Gjest jajaj Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Vi skal ønske oss vinglass (og andre glass) til bryllupet. Men vi liker ikke de glassene de har på glassmagasinet og tilbords... Vi er på utkikk etter solide krystallglass, som er litt tunge, gjerne med utsmykninger (har dere sett slike man får kjøpt i Praha f.eks?) Vet dere hvem som selger dette her i Norge?
Krisp Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Vet du sa du ikke likte de fra glasmagasinet og Tilbords, men har du sett Finn og Marie fra Hadeland?
Gjest jajaj Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Vet du sa du ikke likte de fra glasmagasinet og Tilbords, men har du sett Finn og Marie fra Hadeland? Nei det har jeg ikke.... har sett på nettet,men finner ikke "Finn" og "Marie" Hvordan ser de ut? Det er vel ikke helt det at jeg ikke liker de fra glassmagasinet og tilbords..de har sikkert mye fint. Men jeg har ikke funnet de som jeg vil ha :gjeiper:
Skravla Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Finn er jo fra Hadeland glassverk, så kanskje du finner dem der. Marie er jeg ikke sikker på, men tror det er Hadeland også. Ellers kan du jo også sjekke Magnor glassverk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg lærte noe nytt idag, at det ikke er lov til å selge krystall i Norge, lenger, og at det faktisk har vært slik i mange år. Dette grunnet at det er noe med blyet som tilsettes som er så skadelig for de som lager det, at det har kuttet det ut ved lov i Norge... Men de har laget en ny type glass som skal være tilnærmet like tung, og skal ha noe lignende krystallet i glans, selv om det ikke får helt den samme prismeeffekten. Så det du finner i butikker i Norge idag, er ikke krystall... Mitt tips: ønsk dere penger, og ta en kjærlighetsferie til Tallin eller Praha, og kjøp med hjem! Eller oppsøk en bruktbutikk...
Krisp Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Så vidt jeg vet er det krystall i noen av glassene fra Hadeland, i hvert fall, men det er bare i en mye mindre grad enn før. Tror jeg? Det blir i hvert fall mindre og mindre hele tiden, fordi det er skadelig for de som står og blåser. Hadeland og Marie er begge fra Hadeland Glassverk. Kraftige glass med en del mønster slipt inn i glasset. Det er litt mer på Marie enn Finn, blandt annet på stettet. Sjekk nettsidene til Hadeland?
bellasveta Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Vi har kikket rundt etter krystallglass en tid nå. Funnet noen vi liker, men prisene er jo helt syke.. Og jeg har fått vite at Magnor og Hadeland ikke lager krystallglass, men noe som heter krystallin. Det er vistnok ikke lov til å lage ekte krystallglass i norge lengre. Og vi ønsker ekte varer, pga skinnet i glasset. Kanskje vi må satse på en tur til utlandet for å kjøpe der. Med mindre noen av dere kan gi oss tips om hvor vi kan lete i norge..?
Gjest Ahs Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 (endret) Riedel glass. For veldig utsmykkede glass ville jeg faktisk sett i bruktbutikker og på finn.no. Jeg tror det skal finnes noen gamle typer fra Hadeland glassverk som, som disse: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43760937. Heter Finn. Vet ikke om de er i produksjon lengre. Ellers har de mye flott på Gjøvik glassverk. Jo, du får visst tak i de: http://www.glassoginterior.no/produkter/vin/hadeland-vinglass/hadeland-galssverk-finn.html http://www.glassoginterior.no/produkter/vin/hadeland-vinglass/hadeland-galssverk-marie.html Endret 24. september 2013 av Ahs
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Gammel tråd fra 2008 dette Anonymous poster hash: 1d14f...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå