Frk Johansen Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Vi er invitert i bryllup med kleskoden mørk dress. Min samboer har en flott mørk dress og skjorte i samme farge som min kjole. Jeg har ikke funnet noe slips som egner seg og det er orange farge på skjorta, må han ha slips?? Jeg mener vel at han ikke trenger det så lenge skjorta ikke er hvit... Men ønsker jo ikke å støte noen... Mener han er flott nok særlig siden vi matcher hverandre i fargene, hva mener dere andre? Er det greit å komme uten slips? Og forresten, det er ikke så kjempestivt bryllup heller, det blir servert tapas!
Frk Johansen Skrevet 22. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2008 Nei, jeg tror ikke sort gjør seg, jeg har orange kjole og sølv sko og han har helt lik skjorte som min kjole. Egentlig tenkte jeg å finne i samme fargen som skjorta men det viser seg vanskelig...
Chiquita Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Jeg synes også at mannen bør ha slips så lenge dresskoden er "mørk dress" - tapas, eller ikke
Chiquita Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Slips i samme farge som dressen må da vel bli bra...
Frk Johansen Skrevet 22. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2008 Kanskje jeg må få han til å prøve dressen sin med et sort slips...
Lilywhite Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Jeg er enig med de andre i at han bør ha slips... og at svart/samme farge som dressen må kunne funke..
Daria Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Krever ikke strengt tatt kleskoden mørk dress at man har hvit skjorte? Slips synes jeg uansett er en selvfølge.
Annie Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Om skjorta matcher kjolen, syns jeg ikke det gjør noe om den ikke er hvit. Slips eller ei.. usikker på den.
Rosalie Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 (endret) Ved mørk dress, skal skjorta være hvit og man skal ha slips, evt sløyfe. Er det sendt ut invitasjoner med kleskodeks, så får gjestene følge kodeksen til punkt og prikke, syns jeg. For øvrig er skjorte i samme farge som kjolen utrolig harry... Om mørk dress: Mørk dress er en klassiker, og dressen kan enten være enkelt- eller dobbeltspent, samt ha vest og være en three piece suit. Fargen er mørk blå, mørk grå eller svart, og den kan ha diskré striper i stoffet, såkalt pin stripe eller chalk stripe. Mørk dress blir også omtalt som blådress. Regelen tilsier at brun, blå eller lys grå dress ikke er riktig når innbydelsen sier mørk dress til et selskap på kveldstid. Det samme gjelder dress av cord eller tweed, fordi cord opprinnelig var et hverdagsstoff, mens tweed ble brukt når man oppholdt seg på landet. Dress av lin hører på sin side sommeren og tropene til. Å stille i en slik dress når antrekk er mørk dress, kan bli oppfattet som en fornærmelse i mer formelle sammenhenger. Dressen bør være av bomull, ull eller lignende stoffer. Ifølge tradisjonen skal skjorten alltid være hvit. Kulørte og mønstrete skjorter er hverdagsplagg, selv om det i noen grad er blitt vanlig til mørk dress i selskapslivet. En klassisk snipp er mest korrekt, eventuelt med cut-away, altså en meget bred snipp. Button-down-skjorter med knapper nederst på snippen bør man la henge i skapet når antrekket er mørk dress. Slipsknuten skal være solid og stramt knyttet. Ferdigknyttet slips er for barn og klovner. Slipsnål kan også benyttes. Det er også mulig å bruke flue (også kjent som sløyfe) i stedet for slips. I brystlommen kan det være et hvitt eller farget lommetørkle, men det er ikke noe krav, til tross for at det unektelig tar seg godt ut. Tommelfingeregelen når det gjelder sko er at de skal være svarte og lette, med eller uten snøring. Tradisjonelt skal man bruke svarte sko etter klokken seks. Skoene kan være glatte eller ha et diskret mønster. Sokkene skal stå til dressens farge. http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=30&nid=31 Endret 24. april 2008 av Wadjet
Bomull Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Jeg synes det er kult med skjorte i samme farge, eller slips som matcher partneren jeg! Det har faktisk blitt mer og mer vanlig har jeg sett. Jeg synes ikke det gjør noe om man ikke har hvit skjorte lenger. Moten har forandret seg siden de reglene ble skrevet, men slips bør han ha ja! Det finnes masse flotte skjorter i ulike farger som er ti ganger finere enn hvit. Husk at de ikke hadde andre finskjorter enn hvite på den tiden
livbåten Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Hvis koden er mørk dress tror jeg at jeg ville valgt hvit skjorte, men heller et slips som matcher kjolen.
Frk Johansen Skrevet 28. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 28. april 2008 Bryllupet er over og det ble farget "harry" skjorte som Wadjet skriver men vi fikk i alle fall masse flotte kommentarer på oss som par. Han stilte i sort slips og han var langt fra den eneste som ikke hadde hvit skjorte. Det var faktisk flere der som ikke hadde slips også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå