Gjest jakkekjøper Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Hei! Jeg har kjøpt en jakke i en "designerbutikk" til 2000 kr. Etter å ha brukt den et par-tre ganger, løsnet et snøre, som går rundt livet. Selger var enig i at dette er en mangel da jeg klaget i går. Overraskelsen var at jeg ikke fikk ny jakke, til tross for at de har fler igjen, men at hun krevde at de skulle få prøve å reparere den. Jeg ville da få jakken igjen om 1-1,5 uke. Jeg har nå lest på forbrukerprotalen (http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16) at jeg som kjøper at jeg har rett til å få velge mellom reparasjon og ny vare. Nå skal jeg reise bort i morgen, og trenger da jakken. Derfor ønsker jeg å kreve min rett til å få ny jakke. Dog er jeg redd for å ikke bli hørt av selger. Har noen erfaringer med slikt og kan gi meg tips?
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Så vidt jeg husker, så har selger rett til å prøve å utbedre feilen to ganger før du har krav på ny vare/pengene tilbake. Altså du har krav på enten ny vare eller oppretting. Men slik jeg tolker det, så er det opp til selger om h*n velger å gi deg ny vare eller rette opp feilen. Så du kommer nok ingen vei her.
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Glem det, jeg ter feil. Her er ordlyden fra Forbrukerkjøpsloven: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.
Carebear1 Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 (endret) Etter forbrukerkjøpsloven kan du velge retting eller omlevering, men bare så lenge kravet ditt ikke er umulig eller volder selger urimelige kostnader. Det wadjet skriver er nok med tanke på reglene slik de tidligere var. Da var også forbrukerkjøp omfattet av kjøpsloven, og der gis det ingen slik valgrett for forbrukeren. Det er innlysende at det ikke er umulig for selger å gi deg ny jakke, siden hun har flere i butikken. Så vidt jeg kan se kan det heller ikkke volde selger urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostadene er urimelig skal det dessuten vektlegges om beføyelsen kan gjennomføres uten særlig ulempe for forbrukeren. I ditt tilfelle kan ikke retting gjennomføres uten at du i såfall ikke kan ta med jakken på en reise. Det må kunne sies å tale i retning av "særlig ulempe". Mange butikker ignorerer lovverket og kjører sitt eget løp. Jeg tror imidlertid butikken har en dårlig sak her. Print gjerne ut den aktuelle bestemmelse i forbrukerkjøpsloven, og ta med til butikken. Forbrukerkjøpsloven Endret 22. april 2008 av Melania
brumma* Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Etter lovens ordlyd kan man i utgangspunktet velge mellom retting og omlevering ja. Men så var det setningen "volder selgeren urimelige kostnader"... Butikken kan insistere på reparasjon dersom innkjøpsprisen er 2-3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene (dette ble avgjørt av Høyesterett for et par år siden. Google gjerne "støvlettdommen"). Butikken kan likevel ikke reparere dersom det er til stor ulempe for deg. Spørsmålet blir jo da om denne reisen uten jakken er en stor ulempe eller ei... Argumenter i vei!
Gjest jakkekjøper Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Hei igjen, Tusen takk for raske svar og gode innlegg! Jeg tenkte som Melania, men er nå usikker etter å ha snakket med forbrukerrådet. Hun jeg snakket med der sa at det å gi meg en ny jakke kan ansees som en "urimelig kostnad" og at hun da kan kreve å prøve å rette feilen to ganger. Dog kan man få låne en tilsvarende vare hvis reperasjonen tar mer enn en uke, men det gjaldt visst først og fremst mobiltelefoner etc. og ikke jakker, siden disse ikke kan selges når de er brukt tidligere. Før denne telefonsamtalen med forbrukerrådet hadde jeg bestemt meg for å gå og klage, men nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg synes jo det er rart at hun ikke bare kan returnere jakken til den sentrale leverandøren, slik at jeg kan få en ny. ("Verdien" jeg får for prisen jeg betalte, er jo nå redusert pga at jeg ikke får ha jakken med på reisen, hvor jeg faktisk trenger den.) Jeg fortsetter å følge med på tråden og håper på at jeg får fler innspill på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå