Gå til innhold

Badekar, glipper på sidene, mangler fall i gulvet

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jaaaah.... Hva gjør man med det? :sjenert:

Det mangler visst fall i gulvet, eller kanskje det er for lite. Vannet renner hvertfall ikke mot sluket.

Vi har badekar, og når vi dusjer spruter det vann på veggen bak oss og på siden. Deretter renner det ned på gulvet, og blir liggende. Vi har dusjforheng, som vi har hengende nedi badekaret. Men det hjelper jo ikke noe på alt vannet som spruter på veggene.

Noen med lignende erfaringer?

Vi har tenkt på å tette igjen sprekkene, men den ene er såppas stor, og der rørene går, at jeg ikke vet om det går. Vi kunne også kanskje lagt glassbyggerstein langs badekaret, men det kommer i konflikt med baderomsinnredningen.

Leiligheten har vi akkurat kjøpt, og det stod ikke noe om dette i prospektet. De nevnte bare så vidt, da vi overtok, at vi måtte passe på å ha dusjforhenget hengende nedi badekaret, og ikke utenpå. Har vi noe vi kunne ha klaget på?

Dette er veldig frustrerende. Blir til at vi gruer oss til å dusje, for det blir så sinnsykt vått...

Håper noen kan hjelpe meg litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke vits i å klage på det i alle fall siden dere signerte den dagen på at alt er ok, og det er ingen "vesentlig" feil med huset. Dere ble også opplyst om det når dere var og underskrev papirene som du sier.

Er det ikke mulig å skifte ute med et innbyggingskar da? Det er ikke så fryktelig dyrt å skifte ut og flise det opp.

Ellers ville jeg nok gått for en løsning med tetting av sprekk. Snakk med noen som kan det så får dere nok tips til hvordan dette kan gjøres best mulig og penest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke er avhengige av å ha et badekar, så ville jeg kjøpt et dusjkabinett.

Tror det er lite annet å gjøre, MEN helt forjævlig dårlig arbeid som er utført når det er sånn=(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det meningen at vi skulle prøvd dusjen før vi signerte da?

De sa at det gikk helt greit så lenge vi hadde dusjforhenget innenfor....

Ja, vi får vel kontakte noen. Men er redd det blir altfor dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt på dusjkabinett med gulv, men jeg liker så godt å ha badekar. Veldig praktisk til bading av barn. Og det er så deilig å ligge i det.

Og det ville nok sett litt rart ut, for sluket ligger i andre enden av gulvet enn krana.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt normalt at det renner vann mellom veggen og badekaret hvis det ikke er fuget med silikon.

Er vel ikke så vanskelig å forstå at det renner vann ned der det ikke er tett, og at det ikke var tett kunne dere vel se på visningen?

Ikke forstår jeg hvorfor du mener dette skal bli så dyrt heller. Hvor brede er de sprekkene? Høres jo ut som om de er mange centimeter brede, men uten at det er mulig å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Det er da helt normalt at det renner vann mellom veggen og badekaret hvis det ikke er fuget med silikon.
Men det skal ikke bli liggende store dammer der, det skal renne mot sluket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal ikke bli liggende store dammer der, det skal renne mot sluket.

I teorien: Ja

I praksis: Nei

Jeg tviler vel litt på hvor store disse dammene er. Er grenser hvor mye fall den gale veien det er mulig å få på de 70 cm'erne som badekaret bygger ut fra veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så vanskelig å forstå at det renner vann ned der det ikke er tett, og at det ikke var tett kunne dere vel se på visningen?

Ikke forstår jeg hvorfor du mener dette skal bli så dyrt heller. Hvor brede er de sprekkene? Høres jo ut som om de er mange centimeter brede, men uten at det er mulig å se dem.

Vi har aldri eid leilighet før, og ikke hatt badekar, og tenkte rett og slett ikke over at det kunne bli et problem. Når de sa det gikk greit hvis man hadde dusjforhenget innenfor, trodde vi på det.

Jeg vet jo ikke om det blir dyrt, men de fleste ting man må ha folk til å fikse pleier å bli ganske dyrt. Og ofte vanskelig å vite hva det koster på forhånd.

