Kipa Skrevet 11. mai 2003 #1 Skrevet 11. mai 2003 rett og slett- hva drikker dere gravide?? Jeg prøver å være flink til å begrense brus drikking til helgene, det gjorde jeg uansett før også...Men vann snaker ikke noe godt om dagene, i hvertfall ikke når jeg er kvalm... :-? det blir te til frokost, sånn ellers har jeg litt dilla på iste- men det er vel like søtt som brus antakelig...Hva med fun light, er det greit, jeg vet at light brus skal man ikke drikke. Foresten juice er det greit da...?Melk smaker meg ikke, men en gang i blant tar jeg et glass for å glede mannen- han er nemlig litt bekymret for at jeg får i meg for lite kalsium. Det blir jo endel vann selv om det ikke smaker noe godt også da....- hva med dere?? jeg merker nemlig at jeg drikker for lite om dagen... :o
Padmee Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Nå er det jo noen år siden jeg var gravid sist da, så jeg husker ikke eksakt hva jeg drakk, men jeg husker at jeg drakk det som jeg fikk lyst på. Var veldig plaget meg kvalme i begynnelsen, og da var det viktigere at jeg fikk i meg væske enn at det jeg drakk var så sundt. Jeg snakket om dette med legen min, og ho sa at jeg kunne drikke det jeg ville bare jeg drakk nok. Jeg gikk gravid om sommeren, og da er det spesielt viktig at en får nok væske i seg fordi kroppen har mindre å gå på temperaturmessig under en graviditet enn ellers, dette fordi kroppstemeraturen er høgere hos en gravid. Derfor ikke bry deg så veldig om hva du drikker bare du drikker nok. Drikk det som ikke gjør deg kvalm og ikke tenk så veldig mye på om det er sunt eller ikke. Noe jeg fikk veldig kick på var Eplemost, og det er et godt alternativ til brus da det faktisk ikke inneholder så mye tilsatt sukker som annen brus. Prøv deg litt frem, og ikke ha dårlig samvittighet for at du kanksje er litt "usunn". Jeg ser dessuten at du nevner dette med light brus og iste som ineholder like mye sukker som brus. Det er ikke sukkeret som er skadelig, det er de kunstige stoffene som er tilsatt i f.eks. light brus for å gjøre den søt. Derfor er det "sunnere" å drikke vanlig brus enn lightbrus. Men som sagt drikk det du føler for slik at du får i deg nok drikke. Det er mye viktigere enn hva du drikker. Det mente iallefall min lege.
fruenge Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 Jeg drikker vann, vann og atter vann. I tillegg drikker jeg appelsin juice. Vel og merke natuliger greier, ikke noe konsentrat skvit som all juice i Norge er med unntak av to stykker . Meierienes hvite juice fra florida appelsiner og Bramhults. Alle andre juicer er kunstige greier jeg ikke unner mn værste fiende. I tillegg drikker jeg en sjelden gang en brusboks, 1-2 i uken. Jeg holder meg unna light i noen variant, det er faarlig. Dengang jeg bodde i USA sto det på alt som inneholdt aspartam at det har vist seg at ved forsøk så har rotter fått kreft av det. Tenkt deg på tyggispakken sto det advarsel om at du kunne få kreft. Da ble jeg skepstisk. Litt skader sikkert ikke, men baser ikke allt vanninntaket på fun light saft. Farris kan du jo drikke litt av, men vann er nok det beste. Lykke til.
14062003 Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Jeg drikker mer vann enn vanlig, selv om det smaker klor. Jeg blander noen ganger i champagnesaft, men i minimale mengder - bare for å få litt smak på vannet. Min kjære drikker mye brus og med han i nærheten blir det sukkerbrus. Men han har vært flink å kjøpe inn masse juice (fersk fra Tine) i det siste. 8 liter i uka drikker vi vel. Jeg må imidlertid passe meg for å drikke surt på kvelden, ellers legger jeg meg med sure oppstøt. Til slutt er jeg sjokoholiker og drikker noen liter med sjokolademelk i uka. Ikke like bra som den literen med melk jeg dytter i meg i uka, men bedre enn ingen melk. Jeg er heldig nok til å ikke ha lyst på søtsaker eller fete matvarer så langt i svangerskapet! Litt innimellom fordi blodsukkeret er for lavt, men sånn har jeg det til vanlig også - pluss så og si konstant hunger etter sukker. Ting som epler, pærer, ananas, tomater, paprika, kylling og salat passer meg utmerket nå!
mari Skrevet 12. mai 2003 #5 Skrevet 12. mai 2003 Ikke vær redd for å drikke litt brus, det er ikke sånn at litt brus skader, det er når man drikker store mengder hver dag at barnet får i seg for mye sukker. Jeg drikker masse eplemost, det er godt og sundt, ren eplejuice. Ikke drikk fun light, det er så usundt at det ikke får lov å hete saft, men drikke, IKKE BRA!!!! Bare masse E-stoffer.
