Gå til innhold

Alkohol etter middagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg/vi har et lite dilemma jeg synes eg veldig vanskelig å finne en løsning på. Som emnet siet, gjeder det alkohol etter middag.

Både min samboer og jeg ønsker ikke et fyllekalas. Av de som står på gjestelisten til nå er flere avholds, og jeg er veldig opptatt av at de skal hygge seg like mye som de som drikker.

Problemet er vel egentlig at jeg er usikker på hva folk forventer. Vi kommer til å invitere flere vennepar/single venner på vår egen alder (25 + -), samt familie, der min morfar på nesten 74 år er eldst. Jeg ønsker nemlig ikke at de på vår egen alder skal bli skuffet fordi det ikke serveres alkohol etter middagen, men samtidig ønsker jeg heller ikke at de som er avholds skal føle det ubehagelig og dermed velge å gå hjem.

Min samboer og jeg har heller ikke veldig lyst til å bruke våre sparepenger på alkohol, og dette er mine foreldre inneforstått med. De ønsker vel egentlig gratis drikke dersom vi velger å ha alkohol, men sier også at det ikke er veldig nødvendig for dem og ha. Egentlig tror jeg de vil ha alkohol, da begge er glade i å ta seg et glass eller to uten at det blir for mye.

Så jeg vet ikke va jeg skal gjøre??!!? Jeg føler at uansett hvordan vi velger å løse det vil noen bli missfornøyde. Hvordan har andre løst slike dilemma?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

De som er avholdsmennesker tåler vel at andre tar seg et glass vin eller to? Hvis dere ikke har åpen bar, men gir folk anledning til å kjøpe drikke selv så slipper dere utgifter og folk drikker gjerne mindre.

Skrevet

Som Bellatrix sier, de av gjestene som ikke drikker alkohol tåler vel at andre ikke er avholds? De kan vel umulig bli sinte og sure fordi det serveres alkohol i bryllupet? Det er vel svært få bryllup her til lands som er alkoholfrie?

Skrevet

Spørsmålet er ikke om de blir sinte og sure for om det blir servert litt alkohol. Dilemmaet er hvor mye de synes er OK i forhold til hvor mye de som drikker ønsker å drikke.

Jeg synes selv ikke det er dødskult å være den eneste/en av få som ikke drikker på en fest, dersom jeg den kvelden ikke kan drikke av ulike årsaker. Det synes jeg fort kan bli litt ubehagelig.

Jeg respekterer disse menneskene fult ut, og ønsker at de skal ha det like trivelig som alle de andre.

Skrevet

Det er igrunn litt forventet at at man skal servere alkohol i et bryllupe. Og jeg tror jeg hadde blitt veldig skuffet og reist hjem tidlig om det ikke ble servert alkohol på festen etter middagen. Og hadde mine foreldre forventet at vi skulle betalt alkoholen, så tror jeg at jeg hadde reagert. Forventer man det, ja så da sponser man også alkohol

Gjest Gjest_Moo_*
Skrevet
Det er igrunn litt forventet at at man skal servere alkohol i et bryllupe. Og jeg tror jeg hadde blitt veldig skuffet og reist hjem tidlig om det ikke ble servert alkohol på festen etter middagen.

Det syns jeg ville vært veldig simpelt av deg. Det er vel ikke på grunn av alkoholen du går i bryllup?

Gjest Gjest_kula_*
Skrevet
Det syns jeg ville vært veldig simpelt av deg. Det er vel ikke på grunn av alkoholen du går i bryllup?

Hæh ? Er det noe annerledes å velge å ta en tidlig kveld fordi man ikke får tatt seg en drink, men det er helt ok å dra hjem tidlig fordi andre drikker ?

Jeg er verken avholds eller av de som drikker mye, men erfaringsmessig dersom jeg er ute på middag med folk som ikke drikker avsluttes ofte kvelden tidligere rett og slett fordi jeg er trøtt og sliten. Ytterst sjeldent at jeg er på fest lengre enn til 12 dersom jeg har meg en alkoholfri kveld. Drikker jeg holder jeg meg somoftest våken og festglad til 2-3.

Gjest Gjest_ukjent_*
Skrevet

Betyr dette at dere serverer alkohol TIL middagen? Dersom dere har lokale der dere kan ta med alkohol selv kan dere sette opp en liten bar. Unngå sprit-baserte drinker og server kun vin/øl - det dere serverer til maten. Ikke la alkoholen være lett tilgjengelig - ved å måtte henvende seg i en bar tenker man seg om litt mer enn om vinflaskene står på bordet rett foran en. Dere kan velge å ha baren åpen i en kortere periode, feks ved å vente en stund etter middagen og stenge den en god stund før festen er over.

Skrevet

Vi skal ha vin og øl til maten. Ser vel for meg at det blir 1 glass til forrett og 2 til hovedrett, samt kaffe avec.

Skrevet
Vi skal ha vin og øl til maten. Ser vel for meg at det blir 1 glass til forrett og 2 til hovedrett, samt kaffe avec.

Antageligvis vil gjestene husk dere for å ha vært veldig gjerrige.

Og forresten: det er ikke normalt at bryllup utvikler seg til fyllekalas, men det er et hyppig brukt argument her inne for de som er så gjerrige at de ber "gjestene" betale for seg.

Har dere ikke råd til å servere mat og drikkevarer hele kvelden, så får dere heller be færre gjester.

Men selvfølgelig, stakkar dere som ikke vil bruke sparepengene deres på drikkevarer til "gjestene", dere forventer helt sikkert ikke at de skal bruke sine penger på å kjøpe presang til dere heller.

Skrevet
Men selvfølgelig, stakkar dere som ikke vil bruke sparepengene deres på drikkevarer til "gjestene", dere forventer helt sikkert ikke at de skal bruke sine penger på å kjøpe presang til dere heller.

Det er ikke snakk om å bruke pengene, men hva de brukes til. Skjønner fort at du er en av de som ivrer veldig for fri bar. Det lyste tydelig gjennom.

Uansett hva vi ender opp med, så hadde ikke jeg sett på et brudepar som var studenter som gjerrige dersom de ikke kunne spandere alkohol til gjestene. Dersom jeg hadde blitt invitert hadde jeg sett på det som en glede, og dersom jeg måtte betale for kanskje 2 - 3 glass vin el. etter å få påkostet en mat og vin tidligere på kvelden hadde ikke jeg sett på det som gjerrig fra brudeparets side. Alle mennesker prioriterter sin økonomi ulikt, og bare fordi noen ikke ønsker å bruke flere tusen på fri bar, så er det dermed ikke sagt at de ikke kan få ha det bryllupet de ønsker.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Antageligvis vil gjestene husk dere for å ha vært veldig gjerrige.

Og forresten: det er ikke normalt at bryllup utvikler seg til fyllekalas, men det er et hyppig brukt argument her inne for de som er så gjerrige at de ber "gjestene" betale for seg.

Har dere ikke råd til å servere mat og drikkevarer hele kvelden, så får dere heller be færre gjester.

Virker ganske så sinna du ja :ler:

Vi skal "bare" betale apertif, forrett, hvitvin, hovedrett, rødvin, dessert, kaffe og kaker til våre gjester, + muligens noen drikkebonger. Det er dette våre gjester blir invitert til. Dersom en del av gjestene våre har lyst til å drikke mer alkohol, senere på kvelden, må de gjerne det, men det må de batale selv (på samme måte som VI betaler det VI drikker etter avsluttet kaffe / kaker).

Greia er at vi vil heller ha flest mulig av venner / familie tilstede, også kan de betale eventuell alkohol etter middag/kaffe og kaker selv, enn å bare invitere noen få til å være sammen med oss for å ha nok penger til at disse kan drikke gratis hele kvelden. Dette er heldigvis ALLE våre gjester enige i.

Er faktisk flere av våre gjester som synes vi er MER ENN NOK generøs, og som har sagt flere ganger at det er mye billigere for dem å betale noen drinker selv, enn det er for oss å betale noen drinker til alle sammen (ca 90 stk).

Gjestene våre er kjempeglade for å bli invitert til GRATIS :) apertif, god middag med drikkevarer og kaffe og kaker. Ingen som synes dette er gjerrig, bare fordi de må betale eventuell alkohol til senere på kvelden selv, da dette rett og slett blir for dyrt for oss.

Heldig med gjestene kanskje :ler: :ler:

Skrevet

Planla selv bryllup en gang i tiden.... Et bryllup blir SVINDYRT selv uten drikkevarer.

Hadde en heftig diskusjon med min utkårede om dette, pga en alkoholiker og flere som MÅ drikke seg helt ut av kurs når det serveres. Ble kjempelei meg når han mente at gjestene ville gå tidlig. Ærlig talt, det er jo faktisk brudeparets dag, og deres ønsker burde bli respektert.....

Ble desverre ikke noe bryllup på meg til slutt, så jeg har ingen erfaringer å dele med deg. Lykke til uansett hva dere velger! :)

Skrevet

Oi, etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med følelsen av at det likegjerne kunne være jeg som var ts, for her har jeg og bunadbrud mye til felles!

Jeg har endel familie som er avholds, og som synes det er ubehagelig å være i samme rom som folk som drikker. Vi velger likevel å ha alkohol til maten + noe baileys/cognac på kakebordet. Har ikke alle detaljene klare enda, men det blir noe sånt. Dette gjør vi fordi det er vår dag, og da får de heller tåle at folk drikker litt. Dessuten har vi også endel familie som nok forventer alkohol, i det minste til maten.

Grunnen til at vi ikke skal ha fri bar er at vi har vært i brylluper tidligere hvor det har utviklet seg til reneste fyllefestene, og det synes jeg ikke er koselig i det hele tatt! Folk kan gå på fylla omtrent hvilken som helst annen helg hele året, så hvorfor skal vi spandere folks helgefyll?! Synes bryllup er en mye mer høytidelig anledning, hvor folk gjerne kan få kose seg med litt, men hvor det ikke er nødvendig å rave rundt. Vil jo at folk skal huske dagen, ikke våkne med blackout....

Så for de som synes det er gjerrig å ikke ha fri bar, vel.. Det kan jo være andre årsaker enn økonomi også som spiller inn!

Skrevet

Vi skal ikke ha noe alkohol i bryllupet vårt, verken under eller etter middagen.

Vi er begge avholds. Jeg har ingenting imot at folk tar seg et glass eller to, men når folk begynner å bli småfulle synes jeg fort det er ubehagelig. Jeg vet at flere av gjestene føler det som meg.

Jeg har vært i flere helt alkoholfrie bryllup, og det har vært minst like god stemning som i bryllupene med alkohol.

Helt alvorlig, hvis folk ikke er i stand til å more seg uten å drikke alkohol, og faktisk går hjem tidlig fordi de ikke klarer seg uten alkohol en hel kveld, så har de et problem.. rett og slett.

Gjestene våre kan forsyne seg så mye de vil av brus, mineralvann, juice, iste, te og kaffe, ja, stort sett hva de nå måtte ønske av alkoholfri drikke. Vi regner ikke med å spare noe særlig penger på ikke å servere alkohol, så økonomi har overhodet ikke noe med vårt valg å gjøre. Ei heller tror vi at noen av gjestene hadde drukket seg dritings om vi hadde servert alkohol, men det å være småfull er altså nok til å volde meg ubehag.

Vi har ikke fått noen negative reaksjoner på at vi ikke skal servere alkohol. De vi har invitert er jo slekt og venner, og er det for å feire den store dagen vår, ikke får å først og fremst få gratis alkohol.

Hvorfor -må- det være alkohol i et bryllup da? Hva er det som er så spesielt med et bryllup? Eller -må- det være alkohol i en dåp eller konfirmasjon også?

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Hvorfor -må- det være alkohol i et bryllup da? Hva er det som er så spesielt med et bryllup? Eller -må- det være alkohol i en dåp eller konfirmasjon også?

Vi ønsker å ha alkohol i bryllupet vårt, og skal ha fri bar. I min vennekrets er det normalt med alkohol i "lystige lag" og jeg tror det er forventet at vi har alkohol i bryllupet. Forskjellen fra dåp og konfirmasjon er at bryllupet hos oss er en fest utover kvelden, dåp og konfirmasjon er på dagtid og avsluttes tidlig. Bryllupet er itillegg på en lørdag så alt ligger til rette for at folk faktisk kan være tilstede en god stund utover kvelden. Og den viktigste forskjellen er at i dåp/konfirmasjon har vi barn tilstede, bryllupsfesten vår er en fest for voksne mennesker. Jeg har ingen planer om å innføre alkohol i konfirmasjon/dåp selv om det er en selvfølge for meg i et bryllup

Skrevet

Det er en gjest som har spydd ut av seg eder og galle i flere tråder om dette temaet, og denne gjesten er tydeligvis innom her også.

Dere gjør selvsagt som dere vil. Jeg tror ingen blir fornærmet om de ikke får gratis alkohol etter middagen. Og om de blir fornærmet på grunn av noe sånt, så er det de selv som har et problem.

Vi har snakket litt om dette, og kommer nok sannsynligvis bare til å servere øl eller vin til maten for de som vil ha det. Vi kommer neppe til å ha åpen bar etterpå.

Men nå feirer vi først og fremst med familie, og ikke med venner. Familien til sambo er stort sett avholdsfolk, så de fleste vil sannsynligvis ikke drikke uansett.

Hadde vi invitert en masse venner på vår egen alder, så hadde vi kanskje sett annerledes på det.

Jeg er gravid, så jeg kommer uansett ikke til å drikke selv heller.

Skrevet

Dette må da være opp til hvert enkelt par? Skjønner ikke at folk er så fintfølende og skal "kreve" både det ene og det andre av et brudepar? Her inne virker det som om mange gjester som har sagt ja til å komme i et bryllup blir snurt for den minste lille ting. Alt kan ikke tilpasses alle i et bryllup, men det er normal folkeskikk å tilpasse seg brudeparets ønsker denne ene dagen! TENK hvor lenge de har jobbet og planlagt for å lage en fin fest for blant annet deg, og så er det likevel noen som er så frekke at de mener de kan kreve og kreve...

Det er parets dag, gjestene har sagt ja til å komme fordi de er glad i de som skal gifte seg, og da får man vel for pokker finne seg i at brudeparet selv velger utformingen av dagen og kvelden?!

Gjest lady82
Skrevet

Jeg syns dette valget er ditt og mannen din sitt , IKKE de enkelte her inne som alltid skal være negative til alt som har med alkoholfritt bryllup å gjøre. Jeg personlig skal sikkert ha alkoholfritt bryllup sjøl, for min og mannen min sin del ikke for de andre som kommer sin del. klart enkelte blir kanskje litt "snurt" for at de ikke får seg en skikkelig fest med alkohol og fri bar, noe som er sviiindyrt å ha så jeg syns dette skal dere gjør slik dere føle e rett for DERE ikke for gjestene!!!! Så feir dagen slik dere vil ikke slik andre vil:) lykke lykke til med forberedelsene!

Gjest Gjest_tulla_*
Skrevet

Ber man om innspill fra folk så må man tåle at man får ulike svar og meninger. Det ville jo være lite poeng i å sløse bort tid på å spørre om hva folk mente om en sak dersom alle skal være enige...

Jeg ser ikke noe problem med alkoholfritt bryllup, begrenset alkohol eller fri flyt. Det får hver enkelt tilpasse sin situasjon og budsjett for. Vi kommer til å servere gjestene våre hele kvelden, men det er fordi vi har råd til det og ønsker å invitere på lik linje som om vi hadde hatt et middagsselskap hjemme med mindre antall mennesker. Nå er alle gjestene våre 30+ , ansvarsbevisste og takler "gratis" alkohol uten å oppføre seg som om de var på julebord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...