Gå til innhold

Hunden biter på ting når den er hjemme alene

Anbefalte innlegg

Gjest Melodi
Skrevet

Har en tispe på litt over 2 år.

Hun er hjemme på dagene når vi jobber. Hun har en uvane med at hun henter alle slags mulige ting for å bite på. Bøker, oppvaskbørste, aviser, dvd, lysestaker osv.

Hun har ikke noe problemer med¨seperasjonsangst. Hun er rett og slett ulydig. Det er ikke vanskelig å se på henne når du kommer hjem at hun vet hun har gjørt noe galt. Så hun vet at hun ikke har lov.

Vi har kjøpt masse leker til henne. Disse får hun bare ha når hun er alene, for vi håpet at da var de litt mer spennende.

Må si at jeg er dritt lei. Lei av å måtte rydde hele stuen (det er der hun er om dagen) fra gulvet til to meter opp. Kan ikke ha noe på benker bord hyller osv.

Vi kan ikke ha henne i noe annet rom. Hvis hun er i gangen så bjeffer hun på de som går i trappen.

Jeg har sagt til gubben at nå blir det bur. Kald meg dyreplager, men dette går ikke. Hun passer ikke til å ha så stor plass å gå på. Da finner hun på for mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har leiligheten bare ett rom? Hva med å plassere henne på badet, kjøkkenet eller soverommet? Ved å begrense plassen så blir det mindre å rydde unna. På Biltema får du kjøpt kompostgrinder som kan settes sammen i elementer som også kan brukes til å dele av et avgrenset område.

Har hun noe å bry hjernen sin med? Aktiviseringsleker som kan fylles med godbiter er ofte effektivt tidtrøyte.

Får hun en skikkelig tur før dere går fra henne slik at hun er sliten? Det kan få henne til å sove mer og gjøre mindre ugang.

Skrevet

Batet har ingen vinduer, så der blir det rett og slett for innestengt å ha henne. Utenom stue, bad og gang. så har vi soverom. Men de er fulle av klær og bøker osv.

Hun får en god gåtur vær morgen før vi drar. + mye aktivitet resten av dagen når vi er hjemme.

Nytter ikke med vanlige grinnløsninger en har inne. Hun er sprek og hopper rett over.

Skrevet

I alle hundebøker så står det at om hunden ødelegger invetar når han er alene hjemme så er det fordi de ikke har fått ordentlig alene-hjemme trening.

Kan dette være tilfellet hos deg?

Skrevet

Det kan være mangel på trening/separasjonsangst, eller at hunden er for lite aktivisert og kjeder seg.

Det er ikke riktig å si at "hunden vet den har gjort noe galt". Hunder har ikke bgrep om moral og gjør ingenting "for å være ulydig". Det høres ut som om den trenger trening - både for å kunne være alene hjemme og for å bli mer aktivisert. Bur er den løsningen som er enklest for deg som eier og verst for hunden. Trening er det optimale for dere begge.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Er jo ikke noe galt å fikse et bur da, så lenge du trener på burtrening en god stund før hun må være alene hjemme i det, slik at hun føler seg trygg og slapper av der inne. Også må hun kunne stå og gå rundt i buret syns jeg..

Hadde bur til hunden min da hun var liten, men etterhvert trengte jeg det ikke da hun roet seg ned og bare ligger og sover når hun er alene hjemme nå. Vet det er mange som bruker bur også. Ikke dyreplageri, og kan kanskje være bedre for hunden da den føler seg trygg og vet at den skal slappe av der inne. Men som sagt, du må burtrene den først slik at den ikke blir redd osv. Da gjør du det bare vondt værre...

Lykke til :)

Skrevet
Batet har ingen vinduer, så der blir det rett og slett for innestengt å ha henne. Utenom stue, bad og gang. så har vi soverom. Men de er fulle av klær og bøker osv.

Hun får en god gåtur vær morgen før vi drar. + mye aktivitet resten av dagen når vi er hjemme.

Nytter ikke med vanlige grinnløsninger en har inne. Hun er sprek og hopper rett over.

Det er fort gjort å snekre en grind(i den høyden man trenger) for å feste i døråpningen/dørkarmene, da blir det ikke like innestengt, selv om hunden er stengt inne.

For meg høres det ut som om hunden kjeder seg. Får den nok mental trening om dagene? Klarer den å roe seg fort ned når dere er hjemme, hvis ikke ville jeg kanskje satt noen rolige øvelser før dere drar, ikke øvelser som stresser opp hunden. Begynn å tren spor, dette sliter veldig ut hunden, samt det er morro både for hund og eier.

Skrevet
Er jo ikke noe galt å fikse et bur da, så lenge du trener på burtrening en god stund før hun må være alene hjemme i det, slik at hun føler seg trygg og slapper av der inne. Også må hun kunne stå og gå rundt i buret syns jeg..

Hadde bur til hunden min da hun var liten, men etterhvert trengte jeg det ikke da hun roet seg ned og bare ligger og sover når hun er alene hjemme nå. Vet det er mange som bruker bur også. Ikke dyreplageri, og kan kanskje være bedre for hunden da den føler seg trygg og vet at den skal slappe av der inne. Men som sagt, du må burtrene den først slik at den ikke blir redd osv. Da gjør du det bare vondt værre...

Lykke til :)

Jeg blir så lei meg når jeg leser sånt :(

Gjest Gjest_Himmel_*
Skrevet

Nei hun har ikke seperasjons angst. Ligger ofte og sover når vi drar og kommer hjem. Hun er stille og rolig, foruten at hun biter på ting. Dette skjer ikke vær dag. Det kan faktis gå en hel uke uten at hun gjør det.

Hun får mye mosjon, både med oss og med andre hunder. Så hun blir mer en nok stimulert om dagen.

Vi fikk henne da hun var 16 mnd gammel, og hun har alltid vært hjemme alene fra hun var liten valp, da i liten hundegår. Vi trente henne som om hun skulle være en liten valp når vi skulle la henne være alene hjemme.

Først bare ett kvarter så en time osv.

Og ikke si at hun ikke vet at hun gjør noe hun ikke får lov til. Hunder kan skille på rett og galt til visse pungt. Hun vet at hun ikke har lov til å spise mat som står på bordet, men kan finne på å ta en jafs når vi ikke er der. Da ligger hun alltid helt flat på plassen sin når vi kommer inn.

Skrevet
Og ikke si at hun ikke vet at hun gjør noe hun ikke får lov til. Hunder kan skille på rett og galt til visse pungt. Hun vet at hun ikke har lov til å spise mat som står på bordet, men kan finne på å ta en jafs når vi ikke er der. Da ligger hun alltid helt flat på plassen sin når vi kommer inn.

At hun tar et jafs når dere ikke er der er fordi hun har lært at hun da lykkes. Hun har også lært av erfaring at det vanker straff/negativ påvirkning hvis hun tar mat når dere er hjemme, og har derfor sluttet med det. Det dreier seg om å unngå å gjøre det som fører til negativ konsekvens, og å fortsette med det som gir positiv konsekvens (lykkes med å ta mat uten å få korreks). Hunden har fortsatt ingen moralsk forståelse av det er "galt" eller "riktig" å ta mat eller andre ting.

På samme måte er derfor heller ingenting moralsk "galt" eller "riktig" som ligger bak hennes tyggevanger når hun er alene hjemme. Kan dere fjerne det som er "tyggbart" fra henne, evt. sperre av deler av rommet hvor det er ting som er vanskelige å flytte?

Skrevet

Hunder har vel ikke moralske begrep på hva som er rett og galt som oss mennesker, men de kan fint lære seg en viss forskjell. F.eks vår hund er veldig glad i å tygge på dørmatta, men vet at han ikke får lov. Hvis jeg skal på do må jeg gå gjennom gangen hvor han pleier å ligge, og når jeg kommer inn, så blir han flat og "luskende" og man ser på han at han skjønner at "dette skulle jeg ikke gjort" (som i; nå får jeg kjeft).

Skrevet

At hunden har lært at den får kjeft i endel situasjoner betyr ikke at den skjønner hvorfor den får det.

Skrevet
At hunden har lært at den får kjeft i endel situasjoner betyr ikke at den skjønner hvorfor den får det.

Hunder er ikke sååå dumme at de ikke skjønner at de får kjeft fordi de gjør noe som de har fått kjeft for tidligere. Det er ikke rent situasjonsbetinget, det nekter jeg å tro.

F.eks en hund som tygger på ting; lar den være å tygge på ting kun pga den ikke vil ha kjeft, eller muligens fordi den skjønner at "dette er ikke lov, så dette skal jeg ikke gjøre"?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det kan være mangel på trening/separasjonsangst, eller at hunden er for lite aktivisert og kjeder seg.

Det er ikke riktig å si at "hunden vet den har gjort noe galt". Hunder har ikke bgrep om moral og gjør ingenting "for å være ulydig". Det høres ut som om den trenger trening - både for å kunne være alene hjemme og for å bli mer aktivisert. Bur er den løsningen som er enklest for deg som eier og verst for hunden. Trening er det optimale for dere begge.

er veldig enig i alt som blir sagt i dette innlegget :) hadde selv ei som var sånn. gikk tilbake i hjemme-alene-treningen + sørget for enda bedre stimulering (hjernetrim...) før vi gikk fra henne. det ble sakte men sikkert bedre, men i en overgansfase så brukte vi bur.

Skrevet

Den lar være for ikke å få kjeft. Dvs at den har lært at den handlingen medfører en negativ konsekvens fra flokkleder. Dette kan man enkelt illustrere med renslighetstrening for valper: valpen tisser inne - ingen konsekvenser - tisser ute - ros og kanskje godbit. Valpen lærer da at å gjøre fra seg ute er positivt. Valpen tisser inne - får kjeft - valpen gjemmer seg når den tisser neste gang for å unngå negativ konsekvens fra flokkleder.

Gjest Melodi
Skrevet

Vær så snille å les de varene jeg gir også da.

Har jo alt fotalt at eneste stede vi kan ha henne er i stua. Hun hopper over grinder. Og nei vi kan ikke rydde helse stuen for ALT, det sier seg jo selv. Hun spiser ikke på visse ting hun tar alt hun kan finne.

Gjest Melodi
Skrevet
Den lar være for ikke å få kjeft. Dvs at den har lært at den handlingen medfører en negativ konsekvens fra flokkleder. Dette kan man enkelt illustrere med renslighetstrening for valper: valpen tisser inne - ingen konsekvenser - tisser ute - ros og kanskje godbit. Valpen lærer da at å gjøre fra seg ute er positivt. Valpen tisser inne - får kjeft - valpen gjemmer seg når den tisser neste gang for å unngå negativ konsekvens fra flokkleder.

Ok så det du sier er at når hun tygger på ting så skal det ikke få noen konsekvenser.

Men alle de andre gangene som hun ikke tygger på ting så skal hun få skryt??

Gjest Lilleulv
Skrevet
Ok så det du sier er at når hun tygger på ting så skal det ikke få noen konsekvenser.

Dette er klikkertreningsmetoden, som er svært utbredt i dag :)

selv sier jeg "Nei" dersom min hund tar noe den ikke får lov til når jeg oppdager det + belønner når den slipper/gir det fra seg. men det har ikke alltid effekt når jeg ikke har til stede. Min konklusjon er at hunden lærer kun å ikke røre ting når jeg er der. For å lære den at det ikke er lov når du også er borte kan du f.eks. bruke et webcam og en mikrofon til pcen, et signalhorn eller lignende.

Skrevet

Nei, jeg sier ikke det i hele tatt - men jeg sier at hunden ikke forstår og tenker slik dere tror og mener :)

Når hunden opplever å få kjeft for en ting kobler den ikke det opp mot at handlingen er ulovlig slik som vi gjør. Man kan avlære adferd på flere forskjellige måter, og hver får finne den som passer best for dem (så lenge de ikke banker bikkja). Men kjeft fungerer særdeles dårlig som treningsmetode etter min erfaring - og det må jo være erfaringen til de som kjefter for samme ting gjentatte ganger også?..

Gjest Lilleulv
Skrevet
Nei, jeg sier ikke det i hele tatt - men jeg sier at hunden ikke forstår og tenker slik dere tror og mener :)

Når hunden opplever å få kjeft for en ting kobler den ikke det opp mot at handlingen er ulovlig slik som vi gjør. Man kan avlære adferd på flere forskjellige måter, og hver får finne den som passer best for dem (så lenge de ikke banker bikkja). Men kjeft fungerer særdeles dårlig som treningsmetode etter min erfaring - og det må jo være erfaringen til de som kjefter for samme ting gjentatte ganger også?..

har litt delte meninger ang det, for når jeg først tyr til kjeft på mine hunder da er det virkelig nok og da er det på en måte ikke aktuelt med mer tull. hva jeg velger å bruke kjeft på, er en annen ting. Jeg bruker ikke kjeft i hytt og pine, jeg bruker det på visse ting som virkelig er uaktuelt. og så har det med måten man gjør det på også. Dersom min hund tuller, og jeg setter foten ned, så er det slutt liksom. jeg går ikke og kjefter og kjefter og føler at det ikke funker.

Men akkurat når det gjelder å tygge på ting har jeg vel ikke brukt så mye kjeft nei. jeg har mine forutsetninger som skal være på plass: hunden skal være tilstrekkelig stimulert, tilstrekkelig trent på situasjonen, huset skal være ryddig, hunden skal ha egne tyggeleker og jeg må ta hunden på fersken dersom jeg skal si fra. jeg har allikevel valgt å bytte med en an hundens egne leker dersom hun har tatt noe hun ikke får lov til... jeg kan nok takke meg selv litt og fordi jeg har så lyst til at hun skal bli en god apportør, så jeg har trent mye på at hun skal bære og holde fast. og noen ganger bærer hun feil ting, og ødelegger de...

Jeg valgte å ha mine hunder i bur den perioden de ødela som verst fordi jeg var bekymret for at de skulle få i seg noe som var farlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...