Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spart kroner 200 pr mnd i fond i 8 år nå. På det meste var gevinsten opp i ca 2000 kroner tror jeg, nå er det et tap på 1500 kroner. Dette er penger jeg sparer til min sønn blir 18, så de skal ikke taes ut på 9 år enda. Men jeg lurer på om jeg skal slutte å sette inn mer penger der, og heller spare på vanlig bankkonto.... Noen som har peiling på fond som har noen gode råd? Det er barnefond med lav risiko det er snakk om.

Skrevet

Akkurat nå ville jeg kanskje satt inn penger på vanlig konto - eller da en konto som er sperret et visst antall år; da kan man få veldig gode renter. Samtidig er det kanskje sånn at det er billigere å kjøpe seg inn i fond nå pga "dårlige" tider, enn de årene man får mest gevinst? Det vet jeg dessverre ikke. Mange fond tar forresten også ganske store forvaltningsgebyrer.

Skrevet
Jeg har spart kroner 200 pr mnd i fond i 8 år nå. På det meste var gevinsten opp i ca 2000 kroner tror jeg, nå er det et tap på 1500 kroner. Dette er penger jeg sparer til min sønn blir 18, så de skal ikke taes ut på 9 år enda. Men jeg lurer på om jeg skal slutte å sette inn mer penger der, og heller spare på vanlig bankkonto.... Noen som har peiling på fond som har noen gode råd? Det er barnefond med lav risiko det er snakk om.

Du sier ikke hva slags fond og hvordan det investerer. Men uansett, så bør du i hvert fall bytte fond.

Har du spart 200,- pr mnd i 8 år og du ikke har hatt høyere avkastning underveis, enn på det meste kr 2000,-, så må det være et særdeles dårlig fond. Selv med lav risiko.

Skrevet

Husk at du må skatte 28% av avkastningen hvis du tar ut pengene av fondet!

Hvis du vil flytte over på høyrentekonto er det mange banker som har såkalt fastrenteinnskudd med 6-6,5% rente.

Men hvis du sparer langsiktig hadde jeg enten bare flyttet fondet (da slipper du å skatte av avkastningen) eller fortsatt å ha det stående der det er. Fond vil for det meste lønne seg for sparing i over 5 år.

Skrevet
Husk at du må skatte 28% av avkastningen hvis du tar ut pengene av fondet!

Hvis du vil flytte over på høyrentekonto er det mange banker som har såkalt fastrenteinnskudd med 6-6,5% rente.

Men hvis du sparer langsiktig hadde jeg enten bare flyttet fondet (da slipper du å skatte av avkastningen) eller fortsatt å ha det stående der det er. Fond vil for det meste lønne seg for sparing i over 5 år.

Bytting av fond, er i de aller fleste tilfeller og i hvert fall i ditt. Først et salg og så et kjøp.

Dermed utløses skatt.

Men sier meg enig i at du må ha hatt et kjempedårlig fond.

Skrevet

Det er ikke aktuelt å ta ut pengene, men evnt slutte å sette inn mer.

Det er DnB NOR Globalspar det dreier seg om. Har også sparing til min andre sønn i fond, DnB NOR Barnefond. Der har jeg bare spart 1 år forløbig, men det er minus litt over 200 kroner.

Skrevet

Dytter litt på denne..... ingen flere som har noen tips ang langsiktig sparing til barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...