Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 I dag er det stor diskusjon rundt vielse av homofile. Det som blir brukt som et viktig argument for dette er barnas rettigheter i "skjeive" forhold... Men så spør jeg meg selv og dere : Er det en menneskerett å få barn? Når det biologisk er umulig...
Gjest Elfrida Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Det er aldri en menneskerett å få barn, enten man er homo eller hetero. Men det er fullt ut biologisk mulig for en lesbe å bli gravid med sæddonor. Og hvorfor skal ikke et barn i et slikt forhold få rettigheter til å feks. arve de to som hun er vokst opp sammen med og ser på som sine foreldre?
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Jeg ser ikke på det som mer biologisk umulig at en fruktbar, lesbisk kvinne får hjelp til å bli gravid enn at en heterofil kvinne får hjelp til det hvis hun og mannen ikke kan få barn sammen. Bare for å ta den biten. Jeg ser det også som et argument at barn får mer rettigheter ved at foreldrene får hjelp i Norge enn de får når foreldrene drar til Danmark. Det gjelder f.eks. muligheten til å få kjenne sin biologiske far. Så lenge forskningsresultater tyder på at barn av homofile og lesbiske ikke lider av å vokse opp med denne samlivsformen, ser jeg egentlig ingen grunn til å holde igjen. Om man hadde trodd at barna led, ville jeg sett helt annerledes på det, da det er barna som bør være i fokus, og ikke foreldrenes rettigheter.
Gjest Gjest_april_* Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Og hvorfor skal ikke et barn i et slikt forhold få rettigheter til å feks. arve de to som hun er vokst opp sammen med og ser på som sine foreldre? Er det så vanskelig å skrive et testament? Så dere innslaget i Dagsrevyen i går der en talskvinne for lesbiske påsto at barn av lesbiske som er kunstig befruktet ikke har noen far. Sædcella som donor hadde gitt var i følge henne bare en "klump". Det er helt utrolig hva et menneske kan få seg til å si. Nå har jo forskerne funnet ut at man kan befrukte et menneskeegg med celler fra en gris, så nå er vel ikke lenge før lesbiske finner ut at man ikke engang trenger sædceller fra menn. Skal lesbiske få "rett" tïl å lage barn bør det jo også gis rett til homfile par og enslige. Det er jo like "naturlig".
gjest*ts* Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Ein kan berre testamentere 1/3 av verdiane, resten går til livsarvingar så vidt eg veit. Og dei det gjeld vil vel at alt skal gå til livsarvingane deira. Eg tykkjer at i eit moderne samfunn som vårt er dette eit minimalt problem, og kan folk få ungar og vil ha ungar, så skal vi vel vere glade vel? Vi har fødselsunderskudd i nesten heile Europa, inkludert Noreg, så kva er eigentleg problemet?
Gjest Raptuza Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Ingen tenker på kva ungane sjøv syns oppi detta her. Kva vil dei sei når dei blir vaksne og fortel om oppveksten sin? Psykologar, sett av rom i avtalebøkene i framtida.....
gjest*ts* Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 I følge forskning så har ikkje barn av homofile foreldre meir problem enn andre barn. Eg meine, 52% av alle ekteskap endar med brot, endå fleire sambuarskap, mange av desse har kommunikasjonsproblem i etterkant også, kan ikkje det vere vel så skadeleg som å vakse opp i ein heim med foreldre som er glade i kvarandre og som tilfeldigvis er av same kjønn? Eg ser framleis ikkje problemet...
Gjest Gjest_april_* Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Og hvor skal så grensene settes for hvem som skal ha "rett" til kunstig befruktning?
gjest*ts* Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Tja, koffor ska ein ha grenser? Har ein funne ein måte å hjelpe alle som vil ha barn, så kan ein vel det vel? Kven har rett til å sette seg til doms over andre? Ikkje eg i alle fall...
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Jeg ser ikke på det som mer biologisk umulig at en fruktbar, lesbisk kvinne får hjelp til å bli gravid enn at en heterofil kvinne får hjelp til det hvis hun og mannen ikke kan få barn sammen. Bare for å ta den biten. Det er to forskjeller her: Den hetrofile kvinnen får hjelp av medisinske grunner. I Norge har man valgt å la par med medisinske problemer få rett til hjelp med å lage barn. Lesbiske kvinner får ikke barn pga medisinske problem men av sosiale årsaker. De lesbiske/homofile har valgt en levemåte der barn ganske enkelt ikke kan lages biologisk. Akkurat som når eldre hetrofile par treffer hverandre; der kan man pga kvinnens alder heller ikke lage barn biologisk, selv om de ønsker det av hele sitt hjerte. Eller enslige, som heller ikke lage barn.
Gjest Gjest_april_* Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Tja, koffor ska ein ha grenser? Har ein funne ein måte å hjelpe alle som vil ha barn, så kan ein vel det vel? Kven har rett til å sette seg til doms over andre? Ikkje eg i alle fall... Man trenger grenser fordi det innenfor medisin bør ha etikk. Syns du feks det er riktig at en kvinne på 60 år skal få hjelp til befruktning?
Harlekin Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 (endret) Nei, det er vel ingen menneskerett, det er det først som dukker opp i denne typen diskusjoner. Men det er mange ting som ikke er definert som en menneskerett som vi mennesker likevel ønsker oss og trenger for å leve et fullverdig liv. Jeg synes at homofile og lesbiske bør, på lik linje med heterofile par, kunne få tilbud om assistert befruktning (og eventuelt adopsjon). Mennesker som ikke "enkelt" kan lage barn på naturmåten av forskjellige årsaker, har sannsynligvis tenkt nøye igjennom om de vil ha barn og kan tilby barna gode liv, derfor vil jeg si at de er mer enn skikket nok til å bli foreldre. Vi må godta at samfunnet vårt forandrer seg, og nye samlivsformer dukker opp, som ikke nødvendigvis er "verre" enn den gamle, tradisjonelle "far, mor og 2,4 barn". Å bruke argumentet at barnet kommer til å lide under f.eks. mobbing dersom det, la oss si, har to fedre, er å godta at homofilt partnerskap blir sett på som en mindreverdig/uverdig levemåte. Hvis vi vil at barna ikke skal bli mobbet, må vi selv lære barna våre gode holdninger og toleranse. Dette er vårt ansvar som voksne rollemodeller for barna. Endret 22. april 2008 av Harlekin
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Enig med Harlekin. Man trenger grenser fordi det innenfor medisin bør ha etikk. Syns du feks det er riktig at en kvinne på 60 år skal få hjelp til befruktning? Nei, det er ikke riktig.Barnet bør ha omsorgsforeldre som er i stand til å ta seg av barnet i lang tid og ung nok til å være med barnet i lek oa. Så når det gjelder alder bør det settes en grense. Oppgaven vår er å lære ungene at alle foreldre er like verdifulle, enten de består av foreldre fra andre land og kulturer, av én mor eller bare én far, eller av to mødre eller to fedre. Enten de bor i blokk eller i villa. Da er vi med på å skape et bedre samfunn rundt barna. Det viktigste er ikke foreldrenes kjønn, men at de nærmeste omsorgspersonene gir stabile, trygge og gode vilkår for barnas oppvekst og utvikling
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Når man på den naturlige måten ikke kan få barn så er det vel ikke meningen at man skal få barn, eller? Hvis det er barnas rettigheter de er ute etter å oppfylle ved vielse i kirka, så burde de homofile / lesbiske ikke få barn. På naturens premisser så er jo dette fysisk umulig etter mine "omdreininger"....?
Fluffie Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Jeg ser paa dette spoersmaalet som aa ha lite med natur og biologi og gjoere, all den tid vi har teknologi og sosiale institusjoner som gjoer det mulig for folk aa faa barn likevel. Samfunnsmessig foedes det for faa barn i Norge og andre vestlige land, andre land har et overskudd av barn som de oensker aa adoptere bort. Det er ingen vesentlige forskjeller i homofile/lesbiske og heterofile par/enslige menneskers evne til aa utoeve omsorg for et barn. Det eneste som evnt. kan ha skade paa barna er holdningene til folk rundt dem. Slike holdninger er paa vei ut, og kan jobbes med. Aa la homofile/lesbiske og kanskje ogsaa enslige faa lov til aa adoptere vil vaere en maate aa hjelpe til med aa soerge for en vekst i befolkningen. Det samme gjelder aa hjelpe lesbiske til aa faa assistert befruktning. Jeg er litt mer skeptisk til bruk av surrogatmor, men er ikke sikker paa hvordan er slik ordning fungerer for de involverte, saa jeg klarer ikke helt aa ta et standpunkt. Reglene for adopsjon er strenge, man skal vaere sikker paa at de som adopterer er skikket til aa ha et barn, og jeg mener at naar disse kravene er oppfyllt, skal ikke kjoenn skille paa hvorvid man kan adoptere eller ikke. Et problem er at ikke alle land er villig til aa adoptere bort til homofile/lesbiske, saa disse ville nok ikke hatt like stor valgmulighet for hvor de kunne adoptere fra. Jeg kjenner homofile som fikk barn foer de fant ut av legningen, og de er ikke daarligere omsorgspersoner enn andre. Det er naa i alle fall min mening.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Jeg synes at homofile og lesbiske bør, på lik linje med heterofile par, kunne få tilbud om assistert befruktning (og eventuelt adopsjon). Mennesker som ikke "enkelt" kan lage barn på naturmåten av forskjellige årsaker, har sannsynligvis tenkt nøye igjennom om de vil ha barn og kan tilby barna gode liv, derfor vil jeg si at de er mer enn skikket nok til å bli foreldre. Ja, forhåpentligvis har de tenkt nøye gjennom det. Akkurat som hetrofile par. Men skal de dermed få en rett til å lage barn?
Fluffie Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Ja, forhåpentligvis har de tenkt nøye gjennom det. Akkurat som hetrofile par. Men skal de dermed få en rett til å lage barn? Man ikke gi noen en rett til aa faa barn. Heterofile par har heller ingen rett til aa faa barn. Ikke alle kan bli foreldre biologisk, og teknologien kan ikke hjelpe alle, og ei heller er det alle som kan adoptere pga regler som skal soerge for at de som faar adoptere egner seg som foreldre. Det er altsaa ikke snakk om rettigheter, men om muligheter. Og mange oensker at homofile/lesbiske skal ha flere muligheter til aa faa barn enn de de har i dag.
Gjest Gjest_april_* Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Enig med Harlekin. Nei, det er ikke riktig.Barnet bør ha omsorgsforeldre som er i stand til å ta seg av barnet i lang tid og ung nok til å være med barnet i lek oa. Så når det gjelder alder bør det settes en grense. Oppgaven vår er å lære ungene at alle foreldre er like verdifulle, enten de består av foreldre fra andre land og kulturer, av én mor eller bare én far, eller av to mødre eller to fedre. Enten de bor i blokk eller i villa. Da er vi med på å skape et bedre samfunn rundt barna. Det viktigste er ikke foreldrenes kjønn, men at de nærmeste omsorgspersonene gir stabile, trygge og gode vilkår for barnas oppvekst og utvikling Og hvorfor skal man sette en aldersgrense for mor? Mor kan være 60, men far kan jo være 30. Far er ung og sprek, kan leke med barnet og gi det omsorg. Dessuten kan man ha et ungt og sprekt kontaktnett. Det er jo det lesbiske som ønsker adopsjon argumenterer for når de skal argumentere for barnets behov for en farsfigur; at man har mannlige rollefigurer i nettverket.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Homofile lesbiske som virkelig ønsker seg et barn vil være kjærlige foreldre. Sett dette i forhold til alle de "uønskede" barna som i alle år har vokst opp under uverdige forhold hos sine heterofile foreldre. Det finns mange der ute som har barn fra et hetrofilt forhold! Mor eller far skilles da en av dem kanskje heller vil leve som lesbisk. Barna vokser opp med mor og mors kjæreste som er jente. (eller far som lever med en mann) Å hyle ut om at det er synd på disse barna er ren mobbing mot disse barna som vokser opp i slike forhold. Det er slike holdninger som skaper mobbing. Barn har ikke fordommer før de hører det fra de voksne. Om det er en menneskerett og få barn? Spørsmålet kan snus, hvem skal ha retten til å si at man IKKE skal få lov til å ha barn? Hadde jeg hatt den retten, ville ikke homofile vært de første jeg hadde laget forbud mot i hvert fall. Foreldre er dårlige dersom de er slemme og vannskjøter barna sine, ikke fordi de er tiltrukket av det samme kjønn. Jeg syns Kenneth Dybedal er et veldig bra eksempel. En mann som gjør så mye for å få barn, vil virkelig ha barn, og jeg tror han dermed også vil gjøre alt han kan for at barnet hans skal få den beste oppveksten. Han sier han selv ble mobbet for å ha en skilt mor. Mener han også at det burde ha vært et forbud mot å skille seg? Altså et forbud mot å gjøre det som i tilfellet sannsynligvis er best for alle parter? Her sier han det vel nesten selv; Verden går videre. I dag er det helt normalt og ha skilte foreldre, og om noen år kommer det også til å være helt normalt å ha to fedre eller to damer som foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå