Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Som overskriften sier; hadde du latt ditt barn i denne alderen dratt til Syden sammen med venner? Nå er det vel sånn (tror jeg) at reiseselskapene egentlig har 18 års aldersgrense, men at man kan sende yngre om foreldrene skriver under på en erklæring, eller om 16 åringen drar sammen med venner som er over 18 år. Jeg hadde ikke latt min 16 åring dratt sammen med venner, men hadde muligens latt en som nærmer seg myndighetsalderen dratt om hun dro sammen med kjæresten. (Anser det som en mer roligere variant av ferie enn om hun dro sammen med venner for å feste) Hva har/hadde du gjort?
Nabodama Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Uaktuelt å sende en 16-åring til syden med venner. Men å sende en som blir 18 om f.eks to mnd sammen med kjæresten, det ville vært greit. Heller det enn at en nylig blitt 18-åring drar på festetur til syden med venner.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Datteren min på 17 skal til sør-europa med venninner til sommeren. Fra de var 15 har de reist med venner på ferie i Norge. Jeg er faktisk mer bekymret når de drar på skitur på fjellet og sover i telt. Og når de drar på sykkeltur til sørlandet.
La Guapa Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg har jobbet som bartender ved kjente sydenmål som Puerto Rico , GC og Magaluf, Mallorca. Bodde der nede noen år. Jeg har sett MYE og hadde ALDRI latt mitt barn reise.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Jeg var faktisk i syden alene som både 16 og 17-åring, men første gangen var på språkreise og andre gangen besøkte jeg en venninne og hennes familie som bodde der. I en slik setting ville jeg synes det var greit. Men ikke ellers. Jeg ville også sett an ungdommen. Selv var jeg en pliktoppfyllende type som ikke drakk og som var voksen for alderen. En mer impulsiv og "ukritisk" ungdom, ville jeg nok ikke sendt.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Jeg har jobbet som bartender ved kjente sydenmål som Puerto Rico , GC og Magaluf, Mallorca. Bodde der nede noen år. Jeg har sett MYE og hadde ALDRI latt mitt barn reise. Men der treffer du sikkert ikke de ungdommene som står opp klokka 8 på morningen i ferien for å ta en joggetur langs stranda eller gjennom olivenlunden?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Mine unger har fått klar beskjed om at de ikke får dra med venner til syden før de er 18 år. Jeg VET hvordan det er der nede. Et av ungene var med venninner og foreldre på tur til Frankrike og Italia. Ser på dette som anderledes siden det var voksne som var med og disse var ansvarlige etter mitt syn.
sommerglede Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 har nå tenkt over dette.. og jeg kommer ikke til å sende mine unger sammen med jevngamle venner til syden... men er det noen foreldre med så skal barna mine selvsagt få lov.. ellers så må de fint vente til de er 18 år ..
kospia Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Her blir det ikke aktuelt å dra til syden før de er 18 år.
Tusenfryd Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Jeg dro til Italia med kjæresten min da jeg var 17 - han var 19. Vi var ikke på grisefylla, men jeg hadde likevel ikke latt min datter få reise alene i den alderen. Nå er verden en helt annen og jeg hadde aldri tatt sjansen.
Anglofil Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 (endret) Ja, men det kommer an på ungdommen. Vet at mine foreldre ikke ville hatt noe problem med å sende meg alene til syden, men så verken drikker, røyker eller fester jeg. Nå er jeg riktignok 21 år, så nå bestemmer jeg mer eller mindre selv, men tviler på at de hadde nektet meg det om jeg hadde vært 17 år og dratt med bestevenninna mi til et resort et eller annet sted. Dessuten er jeg vant til å reise, så jeg tror jeg hadde klart meg fint på en slik tur alene. Skal sies at jeg reiste første gangen alene til Spania på politisk festival i en alder av 18 år. Riktignok var jeg myndig, men det var en stor - og ikke minst annerledes opplevelse. Men jeg klarte meg fint, men så var jeg var en av de få som ikke drakk på turen. Vi var mange i følget, men jeg alene på et hotell uten andre rundt meg, men det gikk nå det også. Litt spesielt var det dog - og man lærte fort å ta ting på sparket.(..)Noe mine foreldre visste. Ellers ville jeg nok ikke fått lov (eller jeg kunne ha dratt, men jeg ville nok ha latt vær om mine foreldre hadde satt seg i mot det). Så det kommer an på stedet, ungdommen og menneskene barnet mitt i såfall skulle ha reist med. Mvh Yvonne Endret 22. april 2008 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Det kommer helt an på hva slags personlighet 16-17-åringen hadde.
lolita90 Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 det kommer an på hvor gamle de som ungdommen reiser sammen med er, og om undommen er stor nok til åta vare på seg selv, og bruker penger fornuftig osv...
Carebear1 Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Gjest Mirina Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Nei. Helt uaktuelt. Signerer jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Det skjer jo ingen automatisk modning den dagen man blir 18. Jeg tror det er mange 17-åringer som hadde klart det fint, og noen 16-åringer også. Uansett er det et poeng for meg å forberede barnet til dagen h*n må klare seg selv, derfor kunne jeg godt funnet på å tillate en slik tur. Det gir ingen mening å demme opp fullstendig for utenlandsturer helt frem til 18-årsdagen, for så å slippe helt fri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå