Gå til innhold

økonomi / budsjett

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei.

jeg har finni ut at det kan være smart å sette opp et budsjett og holde seg til det.. men strever litt med å få satt det opp... for eks hvor mye er vanlig å bruke på mat i måneden ? bensin / diesel? klær ? osv osv regninger må man jo bare finne gjennomsnittet på men hva med alt annet ( vi er bare to voksne enda )

hvordan har dere det i deres budsjett? setter dere av noe til sparing og hvor mye setter dere av som dere kan bruke kun på dere selv ?

alle gode tips for å forbedre økonomien tas i mot med stoooor takk

håper på mange svar.

Ann :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lurt å se på tidligere regninger for strøm etc siden forbruket til sånt er individuelt.

Ta vare på alle kvitteringer for mat etc for en måned og regn ut hvor mye dere brukte der.

Se på kontoutskrifter for tidligere måneder og se hva dere har brukt penger til.

Skrevet

Vi har prøvd flere ganger, men det har en tendens til å skli litt ut.

Heldigvis har vi ganske jevne utgifter hver måned og har ting i hodet.

Jeg anbefaler deg å begynne med de store tingene.

Husleie, lån (avdrag og renter) og ting som månedskort, bil osv.

Dette er stort sett utgifter som er like hver måned.

Deretter kan dere kanskje regne ut cirka hvor mye som går til klær, mat og annet dere trenger. Hvis budsjettet ikke holder, så legger dere på noen kroner.

Hvor mye dere bruker på bensin o.l. er vanskelig å si. Men fyll full tank, nullstill kilometertelleren og se hvor lenge det holder.

Utgifter som forsikring, strøm og telefon kommer ofte en gang i kvartalet. Finn den siste regningen og del den på 3. Så legger du på noen kroner for sikkerhets skyld.

Regn med at busjettet ikke holder hver eneste måned. Legg gjerne av noen kroner (på f.eks en sparekonto), så slipper dere de stooore krisene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selv ganske ubrukelig til å sette opp budsjett og planlegge slikt, men her er iallefall utgiftene jeg har sånn omtrent per måned:

Bil:

Forsikring 1000 kr

Bensin 1000 kr

Vedlikehold 1000 kr

Renter på lån 1000 kr

(Verditap 1000 kr - merkes jo først den dagen jeg selger bilen :lol: )

Mat 2500 kr

Hus:

Nedbetaling av huslån 7000 kr

Husleie 1100 kr

Vedlikehold leilighet 500 kr

Kjøp av inventar 1000 kr

Mobiltelefon 400 kr

Fasttelefon 300 kr

Internet 150 kr

Frisør 300 kr

Klær 1000 kr

Trening 500 kr

Party-party! 2000 kr

Reiser/ferier 2000 kr

Håper det er til hjelp for deg selv om dine utgifter skulle være noe annerledes. Kan i det minste minne deg på hva du bør ta med :briller:

Skrevet

Her er noe av postene på vårt(=to fattige studenter) budsjett:

UT:

Mat 2700Kr

Billån 1030Kr

Husleie 4700Kr

Strøm 750Kr

Bensin 800 Kr

Forsikring 900Kr

Mobil 1400kr

Internett 350kr

Kabeltv 150kr

Busskort 350kr

Frisør 200kr

Skoleting 200kr

Bøker 500kr

Totalt ut:13930kr

Inn:

lønn 8000kr

Satans lånekasse 12000kr

ca i 6000 kr pluss

Men jeg må ha glemt noe da. Jeg har sikkert glemt noe for vi hadde ikke mer enn et par hundre kr igjen på kontoen..

Gjest gjesta
Skrevet

Du kan ta utgangspunkt i Sifo-modellen. Så setter du opp et budsjett hvor dine faste utgifter er med så som husleie, månedskort etc. Det du har igjen fordeler du på poster som klær, mat, fornøyelser etc. I tillegg så er det lurt å føre regnskap noen måneder. Da får du en ide om hvordan du bruker pengene dine og du har et utgangspunkt for å justere budsjettet ditt. Det kan være lurt å spare litt hver måned. Har du ikke mye å rutte med så start med et par hundre kroner. Sørg for at banken overfører summen til sparekontoen din hver måned. Dato bestemmer du selv og lønningsdatoen er ikke så dum. Da føler man seg "rik" og merker lite til at noen hundrelapper "forsvinner".

Forbrukerrådet har en regnskapsbok for husholdningutgifter. Denne får du kjøpt i en vanlig bokhandel. Gjør det til en vane å spare alle kvitteringer og før regnskap hver dag. Det er kjapt gjort.

Skrevet

Tydelig at noen får mer utbetalt i lønn enn meg.. *sukk*

Jeg er nødt til å spare meg opp noen penger, så jeg er i gang med å sette opp budsjett jeg også...

Jeg har funnet ut at det jeg må spare inn på er matutgiftene. Ikke spise ute, ikke kafe. Ikke ut på byen.

Joggetur ute = gratis trening+gratis sosialt samvære....

Skrevet

Det kan være kjekt med flere bankkontoer. En brukskonto, en sparekonto og en konto til store (uforutsette) utgifter som kommer sjeldent, sånn som bilforsikring/reparasjon/service, annen forsikring, tannlege etc.

Nettbank er en fordel, for da er det greit å holde oversikten over hva man har inne på kontoene og lett å overføre mellom kontoene. Skandiabanken er grei å opprette flere kontoer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...