Lovinda82 Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Min kommende mann har både en mor og en stemor. Vi har like god kontakt med begge. Har prøvd å lete rundt i bøker om bryllup for å finne ut hvilken rolle stemora skal ha i bryllupet og viktigst av alt, hvor skal stemora sitte under middagen? Går det an å har denne bordplasseringen: ???? Stesvigermor - Svigerfar - Svigermor - Min mann - Meg - min far - min mor Dette er litt vanskelig for svigermor har jo selvfølgelig i utgangspunktet ikke så mye til overs for stesvigermor som stjal mannen hennes, men hun snakker aldri stygt om henne når vi er til stede. Er redd for hva svigermor vil si om vi plasserer stesvigermor ved hovedbordet og så nært henne. Er det noen som har erfaringer med dette?
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Tradisjonelt er vel dette oppsettet: svigerfar - mor - brudgom - du - far - svigermor Så dersom du setter henne ved siden av svigerfar igjen, blir det mye luft mellom henne og svigermor.
Lovinda82 Skrevet 22. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2008 Vi er litt usikker på om vi kommer til å følge den tradisjonelle bordplasseringen...
LilleSiri Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Lurer på det samme, hvor jeg skal plassere min stemor. Men finner nok ut av det:) Er heldigvis ikke noe ondt blod mine foreldre imellom
Gjest *englefjes* Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Vi har plassert stesvigermor blant de andre gjestene vi.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 I et bryllup jeg var i var brudens mor plassert på "motsatt" side (altså sammen med foreldrene til brudgommen) og far og stemor på brudens side. Nå er det sikkert "best" at mor får sitte på rett side, men i dette tilfellet var det en bra løsning; mor sliter litt sosialt og har hatt et vanskelig forhold til eksmannen, mens hun kommer lett i prat med brudgommens foreldre. Om alle har et greit forhold og man har tenkt å plassere foreldrene på hovedbordet, ville jeg vel prøvd å få både stemor, mor og far på samme side. Kanskje mor kan sitte sammen med besteforeldre e.l på den siden?
Liset Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Hos oss satt vi stesvigermor sammen med familien (tanter og onkler) til mannen min. Funket greit det, har ikke hørt noe annet iallefall..
Smusse Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Jeg har egentlig et lignende problem, men det er hvor jeg skal sette stemoren min, faren og moren min. Syns det er naturlig at stemoren min sitter sammen med faren min og at han sitter nærmest meg. (Vi skal altså ikke ha noe tradisjonell sitteplan) Men da må jo moren min sitte lenger bort enn stemoren min og det tror jeg ikke faller i god jord hos moren min. Men det må legges til at jeg ikke har noe topp forhold til moren min, desverre. Håper vi finner ut av det! Men det er ikke alltid så lett å skulle gjøre alle til lags! Dette var vel kanskje ikke så mye hjelp til trådstarter, men.
Prinsesse Snuppelure Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 På bakrommet...! hehe.. fra spøk til alvor; min eks-svigermor ville jeg ønsket skulle sitte på bakrommet i allefall. Da jeg og min eks ble sammen, ble hun sur.. jadda! neida - hun skal sitte ved siden av brudens far. Brudens far og brudgommens mor har hverandre til bords, samme med brudens mor og brudgommens far. Stemor kan vel sitte ved neste "glippe" tenker jeg? Min kommende mann har både en mor og en stemor. Vi har like god kontakt med begge. Har prøvd å lete rundt i bøker om bryllup for å finne ut hvilken rolle stemora skal ha i bryllupet og viktigst av alt, hvor skal stemora sitte under middagen? Går det an å har denne bordplasseringen: ???? Stesvigermor - Svigerfar - Svigermor - Min mann - Meg - min far - min mor Dette er litt vanskelig for svigermor har jo selvfølgelig i utgangspunktet ikke så mye til overs for stesvigermor som stjal mannen hennes, men hun snakker aldri stygt om henne når vi er til stede. Er redd for hva svigermor vil si om vi plasserer stesvigermor ved hovedbordet og så nært henne. Er det noen som har erfaringer med dette?
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Jeg regner med at vi skal gjøre som Wadjet foreslår, noe som i ditt tilfelle ville bli: stesvigermor-svigerfar-mor-brudgom-brud-far-svigermor Jeg ønsker ikke å ha mine foreldre sittende sammen under middagen, og vil derfor ha det jeg tror er den mest tradisjonelle løsningen ved å blande foreldreparene. Jeg ønsker dessuten å inkludere min fars kjæreste, og syns derfor det er naturlig å ha henne ved siden av min far. Det handler ikke om at hun har vært min stemor i oppveksten, da de kun har vært sammen i tre år, men jeg syns likevel det virker litt lite raust eller noe, å behandle henne som en hvilken som helst annen gjest når hun er en så viktig person i min fars liv. Det er bare sånn jeg tenker.
La Guapa Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Vi satt sånn: -svigerfar-sambo svigerfar-stesvigerfar-svigermor-pappa-meg-mannen min-mamma-stefar-stedatter- Altså lot vi de som er gift sitte sammen...alle var fornøyd. samme med vennepar også...alle satt sammen med den de bor med. Koselig for dem det
Lovinda82 Skrevet 23. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2008 Takk for innspill Dette blir ikke så lett, vanskelig å gjøre alle til lags... Ønsker ikke å fornærme hverken svigermor eller stesvigermor. Svigermor sa på et tidspukt at stesvigermor ikke hadde noe å si i bryllupet (har ingen offisiell rolle). Så det kan tyde på at hun helst blir behandlet som alle andre vanlige gjester. Men jeg frykter at stesvigermor blir fornærmet dersom hun ikke får sitte sammen med svigerfar. Vi må kanskje ende opp med å følge det Wadjet sa om å blande våres familier, men der er min egen mor litt skeptisk til å ikke få sitte sammen med min far...
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Takk for innspill Dette blir ikke så lett, vanskelig å gjøre alle til lags... Ønsker ikke å fornærme hverken svigermor eller stesvigermor. Svigermor sa på et tidspukt at stesvigermor ikke hadde noe å si i bryllupet (har ingen offisiell rolle). Så det kan tyde på at hun helst blir behandlet som alle andre vanlige gjester. Men jeg frykter at stesvigermor blir fornærmet dersom hun ikke får sitte sammen med svigerfar. Vi må kanskje ende opp med å følge det Wadjet sa om å blande våres familier, men der er min egen mor litt skeptisk til å ikke få sitte sammen med min far... Som du sier, så blir det vanskelig å gjøre alle til lags om de har bestemte meninger. Jeg mener at brudeparet må ha det siste ordet her, og at dere på en eller annen måte bare må skjære igjennom, og at en av partene ikke kommer til å bli helt fornøyd. Jeg syns egentlig ikke at foreldrene burde blande seg alt for mye opp i dette, da jeg mener de f.eks. bør takle å sitte ved siden av en annen mann enn sin egen i fire timer. De fleste bør vite hvor vanskelig bordplassering kan være, og sånn sett ikke være kravstore selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå