Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vimsevas
Skrevet

Jeg og kjæresten min er begge 22 år og ønsker å få kjøpt oss en leilighet..

Om vi begge jobber fulltid, hvor mye kunne vi fått lånt, sånn ca?

Og hvor lenge må vi jobbe før vi kan spørre banken?

Får vi lån uansett? Og må vi jobbe fulltid begge to? Jeg vurderer å ta opp fag dette året, og da er det begrenset om hvor mye jeg kan jobbe.

Har aldri vært borte i det her før , helt nytt for meg...! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye dere kan ta i lån vil ha noe med hvor mye dere tjener. Hvordan dette regnes ut er jeg ikke helt sikker på da det virker forskjellig fra bank til bank. Så lenge dere er fast ansatt skal det ikke ha noe å si hvor lenge dere har jobba. Og nei dere må ikke jobbe fulltid så lenge inntekten til sammen skal være nok til å dekke inn lånet og dere skal klare å leve!

Jeg og min forlovede kunne få lån til opp til 1,4 mill og det er bare han som jobber fulltid. Jeg er heltidsstudent og jobber vedsiden. Så jeg har jo ikke så mye i inntekt. Så du kan nok ta noen fag hvis du vil :)

Men ring forskjellige banker å forhør deg, er ikke alle som har like gode tilbud som andre!

Som f.eks jeg hadde sparebank 1 før, og de mente jeg ikke kunne få lån fordi jeg var student og tjente så lite. Posten var heller ikke sammarbeidsvillige, mens dnb var kjempe hyggelige og regna ut en masse greier og fant ut hvordan det kunne la seg ordne for at vi skulle få lån!

Skrevet

Hadde tenkt meg godt om nå hadde jeg vært deg, renta går jo stadig oppover. Hvis du har begrensede inntektsmuligheter, kan det bli trange tider økonomisk for dere! Tenk nøye over hvor dyrt dere kan kjøpe, og i hvilket område ( i Oslo er det jo veldig forskjell fra øst til vest, for eksempel).

Få også lånetilbud fra flere banker, for å sammenligne renter. OG: Legg inn i budsjettet at dere må ha råd til enda flere renteoppganger!

Skrevet

Sjekk denne linken her fra VG/Dine penger.

Skrevet

Kommer an på hvor mye dere har klart å spare etc fra før, og hvor god kreditthistorie dere har. De fleste banker låner ut 3-3,5 ganger samlet årsinntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...