Gå til innhold

Hva drikker barna deres på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei da jeg gikk på skolen fikk jeg drikke saft, (klarer ikke drikke melk på formiddagen, men ikke problem med det på kvelden) så den vonde skolemelka var ikke noe alternativ for meg. Var helt greit for foreldrene mine og skolen også, bare vi ikke hadde brus så var det helt greit for dem.

Men jeg sitter med inntrykk av at skolene nå er blitt mye strengere på drikke (kun lest om da jeg ikke selv har barn) så jeg lurte på hva ungene drikker på skolen og hvor strenge skolene er med hva slags drikke de for ha med seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får da være grenser for hva skolen skal blande seg oppi. Dessuten kan jo saft være helt greit nok helsemessig hvis det er snakk om for eksempel fun light.

Skrevet

Melk, juice, saft, vann... det er det barna mine drikker på skolen.

Ingen andre restriksjoner enn de mot brus og alkohol her. ;)

Skrevet

Mine drikker vann siden de ikke vil ha skolemelk. På turdag får de med seg kakao eller saft.

Skrevet

Nå har vel mange skoler ordninger med sjoko-melk som alternativ til den "vanlige" melka, så så veldig mye strengere er det nok neppe...

(da jeg gikk på skolen var sjokko-melk "bannlyst", mens saft var akseptert)

Skrevet
Nå har vel mange skoler ordninger med sjoko-melk som alternativ til den "vanlige" melka, så så veldig mye strengere er det nok neppe...

(da jeg gikk på skolen var sjokko-melk "bannlyst", mens saft var akseptert)

Sjokomelk var ikke noe alternativ da jeg gikk på skolen heller. Men sitter med et inntrykk av at en god del skoler har stramma inn veldig på hva elevene for drikke.

Jeg har faktisk stussa over at skoler tillater sjokomelk.

Skrevet
Sjokomelk var ikke noe alternativ da jeg gikk på skolen heller. Men sitter med et inntrykk av at en god del skoler har stramma inn veldig på hva elevene for drikke.

Jeg har faktisk stussa over at skoler tillater sjokomelk.

Sjokomelken fra Tine (som leverer til skolene) er laktoseredusert, og veldig kjekk for elevene med laktoseintoleranse.

Skrevet

Min ungdom drikker saft i lightvariant siden han aldri har hatt sansen for melk. På vinterstid har han med te siden de genialt nok har en vannkoker i klasserommet.

Skrevet
Mine drikker vann siden de ikke vil ha skolemelk. På turdag får de med seg kakao eller saft.

Samme her. :)

Skrevet

Eldste gutten drikker vann til maten på skolen, han er ikke noe glad i melk. Mens yngstemann får sjokomelk på skolen.

Dattera mi drikker også vann på skolen, de har Imsdalsvann-automater der. Hun er heller ikke noe glad i melk.

På den barneskolen jeg jobber kan ungene som har melk bestemme hvor mange dager i uka de skal ha sjokomelk og hvor mange dager de vil ha lettmelk. Dette tilbudet savner jeg på skolen som mine gutter går på, for der må de velge enten sjokomelk eller lettmelk.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Har betalt for skolemelk i alle år jeg, men sønnen min som nå er 17 sier han ikke drakk det. (:kjefte: ) Sa ikke dette til meg før nå da den

lømmelen :fnise:

Ja,ja, hvorfor gråte over spilt melk....

Nå drikker han vann eller juice. Går på vg.skole.

NEI!Jeg :fnise: IKKE av det da han fortalte meg dette!!!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Her driker de vann eller melk. De har heldigvis kuttet ut sjokomelk og jordbærmelka på skolen, de får kun tilbud om lettmelk. Det er jo noe frorbaska tull at ungene skal læres til at melk smaker sjokolade eller jordbær, og det ble sure miner når noen fikk men ikke alle.

Skrevet

Frk.Uhåndterlig, spurte du ha om han ville ha melk da han gikk på skolen?

Da jeg gikk på skolen hadde hadde vi "melkelapper" Vi kjøpte bonger og betalte melka med de, så melka var forhåndsbetalt. Etter hvert gikk jeg over til å drikke saft. Vet ikke om det fantes lightsaft på den tiden. Ikke det at jeg er sååå gammel altså. Jeg er uansett skeptisk til å gi barn lightsaft.

Skrevet

Jenta mi drikker melk på skolen. En periode ville hun ikke ha melk, og da drakk hun vann.

Jeg er lærer på barneskolen, og selvfølgelig kan vi ikke bestemme hva ungene skal drikke til maten. Vi oppmuntrer likevel til sunne alternativer når det er noen som ikke kan eller vil ha melk.

Skrevet

Mine drikker heldigvis melk, men i perioder har det gått i vann, av og til saft. Sukkerfri saft gir jeg ikke til barna mine.

Skrevet

Eldstemann drikker melk på skolen ( de har kun lettmelk )

Minstemann får saft eller eplenektar da han ikke liker melk.

Heller ikke her i gården er sukkerfritt noe barna får. Den er faktisk ikke så sunn som man skal ha den til, for mennesker uten diabetes.

Heller noen kilo ekstra med sukker i året enn alt dette usunne søtningsstoffet.

Skrevet

Jeg drikker vann(eller pepsi max av og til, men det er skikkelig hysj hysj :sjenert: ). De 4 minste drikker melk i barnehagen/på skolen eller eple/pæresaft. Og de 3 mellom de fire minste og meg drikker det de vil(vann vanligvis).

Skrevet

Melkemafien (aka Tine) har dessverre fått nordmenn til å tro at melk er så utrolig sunt. :tristbla:

Skrevet

Jeg er lærer, og på skolen vår får barna drikke det de vil, sett vekk ifraa brus og alkoholholdig drikke selvfølgelig. Vi oppfordrer også foreldre til å sende med sukkerfri drikke med barna. Merker faktisk utrolig stor forskjell på enkelte av barne de dagene de drikker sjokomelk eller sukkerholdig saft, og de dagene de drikker melk eller vatn. Så skolen har faktisk god grunn til å legge seg bort i hva elevene drikker på skolen, men desverre vet foreldre "alltid" best når det kommer til deres barn...

Skrevet

Datteren min drikker vann. Melk tåler hun ikke så godt, juice er hun ikke glad i og saft får de ikke lov til å ha med. Det er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...