Det er ca 1 cm mellom langsiden av badekaret og veggen, og ca 10 cm på kortsiden av badekaret, der dusjen henger, pga rør og blandebatteri. Den på 1 cm kan sikkert fuges med silikon (uten at jeg vet hvordan man gjør det, og om det ville fungert). Men den store glippen kan vi vel ikke akkurat fuge? Og da hjelper det ikke stort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri eid leilighet før, og ikke hatt badekar, og tenkte rett og slett ikke over at det kunne bli et problem. Når de sa det gikk greit hvis man hadde dusjforhenget innenfor, trodde vi på det.

Jeg vet jo ikke om det blir dyrt, men de fleste ting man må ha folk til å fikse pleier å bli ganske dyrt. Og ofte vanskelig å vite hva det koster på forhånd.

Det er ca 1 cm mellom langsiden av badekaret og veggen, og ca 10 cm på kortsiden av badekaret, der dusjen henger, pga rør og blandebatteri. Den på 1 cm kan sikkert fuges med silikon (uten at jeg vet hvordan man gjør det, og om det ville fungert). Men den store glippen kan vi vel ikke akkurat fuge? Og da hjelper det ikke stort....

Den på 1 cm kan fuges ja, men den på 10 cm kan dere ikke fuge.

Men du: dere trodde vel ikke på at vann ikke rant ned langs en glippe som er 10 cm bred? Det har vel ikke så mye å gjøre om man har eid leilighet før eller ikke for å forstå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på 1 cm kan fuges ja, men den på 10 cm kan dere ikke fuge.

Men du: dere trodde vel ikke på at vann ikke rant ned langs en glippe som er 10 cm bred? Det har vel ikke så mye å gjøre om man har eid leilighet før eller ikke for å forstå dette.

Vi tenkte rett og slett ikke på at det kom til å sprute vann der, og at det så ville renne ned på gulvet som mangler fall. Men uansett, det at gulvet har feil fall er jo hovedproblemet her. Og det syntes jeg burde stått i taksten.

Men gjort er gjort, hvordan skal vi fikse dette best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjort er gjort, hvordan skal vi fikse dette best mulig?

Tørke opp under badekaret for hver gang dere har dusjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørke opp under badekaret for hver gang dere har dusjet.

Det er ikke en holdbar løsning. Vi bruker to store badehåndklær hver gang en av oss har dusjet for å tørke opp alt vannet nå.

Vi må ha en varig løsning, der ikke tepper og søplekasser og alt som står på gulvet blir vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere få skåret til en list i f.eks. plast og montere inn i 10cm sprekken? Så får dere fuge kantene mellom listen og veggen og badekaret med silikon.

Hjelper det å ikke ha full sprut i dusjen? Det ble vi vant med der vi bodde før. Hvis det var full sprut, så ble det våtere på gulvet en med mindre hardt trykk. Kjipt hvis eneste måte å få det til å ikke sprute er å ha veldig lite trykk, men det kan være greit å teste.

Ville også kjøpt en nal på stang, ser ut som en sånn du bruker når du vasker vinduer, men med lang stang. Så kan du "skrape" vannet ned i sluket. Kjedelig, men mer effektivt enn håndklær. (Erfaring fra nok et tidligere bad.)

Og så ville jeg sjekket om det er membran i gulvet. Vi er kommet i en kjip situasjon i vår nye leilighet. Det viser seg at badet som ble pusset opp av forrige eier i 2006 IKKE er bygget etter våtromsforskriftene, selv om det står i prospektet og eierskifteerklæring... Hadde en rørlegger på besøk om andre ting vi kunne gjøre med badet, og da han tok opp dørlisten på badet, oppdaget vi at det IKKE var noen membran der... Kjempefint. Det er mulig at et besøk av rørlegger vil være vel anvendte penger, siden en fagperson kan gi dere noen tips om hva som er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at badet som ble pusset opp av forrige eier i 2006 IKKE er bygget etter våtromsforskriftene, selv om det står i prospektet og eierskifteerklæring... Hadde en rørlegger på besøk om andre ting vi kunne gjøre med badet, og da han tok opp dørlisten på badet, oppdaget vi at det IKKE var noen membran der...

Himmel! Da håper jeg at dere har klaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Himmel! Da håper jeg at dere har klaget?

Vi jobber med det. Må ha formell dokumentasjon på feilene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen som har hatt liknende problemer med vann "overalt" på badegulvet har montert dusjstang som går likesom helt rundt (badekaret står ikke inntil vegg på tre sider, så de har montert skinne i taket) og har flere dusjforheng som da altså er nede i badekaret. Men dersom det er veggen med blandebatteriet som har det store glipen kan det kanskje være vanskelig å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...