Furstina Skrevet 12. mai 2003 #6 Skrevet 12. mai 2003 Jag dricker vatten, kallt vatten, ofta med isbitar i. Eller äppeljuice. I bland tar jag lite vanlig saft (inte light). Kanske kommer jag att göra lite hemmagjort iste när det blir varmare. Läsk/Brus dricker jag nästan inte alls. Något glas i månaden ungefär - precis som innan jag blev gravid. För mig är tricket för att dricka ordentligt att ha en vattenflaska med mig när jag är ute, eller en stående på skrivbordet. Då är det bara att smutta av den hela tiden.
Trebarnsmor Skrevet 12. mai 2003 #7 Skrevet 12. mai 2003 Jeg drikker alt som jeg drakk til vanlig,unntatt alkohol. Ikke noe å være hysterisk over.Man kan jo trappe ned med kaffi og cola drikkingen.Og så drikke helle juice og vann
Kipa Skrevet 12. mai 2003 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2003 jeg føler meg ikke hysterisk akkurat, men legen rådet meg til max to kopper te pr dag og da synes jeg det er fornuftig å høre på det...Brus ser man jo hva fører til... og det gjelder helt sikkert ikke bare cola....Jeg har forøvrig kjøpt inn den Fruenge anbefalte i dag, bramhult. Funlight'en er heretter forbeholdt mannen!! -men vann er ikke noe godt når jeg er kvalm!!
viwi Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 vann,vann og atter vann!!!!! I mine aller verste perioder med mye oppkast og kvalme går det på farris blandet med juice. Dette fordi jeg ikke skal miste så mye salter og mineraler men også fordi at vann ikke smaker så godt da. Men ellers går det enormt med vann. Drikker også mye melk- men da til måltider
fruenge Skrevet 12. mai 2003 #10 Skrevet 12. mai 2003 Kipa, høres smart ut det du gjør. Har du ntekt på å gå på helsekosten og kjøpe koffeinfri te, det er et sunnere alternativ. London Hearb Company har mange spennede fruktsmaker, jeg elsker den med eple og kanel. Eller så vil jeg skrive under på at 50/50 juice og farris er nydelig å drikke.
silje22 Skrevet 13. mai 2003 #11 Skrevet 13. mai 2003 Jeg trodde jegdrakk mye vann før jeg ble gravid, men nå drikker jeg enda mer. Drikker ikke noe særlig med brus. Har drukket 2 glass vin på de 17 ukene jeg har vært gravid. Klem Silje
Gjest Mayamor Skrevet 13. mai 2003 #12 Skrevet 13. mai 2003 Jeg drikker mest vann (nå som ellers...) Annet: * brus (pepsi-max og fanta) * fersken is-te * meierienes appelsin juice * farris med lime * kakao * te (earl-grey med melk og sukker) * bringebær cultura * ass. frukt-juicer * fun-light med fersken Yepp. Det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Kvalmen har gjort sitt til at vann ikke alltid er like greit... Men ellers er jeg veldig glad i vann... Jeg er en forkjemper for den gyldne middelvei... Bruke hodet: for mye og for lite er galt uansett... Maya30
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #13 Skrevet 14. mai 2003 Jeg drikker hva jeg får lyst på. Tenker ikke over hva jeg får i meg. Ikke alkohol selvsagt, og kaffe og te har jeg aldri vært noe glad i. Elsker melk, og sjokolademelk. Så det blir det en del av. Drikker brus når jeg får lyst på brus. Men det er jo ikke hver dag. Eller så går det jo i vann ja. Har aldri tenkt over hva jeg skal/skal ikke drikke i svangerskapet. Kos deg! Gjør som du tidligere gjorde. Dette gjelder hvertfall for meg, da jeg som nevnt aldri har drukket kaffe og te.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå