Gjest Leopold Skrevet 11. mai 2003 #1 Skrevet 11. mai 2003 Jeg tjener ca 450 000 kr i året. Siden jeg bor alene og på grunn av den progressive skatten har jeg en tilsvarende kjøpekraft som to stykker som bor sammen og som hver tjener ca 270 000 kroner i året (se regnestykke lenger ned). Jeg er med andre ord ikke velstående selv om Staten definerer meg som det utifra lønnen. Men likevel betaler jeg toppskatt som om jeg skulle være steinrik. Faktisk betaler jeg nesten 2.5 ganger mer i skatt enn en samboende som tjener 270 000 kr/år og som har samme kjøpekraft som meg. Faktisk betaler jeg mer i skatt enn et samboende par TILSAMMEN som hver har samme kjøpekraft som meg. :o Er dette rettferdig ? Selvfølgelig ikke. Skatteprosenten for de som bor alene burde ha vært mye lavere pga mye lavere kjøpekraft. Vi burde ha vært satt i skatteklasse II og ergo fått høyere innslagspunkt for toppskatt og dobbelt bunnfradrag. ********************************************************** Andre poeng: Samtidig så ser jeg på kollegaer av meg med tilsvarende lønn som bor sammen andre (slik at de tilsammen tjener nesten 1 million kr/år). De får innvilget Husbanklån for å kjøpe nye, flotte husbankhus til 1.8 millioner kroner. Husbanklån er subsidiert av staten, med andre ord så subsidierer jeg fine hus til folk som er svært velstående. Selv har kun råd til en under halvparten så stor, sliten leilighet til 900 000 kr. Jeg fikk ikke Husbankfinansiering siden jeg tjener alt for godt. Det er heller ikke rettferdig. En annen sak er at single mennesker går endel ut på byen. Det er hardt skattet, siden det er så høye avgifter på alkohol. Single mennesker bor oftest i by. Byer subsidierer distriktene. Igjen: Fattige, single mennesker subsidierer velstanden til rike mennesker som bor sammen. Poenget mitt er at at det skatte-, avgifts-, subsidie- og regulerings-systemet som er i Norge rammer de som bor alene på en svært urettferdig måte. De som bor alene betaler alt for mye inn til staten i forhold til betalingsevnen. Er det noen som ikke er enig i dette ? Ikke kom her og si at det er bare å skaffe seg en samboer. Det er ca like enkelt som det er for en sykepleier å få 70% lønnsstigning. ********************************************************** Regnestykke: Lønn = 37 500 kr/mnd (= 450 000 kr/året) Skatt = 14 500 kr/mnd. Utbetalt per mnd = 23 000 kr/mnd Utgifter til bil, hus, møbler, hvitevarer osv = 13 000 kr/mnd Resterende penger til eget forbruk = 10 000 kr/mnd Hvis jeg hadde bodd sammen med noen i denne leilgheten og delt på bilen, ville regnestykket ha sett slik ut: Utgifter til bil, hus, møbler, hvitevarer osv = 6 500 kr/mnd Resterende penger til eget forbruk = 10 000 kr/mnd Nødvendig utbetalt lønn = 16 500 kr/mnd. Skatt = 6 000 kr/mnd Nødvendig bruttolønn = 22 500 kr/mnd = 270 000 kr/år
Gjest Hilde K S Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Derom vi skulle hatt like mye til overs som deg til forbruk hver måned hadde det vært 50.000,- Ohlala for en drømmetilværelse ! Trekk fra titusen for storhusholdning, men alikavel ohlala for en drømmetilværelse ! Jeg synes generelt at toppskatten kunne ha et høyere innslagspunkt ! Vi svir under den vi også. Klart det er dyrt å være alene, du må jo betale like mye strøm , veiavgift, tv lisens som det vi må betale på to inntekter ! Men vi har jo andre utgifter som barnepass og ting og tang til barna. Og selv om barn er valgfritt er det ikke noe særlig skattefradrag for det. Med tanke på at det er oss med barn som skal sørge for framtiden, kunne det jo vært kjekt med en litt mer barnevennlig skattepolitikk i velferdsstaten !
Leo Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 Henger ikke helt med her, jeg! Jeg tjener ca. det samme som deg, men jeg betaler da nøyaktig det samme i skatt nå som da jeg var enslig. Selvfølgelig er det noen "stordriftsfordeler" ved å bo sammen med noen! Vi deler jo ett soverom, en seng og en bil. Er du singel kan du fint bo i en liten toroms leilighet (Du er jo stort sett på byen likevel...). Er man to, blir dette fort litt "crowded". Hus eller større leilighet koster mer og dermed er man like langt. Med mann og kvinne i samme seng hver natt blir det ofte barn også, og da kan vi begynne å snakke utgifter!!! Man velger selv hvordan man vil leve og alt har en pris. Å si at single drikker mer alkohol og derfor "sponser" samfunnet mer enn gifte og samboende er jo ikke noe argument. Det er valgfritt å drikke og har man ikke råd så har man ikke det. Er imidlertid enig med deg i at noen grupper enslige kanskje burde få skattefradrag, men da tenker jeg på trygdede og minstepensjonister og ikke folk som har 10.000 igjen på konto når alle utgifter er betalt!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Aleneboende og samboere betaler jo like mye i skatt da, i og med at skattereglene ikke tar hensyn til om du bor alene eller er samboer. Det blir for dumt å si at du må betale så mye for å ha bil og bosted. Dette med å ha bil er noe du velger selv, du kan også velge å bo i en billigere og mindre leilighet. Det finnes også utgifter som blir større når en er to, eks strøm til vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin osv.
Gjest Pjusk Skrevet 11. mai 2003 #5 Skrevet 11. mai 2003 Leopold, argumentasjonen din rimer ikke og spesielt synes jeg poenget med single/alkohol var helt merkelig!
Gjest Vega Skrevet 11. mai 2003 #6 Skrevet 11. mai 2003 Enslige taper i forhold til par - men synes ikke så veldig synd på Leopold med den lønna si. Det er verre for f.eks. enslige lavtlønte, trygdede osv. - som skal betale en hel husleie i f.eks Oslo.
Gjest Leopold Skrevet 11. mai 2003 #7 Skrevet 11. mai 2003 Pjusk/Leo: Ok, det med alokohol/uteliv og single osv var en litt flåsete kommentar ifra meg. Det er uansett bare en parantes i hele resonnementet. Leo/Julienne: Man betaler like mye i skatt når man bor alene som når man er samboende. Det er korrekt. Jeg regner med at det er regneeksempelet mitt dere kommenterte. Det jeg prøvde å vise med, er at hvis man er samboende så trenger man 16 500 kr utbetalt per måned per person istedet for 23 000 kr/mnd for å bo i den leiligheten jeg har nå og ha den bilen jeg har nå. For å ha 16 500 kr utbetalt per måned trenger man en bruttolønn på ca 22 500 kr/mnd. 22 500 kr/mnd skattelegges med ca 6000 kr/mnd istedet for 14 500 kr per måned for en bruttolønn på 37 500 kr/mnd. Det blir for dumt å si at du må betale så mye for å ha bil og bosted. Dette med å ha bil er noe du velger selv' date= du kan også velge å bo i en billigere og mindre leilighet. Julienne: Hvorfor er det dumt å si det ? Selvfølgelig er det valgfritt å ha bil. Selvfølgelig kan man bo i en liten leilighet. Selvfølgelig er man ikke nødt til å dra på ferie. Selvfølgelig kan man spise vassgraut og fiskeboller. Selvfølgelig kan man handle klær på Fretex. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at det å et stort økonomisk drawback å bo alene istedet for å bo sammen. Akkurat som at det er et stort økonomisk drawback å ha en dårlig betalt jobb iforhold til det å ha en bra betalt jobb. Det er like valgfritt å ha en dårlig betalt jobb som det er å bo alene. De som har dårlig betalte jobber betaler mye mindre skatt enn de som har en jobb med god lønn. Ideen med skatt er å yte etter evne. De som bor alene yter vesentlig mer til samfunnet iforhold til evnen i motsetning til hva samboende gjør. Alternativet hadde vært å ha samme skatteprosent for alle, slik at en lønn på 300 000 kr ble like hardt skattlagt som en lønn på 500 000 kr. For min del hadde det vært en ganske god ide (lavere skatteprosent), men sannsynligvis et katastrofalt forslag for de som tjener 270 000 kr og bor alene. Derfor bør man ha få lavere skatt hvis man bor alene enn hvis man er samboende.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2003 #8 Skrevet 11. mai 2003 Enslige taper i forhold til par - men synes ikke så veldig synd på Leopold med den lønna si. Det er verre for f.eks. enslige lavtlønte, trygdede osv. - som skal betale en hel husleie i f.eks Oslo. Jeg regner ikke med at du synes synd på samboende lærerpar som har samme kjøpekraft som jeg heller. Jeg heller synes ikke synd på dem, og jeg synes ikke synd på meg selv heller. Men jeg ser du tar poenget, og det er at enslige har det mye tøffere økonomisk enn samboende. Skal man betale skatt etter evne, så bør enslige betale mindre skatt enn samboende. Ellers kan vi la alle betale like mye skatt, helt uavhengig av lønnsnivå.
Leo Skrevet 11. mai 2003 #9 Skrevet 11. mai 2003 Hvis man skal betale skatt etter evne, så bør jo de som f.eks. har mye studielån få redusert skatten (I tillegg til det rentefradraget de allerede får)... Avdragene må jo betales uansett og rentefradraget utgjør tross alt bare 28%. De som har tatt en lengre utdannelse straffes altså økonomisk til tross for at en befolkning med høy utdanning er samfunnsøkonomisk lønnsomt... Og, Leopold, klart du kommer bedre ut dersom du deler de utgiftene du allerede har med en til! Sannsynligheten er imidlertid stor for at en til i husholdningen generer større utgifter i løpet av relativt kort tid. Hvis dere virkelig trenger bil, vil dere ha behov for to biler og hvis leiligheten din er så "slum" vil dere ha behov for en annen og sannsynligvis dyrere. Og en ting til; Hva hadde du gjort dersom du var enslig og f.eks. var nyutdannet lærer eller sykepleier? Poenget mitt er at jeg tror skattesystemet ville ha blitt nokså merkelig dersom vi skulle betale ut fra hvilken livssituasjon vi til en hver tid befant oss i...
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2003 #11 Skrevet 11. mai 2003 Jeg synes det er dumt å si det fordi, for det første er det ikke en rettighet og ha bil. Selv om man er samboende er ikke det ensbetydende med å dele en bil. Hva med samboende med to biler? Skal det være egne skatteregler for dem? Jeg kan jo f. eks si at det er sannsynlig at et par som deler en bil kjører mer enn en enslig, og dermed yter mer til staten i bensinavgifter. Jeg tror også at to stykker som bor sammen trenger mer plass = større leilighet = mer husleie, enn en som bor alene. Dette fordi de sannsynligvis eier flere ting osv.
Joplaya Skrevet 12. mai 2003 #12 Skrevet 12. mai 2003 Leo: Samboende har ofte barn - men da blir det kanskje et regnestykke for seg selv... Du snakker om husbanklån og hvor stort hus du har råd til i forhold til hvis du bodde sammen med noen... Vel. Hvis flere valgte å avstå fra singeltilværelsen og dele bolig med noen. Da hadde ikke boligmarkedet vært så trangt. Prisene ville muligens begynt å synke igjen. Og Norge hadde ikke måtte bruke store beløp hvert år på nye boligkomplekser...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå