Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Insjnativ og psykriatri. Det heter initiativ og psykiatri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hytt og pine. Det riktige er hytt og vær. I farten husker jeg ikke forklaring på det, men det kan jeg finne ut om ønskelig.

Jeg vil gjerne ha forklaringen. Tviler ikke på at det er riktig, men det kan være greit å ha noe å slå i bordet med når jeg skal diskutere med kverulerende personer.

Takker på forhånd.

Vennlig hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg vil gjerne ha forklaringen. Tviler ikke på at det er riktig, men det kan være greit å ha noe å slå i bordet med når jeg skal diskutere med kverulerende personer.

Takker på forhånd.

Vennlig hilsen

Her kommer forklaringen. Uttrykket har sine røtter i bibelen. Jeg siterer fra "Bevingede ord", min utgave er fra Den norske bokklubben for "hundre" år siden :) .

"Tale bort i været" etter 1. Kor. 14,9.

"Dersom I ikke med eders tunge fremfører tydelig tale, hvorledes kan en da skjønne det som blir sagt! I vil da tale bort i været." Jfr. Job 15,2.

Herav uttrykket "Tale i hytt og vær" (hytt=slumpetreff).

Skrevet

ser stadig folk som avslutter en setning med "fordi om"...

Det ser ut som de bruker det som en slags ending, litt på samme måte som jeg ville brukt "likevel".

"Naboen mente vi bare trengte støvsuge, men jeg vasket jeg, fordi om."

faktisk en av de få tingene jeg har sett som jeg virkelig legger merke til og neeesten blir litt irritert over. :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er mye i norsk språk man man kan forundre seg over, om folk bare slurver litt når de snakker eller skriver, eller om de faktisk tror det er riktig. Jeg hører rett som det er, og har også sett flere her inne som skriver det, "syntes" som presens. Det riktige er jo "synes/syns".

Et annet eksempel, "jeg satt meg siden av hun". Her heter det "jeg satte meg ved siden av henne".

Og for å gjenta meg selv for n'te gang, vi hører på tv og radio og leser i aviser, at folk sier/skriver "både... men (også). Det heter fremdeles "både - og".

I sportssendinger er det stadig "utestengelser". Ikke i noen andre sammenhenger har jeg hørt dette ordet, av den enkle grunn at ordet "stengelse" ikke finnes! Har noen av dere som leser dette hørt om strømstengelse for eksempel, eller vannstengelse?

Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte uttrykk forandrer seg sånn med tida. Språket er i evig forandring.

Selv bruker jeg hytt og pine framfor hytt og vær, selv om sistnevnte er det korrekte. Her jeg bor er hytt og pine blitt så innarbeidet i språket at det på en måte blir "riktig". :)

Det jeg irriterer meg over er folk som bruker uttrykk i motsatt betydning av det uttrykket egentlig betyr.

F.eks. sier man "vi må finne syndebukken" når noen har skrevet på veggen med tusj. Det blir jo litt feil da... For syndebukken er jo en uskyldig person som får skylda for noe som noen andre har gjort! :klø:

Dessuten er det mange som bruker ordet bjørnetjeneste feil. De tror rett og slett at bjørnetjeneste betyr "stor og flott tjeneste", mens det egentlig handler om å gjøre noe i god mening som ender opp med å bli negativt for den man gjør "tjenesten" for.

Skrevet

Eg ser og høyrer mykje feil bruk av ord og uttrykk.

Trur noko av det som irriterer meg mest, er når folk seier insjinativ. Ordet skal skrivast initiativ, og uttalast inisjativ.

Skrevet
"Henning Olsen"... Det heter Hennig Olsen- uten n på slutten!

Forferdelig!

Sterio

Unnskyld.... :sjenert:

Gjest Eurodice
Skrevet
Eg ser og høyrer mykje feil bruk av ord og uttrykk.

Trur noko av det som irriterer meg mest, er når folk seier insjinativ. Ordet skal skrivast initiativ, og uttalast inisjativ.

Du tar nok feil. Det skal uttales initsiativ.

Skrevet
Du tar nok feil. Det skal uttales initsiativ.

Nei, det høyrest jo heilt merkeleg ut. Prøv å sei ordet akkurat slik du har skrive det her, og høyr kor rart det høyrest ut. :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet
Nei, det høyrest jo heilt merkeleg ut. Prøv å sei ordet akkurat slik du har skrive det her, og høyr kor rart det høyrest ut. :fnise:

Det er ikke rart for meg. Det kan jo tenkes at dette ordet, som mange andre, uttales litt forskjellig avhengig av dialekt.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Høres ikke rart ut i det hele tatt, for det er tross alt slik det skal uttales ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Mange ord uttales ulikt på ulike dialekter ja.

Følger man bokmålsregelen finnes svaret her: initiativ

Skrevet
Her kommer forklaringen. Uttrykket har sine røtter i bibelen. Jeg siterer fra "Bevingede ord", min utgave er fra Den norske bokklubben for "hundre" år siden :) .

"Tale bort i været" etter 1. Kor. 14,9.

"Dersom I ikke med eders tunge fremfører tydelig tale, hvorledes kan en da skjønne det som blir sagt! I vil da tale bort i været." Jfr. Job 15,2.

Herav uttrykket "Tale i hytt og vær" (hytt=slumpetreff).

Takker og :bukke:

Vennlig hilsen

Skrevet
Høres ikke rart ut i det hele tatt, for det er tross alt slik det skal uttales ;)

Ikkje på min dialekt!

Gjest Eurodice
Skrevet

Et ord som mange bruker feil, også av folk som man skulle tro visste bedre, er forfordele. For en del år tilbake tok jeg kontakt med en advokat på grunn av en arvesak. Min mor, som satt i uskiftet bo, hadde overdratt gård og grunn til en av mine brødre uten at vi andre søsken hadde fått noe. Advokaten sa at hun hadde selvfølgelig ingen rett til å forfordele denne broren. Det var jo nettopp det hun IKKE hadde gjort. Det var vi søsken som var forfordelt. Å forfordele betyr å gi noen uforholdsmessig mye mindre enn rettmessig og rettferdig.

Skrevet

Forfordele er et skummelt ord jeg aldri bruker...

Skrevet

Fordeler og bakdeler

Det heter fordeler og ulemper.

Bakdeler er sånne man sitter på - også kalt rumpa.

Gjest Eurodice
Skrevet
Fordeler og bakdeler

Det heter fordeler og ulemper.

Bakdeler er sånne man sitter på - også kalt rumpa.

Hallo, sent for deg nå :) ? Dette er det første eksemplet trådstarter bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...