Gå til innhold

Ragdoll

Gjest Gjest_Lillepus_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillepus_*
Skrevet

Vi er en familie med to voksne og to barn som ønsker å skaffe oss en katt. Har hørt mye pent om ragdoll som familiekatt. Noen som har erfaringer med den? Eller er det noen andre raser som kan passe oss? Vi ønsker forøvrig å ha en katt som kan være ute hvis den ønsker det.

Tar gjerne imot tips om gode nettsteder også, så vi kan lese oss opp litt før vi bestemmer oss...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale flere nettsider til deg:)

Den mest informative er vel Scandinavian Ragdollclub sin hjemmeside, hor du finner det meste.

http://www.scandinavianragdoll.com/

eller denne:

http://www.ragdollklubben.com/

Om du ønsker noe mer enn en kosekatt, så ber jeg deg om å sette deg godt inn i rasestandarden før du evt. finner på å kjøpe en ragdoll her i Norge.

Det er mange katter som ikke holder den ønskelige rasestandarden her.

Du må også belage deg på å stå på venteliste en god stund, men den som venter på noe godt, venter ei forgjeves;)

Ønsker du tips om oppdrettere jeg kan anbefale, så send meg gjerne en PM.

Gjest Gjest_Lillepus_*
Skrevet

Vi skal ikke ha katten til utstillinger etc, kun til kos :) Poenget er å finne en katt som har et litt forutsigbart temperament, hvis det går an, i og med at vi har små barn i huset. Og gatemixvarianter kan vel være litt vel uforutsigbare, kanskje? Flere som har innspill, kommentarer eller tips til oss? Tas imot med takk...

Skrevet

Ragdoll er vel den eneste katterasen jeg vet om som ikke nødvendigvis greier seg så bra ute på egenhånd, så jeg ville sett på noe annet tror jeg. Uansett hva dere velger vil jeg anbefale hannkatt (kastrat) fremfor hukatt mht. gemytt.

Gjest Gjest_Lillepus_*
Skrevet
Ragdoll er vel den eneste katterasen jeg vet om som ikke nødvendigvis greier seg så bra ute på egenhånd, så jeg ville sett på noe annet tror jeg. Uansett hva dere velger vil jeg anbefale hannkatt (kastrat) fremfor hukatt mht. gemytt.

Hva med norsk skogkatt eller maine coon?

Skrevet (endret)

Ragdoll er en utmerket katterase, og jeg kan ikke si noe negativt om den, bortsett fra at den er svært avhengighetsskapende...har du først fått deg en raggis i hus, vil man så gjerne ha flere!!

Du kommer ikke til å angre om du kjøper deg en ragdoll!

Desverre her på dette forumet, møter en stor motgang om en ønsker å ha en innekatt, noe de fleste ragdoller er...

De fleste er lykkelige inne, og de kan også være lykkelige om de får tilgang til en utegård eller en altan, den er veldig tilpasningsdyktig.

Ta deg et besøk på en utstilling, eller ring en oppdretter i nærheten av deg og spør om du kan få komme på besøk å oppleve rasen live!

Da er du nok helt solgt;)

De er fantastiske katter- garantert!!

...og det med gemytt...

Du finner hunkatter med like godt temperament som med hannkatter, iallefall når det gjelder ragdoll- kanskje det er annerledes på MCO/NFO? Ikke vet jeg...

Men jeg ville også hatt en hannkastrat ragdoll som kosekatt pga. størrelsen og maskuliniteten. Ragdoll er sammen med maine coon den største tamkattrasen vi har!

Endret av spezitas
Skrevet
Hva med norsk skogkatt eller maine coon?

Ja, også skogkattrasene er jo i den mer sedate enden av skalaen. Ihvertfall hvis de får være ute. Selv har jeg sibirkatt, som er en russisk skogkatt. Pelsen er den største forskjellen mellom sibiren og de andre skogkattene. Den floker rett og slett ikke, selv om den er (semi) lang og tett. Veldig ok å ha en katt som ser nystrigla ut til en hver tid. Gemyttet er helt topp, men det anbefales å ha hannkatt dersom gemytt er viktig. Det er kjønnsforskjeller mellom katter generelt, men særlig hos sibiren.

Kan jo fortelle at jeg har små barn og katten finner seg i så mye fra dem at jeg må beskytte han mot seg selv, han godtar jo hva som helst. Har aldri sett han vise snev av aggressjon.

Norsk skogkatt kan nok også anbefales. Mener at Maine Coon muligens er noe mer egenrådig og "dominant". Men de ser jo helt rå ut da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...