare penger for å ha i banken.
Arkana Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Dere kan godt ønske dere penger, men samtidig er det mange (inkludert meg) som synes penger er en uting i bryllupsgave. Så da får du selv vurdere om du vil ha noe tilfeldig eller om det er mulig for deg å skrive en slags ønskeliste.
Gjest potet Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Jeg hadde ikke gitt bort penger i gave. Nå har jeg ikke vært i den situasjonen at noen av mine venner har ønsket seg penger, men hadde de gjort det hadde jeg ikke følt meg komfortabel med å gi bort penger. Hadde nok heller kjøpt en gave ja..... og satset på at det var et byttekort på pakken.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 God idè! Tusen takk for gode råd! Hvorfor skratter du av dette svaret? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Å ønske penger som ikke er øremerket et bevisst formål (og da IKKE bryllupsreise - det er superharry) - er en uting! Å ønske seg penger til "Ola og Karis kjøkkenoppussing" er på grensen, men det går...
Possibly Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Vi har ikke lagt ut noen ønskeliste, men vi har sagt at vi ønsker oss penger. I tillegg har vi sagt til noen at vi ønsker oss kunst, og så har vi nevnt et par andre ting (til huset) vi ønsker oss til et noen av gjestene som har spurt. Vi trenger egentlig ingenting vi heller, men regner med at folk kommer til å kjøpe en del ting til oss. Reisegavekort er heller ikke så aktuelt, siden vi ikke har anledning til å reise på tur for tiden. Regner med vi får penger fra foreldre/svigerforeldre.
Possibly Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Å ønske penger som ikke er øremerket et bevisst formål (og da IKKE bryllupsreise - det er superharry) - er en uting! Å ønske seg penger til "Ola og Karis kjøkkenoppussing" er på grensen, men det går... Hvorfor er penger til bryllupsreise harry, mens penger til oppussing ikke er harry?
Gjest Bond Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 Jeg synes det er enklere å gi gavekort enn bare penger. Jeg bare synes ikke så mye om å gi penger, det er alt for upersonlig. Ikke at gavekort er SÅ mye bedre, men i det minst føles det ikke som om å betale for noe... Så hvis dere vil reise, hvorfor ikke ønske gavekort til et reisebyrå? (jeg antar at sånne ting finnes..)
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 Hvorfor er det egentlig på ufint å ønske seg penger? Og hvorfor føler så mange av dere at dere ikke vil gi noen penger i gave? Er det fordi det da blir så synlig hvor mye penger dere bruker på gave til paret? Hvis det er det brudeparet ønsker seg og trenger, hvorfor ikke gi dem det?
Gjest Bond Skrevet 23. april 2008 #18 Skrevet 23. april 2008 Hvorfor er det egentlig på ufint å ønske seg penger? Og hvorfor føler så mange av dere at dere ikke vil gi noen penger i gave? Er det fordi det da blir så synlig hvor mye penger dere bruker på gave til paret? Hvis det er det brudeparet ønsker seg og trenger, hvorfor ikke gi dem det? Godt spørsmål, jeg har selv gitt gavekort og der kan jo en veldig godt se også hvor mye blir brukt, så det er ikke det som er problemet Det å gi penger føles for meg litt som om å betale for en tjeneste? Det blir mer som en transaksjon, ikke en gave?
Fun Light Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 Vi ønsker oss også penger - og kun penger! Vi er etablerte, og jeg trenger ikke fire vaser og tre fat til å henge på veggen.. Vil jeg ha senere, så kjøper jeg meg selv! Vi trenger penger til nytt kjøkken - og kommer til å si det. Vi kommer heller ikke til å legge ut ønskeliste noe sted, nettopp for å poengtere at vi ønsker oss penger vi kan bruke på det vi ønsker oss aller mest! Vi er invitert i bryllup i sommer til noen som også ønsker seg penger, til reise.. Det kommer de til å få! "Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad".. Derfor gir vi penger - og håper de koser seg for de! Planen er å legge pengene i en fin konvolutt, og så fylle en kurv med vin, lys, hjertesjokolade og sånne kjæresteting.. Da blir det både noe de ønsker seg, noe koselig å gi OG en ting! Ikke gi etter for presset andre legger på dere.. Hva dere skal ønske dere eller hva det måtte være.. Ingen MÅ noe som helst - så ingen MÅ legge ut lister! Dagen er deres, og bare deres
Yoshi Skrevet 23. april 2008 #20 Skrevet 23. april 2008 Vi ønsket oss penger og gavekort på IKEA (akkurat kjøpt ny leilighet). Vi registrerte ingen gavelister fordi kjøkkenting var det eneste vi ikke trengte. Vi fikk masse penger og gavekort som kom godt med. Allikevel fikk vi sånne dyre pynteskåler som står og støver i skapet. Joda.. de er fine.. Men hva skal jeg bruke de til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå