mysan Skrevet 6. mai 2008 #41 Skrevet 6. mai 2008 Jeg ergret meg i noen år over ordet avkrefte om dementere... men så ble det plutselig lov. :ilter:
MarianneE Skrevet 7. mai 2008 #42 Skrevet 7. mai 2008 henger meg igrunn ikke så mye opp i slikt, annet enn på TV! Jeg mener, når folk har fått jobb som programleder på TV må man i det minste kunne forvente at de uttaler ord skikkelig!
tuji Skrevet 7. mai 2008 #43 Skrevet 7. mai 2008 Diagnostere i stedet for diagnostisere. Og så irriterer det meg når folk bruker "skamrose" i betydningen å gi noen overveldende skryt. Skamros er når man får ufortjent mye ros.
Gjest glamourgirl Skrevet 7. mai 2008 #44 Skrevet 7. mai 2008 "Har du lyst til å gjøre mamma en bjørnetjeneste..." overhørte jeg på trikken... Hun sa det i betydning kjempetjeneste. Jeg likte også paret på Ikea som kranglet om at hun ville ha disté gardiner, han ville ha mønster, og en fyr som snakket om at han hadde løst sin egen gothiske knute. Ellers blir jeg rasende over insjiniativ, sjærring, sjips og den slags. I N I T S I A T I V !!!!! MEN, jeg mener å ha hørt at bakdeler er sidestilt med ulemper i norsk nå...
Gjest Eurodice Skrevet 7. mai 2008 #45 Skrevet 7. mai 2008 Diagnostere i stedet for diagnostisere. Og så irriterer det meg når folk bruker "skamrose" i betydningen å gi noen overveldende skryt. Skamros er når man får ufortjent mye ros. [/quote] Kunne ikke vært mer enig . Å rose opp i skyene er et uttrykk med positiv betydning, på samme måte som man ikke kan få fullrost noen, for eksempel. Det kan gjelde vennskap, hjelpsomhet etc.
Gjest Eurodice Skrevet 7. mai 2008 #46 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har lagt merke til et uttrykk som er utbredt, spesielt i de yngre aldersgrupper. Jeg vil ikke ha noen formening om at det er direkte galt, men det skurrer i mine ører. Det er: tenke til, jeg har tenkt til.... Jeg tror dette er en kontaminasjon, sammenblanding, av uttrykk. Eks. Jeg har tenkt å ..., jeg har lyst til å ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå