Gå til innhold

Hvite insekter i jorda på potteplanter

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg oppdaget at to av plantene mine er invadert med små hvite larvelignende insekter. Jorda fra de to kom opprinnelig fra samme potte. De er bittesmå og går på noe som ser ut som små føtter i motsetning til larver. De er ca 1mm lang, og går eller "hopper" rundt i potta. De ser ut som noen små hvite støvkorn, helt til man ser litt nøyere og legger merke til at de beveger seg. På den ene planta la jeg også merke til at det kryr av disse ekle krypene rundt oasisen under innerpotta.

Hva i alle dager er dette? Og hvordan blir jeg kvitt det? Er det fluelarver? Vi har ikke vært plaget med fluer.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/330115-hvite-insekter-i-jorda-p%C3%A5-potteplanter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt de stående litt unna de andre plantene så de har nok ikke blitt smittet. Ingen andre som har tips til hva det kan være og/eller hvordan vi kan bli kvitt dem? Vi har prøvd med litt radar, men fra tidligere erfaring går det ganske så hardt utover planten..

Dette er sambo sitt sitrontre-prosjekt, så han har lite lyst til å kaste dem.

Kanskje det er hærmygglarver?

Da bør dere unngå at det blir for fuktig i jorda lenge i gangen, la planten tørke opp og vann bare litt i gangen når den er tørr, så formerer de seg ikke så fort. Skift mesteparten av jorda til planten og fjern oasisen i bunnen av potta, sitrontre er tørketålende planter og trenger ikke å passes så nøye. Stadig fuktighet gjør bare formeringsvilkårene til disse skapningene ekstra gunstig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...