Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #1 Skrevet 11. mai 2003 Jeg har en utfordrende dagstur i fjellet foran meg om noen uker. Problemet mitt er at det ene kneet mit "streiker" av og til. Spesielt ved nedstiging fra fjellet får jeg plutselig kjempevondt på utsiden, nederst på kneet. Denne smerten er der kun når jeg går nedover, det gjør utrolig vondt, men når jeg har klart å krøke meg ned, kjenner jeg ingenting i kneet dersom jeg snur og går oppover igjen. Det er spesielt ved bratte nedstiginger at dette skjer, kommer helt plutselig og uten forvarsel. Jeg er ganske godt trent nå, tror ihvertfall ikke det er mangel på trening som er årsaken. Er det noen som vet hva dette er for noe? Evt om det er noe jeg kan gjøre denne dagen for å unngå dette? Smertene forsvinner helt etter at jeg slutter og gå, dvs at jeg dagen etter er helt fin og kjenner ingenting.
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Det er en større belastning for knærne å gå nedover enn oppover. Tenk på at når du går nedover at du bøyer knærne, fortsetter med å rulle på foten, da bruker du mer lårene enn knærne. Du kan ha en slitasje eller betennelse i kneskjellet, menisken, senen eller slimposen - det er vanskelig å si. Du bør komme deg til en idrettsmedisiner (i Oslo er det kun NIMI som gjelder) og få en faglig vurdering av dette. Det går nemlig utmerket an å trene bort noe slikt, det må bare gjøres i kontrollerte former.
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 Takk for svar Tusenfryd. Her kommer det virkelig dumme spørsmålet, det strider egentlig imot alt jeg mener om trening og trivsel: Er det noe jeg kan gjøre denne dagen for å dempe smerten når den kommer? Rett og slett noe smertestillende e.l som enten forebygger eller minsker smerten? En vidundersprøye f.eks, som gjør kneet mitt som nytt? Helst noe som ikke står på dopinglisten
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Isposer - eller eisgel og paracet eller ibux. Skjønner godt hva du mener, men skal du ha noe mer, må du gå til lege. Grunnen til at jeg anbefaler NIMI er at der kommer til til en knelege som så sender deg til knefysioterapeut - et eller annet sted der vil du kunne få noe betennelsesdempende dersom det er det. Naproxen skal forøvrig hjelpe også - det er og reseptfritt. Men ting vil ikke gå over av seg selv altså.
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #5 Skrevet 11. mai 2003 Ja, får ta meg en tur til legen. Får begynne med en vanlig lege for det er bare to uker til jeg skal i ilden. Kneet plager meg ikke til vanlig, jeg trener step flere ganger i uken, og går ofte på fjellet, men når jeg intensiverer fjelltreningen kommer smerten. Det er så utrolig irriterende at det kneet skal hindre meg i å kunne gå! :evil: :evil: :evil: (Det hindrer meg ikke, men i fjor hadde jeg så vondt på slutten at jeg vurderte å sette meg ned på rumpa og grine. Uansett - jeg fullførte da og skal klare det nå også)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå