Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Jeg er psykisk syk som gjør at jeg er borte fra skolen, men jeg mottar stipend og lån fram til sommerferien. Men hva vil skje når sommerferien kommer? Jeg er ikke istand til å få meg noen jobb og jeg har akkuratt begynt prosessen med legen min om min tilstand og håper jeg kan bli uføretrygdet etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Er du sykmeldt? Det er lurt i forhold til lånekassa så du kanskje slipper å betale tilbake studielån for dette semesteret (og også om du vil studere seinere - da kan du få ekstra år med lån). Når det gjelder sommeren vet jeg ikke. Når du ikke har hatt jobb har du ikke tjent deg opp rettigheter for sykepenger - men du kan kanskje ha krav på midlertidig/tidsbegrenset uførepensjon (jeg vet ikke hvor lang tid det tar å få innvilget dette). Eller du må kanskje få penger fra sosialkontoret. Spør legen din, og ta kontakt med NAV - det er ikke moro å gå og bekymre seg for hvor du skal få penger fra til sommern.
Gjest ts Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Jeg er ikke sykemeldt, hva skal jeg gjøre for å bli det?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Et lurt sted å starte er sikkert å be legen om sykemelding... meld fra til studiestedet og Lånekassa når du er blitt sykmeldt.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg ble syk mens jeg holdt på med studiene. Fikk ikke tatt noen eksamener det semesteret, så fikk omgjort en ganske stor del av lånet til stipend av lånekassen. Da sommerferien startet, og jeg ikke fikk mere penger fra lånekassen fikk jeg rehabiliteringspenger. Tror rehabiliteringspenger er et bedre alternativ for deg enn midlertidig uføretrygd. Uføretrygd er en lang prosess, og din restarbeidsevne må prøves ut på mange forskjellige måter. Er ikke nok med en attest fra lege. Jeg snakket med en sosionom på sykehuset om situasjonen min, det var hun som informerte meg om mulighetene for rehabiliteringspenger, ringte trygdekontoret og snakket med dem, og hjalp meg med å fylle ut søknaden.
Gjest ts Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Kan jeg spørre om hvor mye du fikk i måneden når du fikk rehabiliteringpenger?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Kan jeg spørre om hvor mye du fikk i måneden når du fikk rehabiliteringpenger? Rundt 9000 i måneden, tror jeg. Før skatt. Ikke noe man blir rik av, men det går jo...
Gjest ts Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Jeg har fått en lege-erklæring om hvorfor jeg er dårlig, kan jeg sende den inn til skolen? Vil de ta det som at jeg blir sykemeldt eller må jeg ha en egen type papir på det? Er det forresten for sent og si ifra nå egentlig? Jeg har vært borte helt siden påskeferien...vil jeg få rehabiliteringspenger fordet? Unnskyld det blir kanskje litt mange spørsmål, men det er ikke lett å finne ut av.
Gjest ts Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Glemte og si at jeg har også vært borte mye i resten av skoleåret, hvis det har noen betydning.
mustapippuri Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 http://www.lanekassen.no/templates/Page____3016.aspx
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Du kommer ikke til å få rehabiliteringspenger samtidig som du mottar støtte fra lånekassen, men det kan kanskje være aktuelt til sommeren? Uansett er det lurt å starte prosessen, for det tar litt tid fra du har søkt til søknaden er ferdigbehandlet. På nav sine sider står det at man kan få rehabiliteringspenger hvis man er student under 26 år og har vært sammenhengende arbeidsufør i minst 20 uker på grunn av en alvorlig sykdom. Dette må du få attest fra legen om.
Gjest ts Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Ja, det var til sommerferien jeg mente. Jeg har ikke vært borte 20 uker sammenhengende. Hva skal jeg gjøre da? Er det noen mulightet for at jeg kan få sosialstøtte eller noe i mellomtiden? Jeg prøvde hele tiden å komme meg til skolen så mye jeg kunne, men etter påskeferien sa det bare helt stopp.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 Ja, det var til sommerferien jeg mente. Jeg har ikke vært borte 20 uker sammenhengende. Hva skal jeg gjøre da? Er det noen mulightet for at jeg kan få sosialstøtte eller noe i mellomtiden? Jeg prøvde hele tiden å komme meg til skolen så mye jeg kunne, men etter påskeferien sa det bare helt stopp. Jeg hadde heller ikke vært borte fra skolen 20 uker sammenhengende, men ganske mye, og det ble klart at jeg ikke kom til å kunne ta noen eksamener det semesteret. Snakk med legen din, og se om han/hun er villig til å skrive en attest på at sykdommen din har virket inn og gjort at du ikke har klart å henge med denne perioden. Det er jo ikke meningen at man skal bli straffet og miste rettighetene sine fordi man har prøvd å karre seg på skolen en dag nå og da. Har du noen andre fagpersoner du kan snakke med? Legen vet kanskje mye om sykdomssituasjonen din, men har du noen som kan noe om lover og regler og rettigheter? Det er ikke alltid så lett å finne ut av slike ting på egen hånd. Som nevnt lengre opp hadde jeg mye hjelp av en sosionom tilknyttet den avdelingen på sykehuset som angår min sykdom. Hun kunne faktisk mer om mine rettigheter enn trygdekontoret (de hevdet først at jeg ikke hadde krav på noe fra dem, men hun henviste til diverse regler og de måtte til slutt gå med på at jeg faktisk hadde krav på dette)! Er det mulig for deg å få en samtale med sosionom? Eller kanskje studiestedet ditt har en sosialtjeneste som kan være til hjelp? Det er virkelig ikke lett å finne fram i jungelen av tjenster på egen hånd, og enda verre å finne overskudd til dette når man er syk. Lykke til, jeg håper det ordner seg for deg
Gjest ts Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Tusen takk for alle tips . Jeg fikk beskjed idag om at jeg har fått time hos psykolog, og snart skal jeg ha enda en time hos legen min. Jeg kan spørre han om han vet noen regler eller om han kan hjelpe meg å komme i kontakt med en sosionom som kan hjelpe meg.
Søs Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Du må sykmelde deg. Så kan du søke rehablitering (så sant du er under behandlig) For å få uføretrygd må du (vanligvis) hvert på rehablitering (1 år er "vanlig", men man kan få 1 år til om det er behov) så skal man attføring hvor man prøver ut restarbidsevne. Om du fortsatt er for syk til å jobbe (kan ta opp til 3 år) vil du kunne søke midlertidig uføretrygd. Dette kan du få i inntill 4 år, er du forsatt for syk kan du søke om fast uføretrygd... Selvsagt kan veien være kortere, men stort sett er dette veien å gå.
Gjest ts Skrevet 25. april 2008 #17 Skrevet 25. april 2008 Blir jeg sykemeld hvis jeg sender inn lege erklæringen på at jeg er syk, til skolen? Eller må jeg ha eget papir på det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå