Gå til innhold

Når er man ordentlig samboere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg og kjæresten min bor sammen. vi skal skrive samboerkontrakt. når er det man egentlig er ordentlig samboere? i offentlige registere og juridisk sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er vel samboer når man deler bosted. Men i forhold til forpliktelser (forsørgelsesansvar for eksempel) holder det vel ikke å bo i samme kollektiv bare... I folkeregisteret regnes dere antagelig som samboere om dere har felles adresse/boenhet. Juridisk og slikt - jeg vet ikke, jeg tror egentlig det først spiller en rolle om dere kjøper noe sammen (tar opp lån, har begge navn på kjøpskontrakter) eller får barn sammen. Og det der med forsørgeransvar om den ene er uten inntekt - da får man ikke noe på sosialen om den andre har jobb.

Jeg har samboer, men vi eier omtrent ingenting sammen, så jeg tror staten driter i at vi bor sammen, og skattemessig liknes vi som enslige.

• 2 uker senere...
Skrevet

Når dere har samme adresse i folkeregisteret er det flere banker/forsikringsselskap som regner dere som samboere. Innboforsikringa til min samboer dekker for eksempel også meg, og reiseforsikringa som står i mitt navn dekker også samboeren min.

Det var ikke noe spørsmål fra banken om hvor lenge vi hadde bodd sammen, bare om vi hadde samme folkeregisterregistrerte adresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...