Honey Bee Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 For å lage en laaaang historie kort: Jeg og eksen ventet barn nr 2,vi kjøpte et hus for en sum penger.Pga mine gamle synder(som gjøres opp),tok han opp lån...mitt navn står på lånepapirene men ikke i kjøpskontrakten.I to mnd,høygravid(brukte maske)pusset jeg opp og bidro masse til å gjøre vårt nye hjem koselig.Jeg tok vare på barna våre og måtte takke nei til en fast jobb pga at det kræsjet med hans jobb.Jeg fikk derfor dagpenger,men bidro fortsatt til felleskapet,men litt mindre enn han.Brått ble jeg kastet ut fordi han hadde fått nok av at vi hadde dårlig råd,og at jeg ikke bidro. Nå har han solgt med 400 000 i fortjeneste...venninnen sier jeg burde kreve halvparten.Jeg vet ikke om jeg orker...vi har et konfliktfylt forhold og jeg er redd for å gjøre det umulig å forsones(som venner!)Men samtidig syns jeg han er en forbanna drittsekk.Lurer på om noen har vært borti lignende?Har lagt mye i dette huset jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 For å lage en laaaang historie kort: Jeg og eksen ventet barn nr 2,vi kjøpte et hus for en sum penger.Pga mine gamle synder(som gjøres opp),tok han opp lån...mitt navn står på lånepapirene men ikke i kjøpskontrakten.I to mnd,høygravid(brukte maske)pusset jeg opp og bidro masse til å gjøre vårt nye hjem koselig.Jeg tok vare på barna våre og måtte takke nei til en fast jobb pga at det kræsjet med hans jobb.Jeg fikk derfor dagpenger,men bidro fortsatt til felleskapet,men litt mindre enn han.Brått ble jeg kastet ut fordi han hadde fått nok av at vi hadde dårlig råd,og at jeg ikke bidro. Nå har han solgt med 400 000 i fortjeneste...venninnen sier jeg burde kreve halvparten.Jeg vet ikke om jeg orker...vi har et konfliktfylt forhold og jeg er redd for å gjøre det umulig å forsones(som venner!)Men samtidig syns jeg han er en forbanna drittsekk.Lurer på om noen har vært borti lignende?Har lagt mye i dette huset jeg også. Ekteskap eller samboerskap?
Honey Bee Skrevet 21. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2008 (endret) Ekteskap eller samboerskap? Samboerskap...har lest noen dommer som gjelder samboere uten kontrakt,der har den ene fått vederlag etter å bidratt og passet barn i 20 år.Vi bodde bare skarve 2 år sammen,men med en meget bra prisstigning da. Endret 21. april 2008 av Honey Bee
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Ta kontakt med advokat, eller jushjelpen. De kan raskt svare deg Dette er kjempesurt, men hvis det viser seg at du ikke har noe juridisk krav, så får du ta det hele som en erfaring.
Honey Bee Skrevet 22. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2008 Ta kontakt med advokat, eller jushjelpen. De kan raskt svare deg Dette er kjempesurt, men hvis det viser seg at du ikke har noe juridisk krav, så får du ta det hele som en erfaring. Takk Det skal jeg gjøre.
Gjest vimselot Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Når dere har barn sammen, står du sterkt selv som samboer. Du har bidratt med å ta vare på barna, pusset opp og kanskje gjort mer i huset enn eksen din. Dette skal verdsettes "på lik linje" med inntekt, husker ikke ordlyden helt, men jeg ville kontaktet advokat. Du kan jo ringe jussbuss og høre før du evt. skaffer deg egen advokat. Kanskje du har krav på fri rettshjelp, men jeg tror jeg har lest at det ikke lenger gjelder økonomiske saker. Synes likevel du skal prøve. Dere har barn sammen, og de har også "rett på" at mor har bra økonomi og evt kan kjøpe seg ny bolig eller betale ned gammel gjeld. Men på den annen side, kan eksen hevde at du bare vil rote bort pengene, og at han sikrer barnas framtid bedre ved å ikke betale deg. Men har du RETT på overskuddet ved salg, skal ikke dine gamle økonomiske synder brukes mot deg, synes jeg i alle fall. Lykke til. http://www.jussbuss.no/
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Uten samboerkontrakt og ved så kort samliv tviler jeg sterkt på at du kommer noen vei. For øvrig har vel rettsvesenet nå begynt å se bort ifra at kvinnen har gått hjemme og passet barna og huset mens mannen har jobbet, derfor må hun få penger fra mannen ved skilsmisse, da generasjonene kvinner fra de som er rundt pensjonsalder og fremover har hatt tilnærmet like muligheter til å være yrkesaktiv som mannen. Og det å gå hjemme blir da sett på som et selvstendig valg, og ikke noe man kan skylde på mannen som måtte jobbe så mye stakkar lenger. Heldigvis.
Gjest vimselot Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Uten samboerkontrakt og ved så kort samliv tviler jeg sterkt på at du kommer noen vei. For øvrig har vel rettsvesenet nå begynt å se bort ifra at kvinnen har gått hjemme og passet barna og huset mens mannen har jobbet, derfor må hun få penger fra mannen ved skilsmisse, da generasjonene kvinner fra de som er rundt pensjonsalder og fremover har hatt tilnærmet like muligheter til å være yrkesaktiv som mannen. Og det å gå hjemme blir da sett på som et selvstendig valg, og ikke noe man kan skylde på mannen som måtte jobbe så mye stakkar lenger. Heldigvis. Men hun sier hun takket nei til en jobb pga deres felles barn og hans arbeidstid, ikke fordi hun ikke ville jobbe. Er i prinsippet enig med deg, men dersom far og mor er blitt enige om at barna har det best med f.eks. mor hjemme, da er hennes innsats like mye verd som hans inntekt.
Rosalie Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Men hun sier hun takket nei til en jobb pga deres felles barn og hans arbeidstid, ikke fordi hun ikke ville jobbe. Er i prinsippet enig med deg, men dersom far og mor er blitt enige om at barna har det best med f.eks. mor hjemme, da er hennes innsats like mye verd som hans inntekt. Og hun står på bar bakke den dagen bruddet er et faktum, mens han har sikret seg.
Gjest utlogget Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Loven er vanskelig å tolke, her er et utdrag og legger ved en link: Departementet foreslår derfor et nytt fjerde punktum i skatteloven § 9-3 annet ledd bokstav b, slik at samboere som har eller har hatt felles barn likestilles med ektefeller med hensyn til realisasjon av tidligere felles bolig etter samlivsbrudd. Når tidligere samboere med felles barn skal likebehandles med tidligere ektefeller når det gjelder realisasjon av felles bolig, innebærer dette at den av samboerne som flytter ut skal dra nytte av den gjenboende samboerens botid ved senere salg. Dette vil også gjelde i tilfelle hvor boligen har sunket i verdi. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/r....html?id=392552
Honey Bee Skrevet 23. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2008 Joda,jeg har krav på penger...til alle samboere:Skriv for guds skyld samboer kontrakt det sparer dere for mye krangling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå