Gå til innhold

Dere som er uføretrygdet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har inntrykk at uføretrygdede i samme situasjon (unge uføre uten jobberfaring), har SVÆRT ulik trygd. Lurer jo veldig på hvorfor det er sånn.

Hvilken gruppe hører du innunder, og hva får du i uføretrygd pr. mnd.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

24 år.

Har aldri jobbet. (Eller jeg har forsøkt opp til flere ganger, før jeg ble offisielt ufør, men det gikk ikke.). Jeg er gift, og har ingen barn.

Jeg får litt over 7000, og jeg er verdens mest takknemlige for det.

De pengene redder meg (faktisk oss, siden mannen min er student med deltidsjobb) fullstendig. Det er litt trangt ja, men vi lever. Og vi har det mye bedre nå enn før.

Skrevet
24 år.

Har aldri jobbet. (Eller jeg har forsøkt opp til flere ganger, før jeg ble offisielt ufør, men det gikk ikke.). Jeg er gift, og har ingen barn.

Jeg får litt over 7000, og jeg er verdens mest takknemlige for det.

De pengene redder meg (faktisk oss, siden mannen min er student med deltidsjobb) fullstendig. Det er litt trangt ja, men vi lever. Og vi har det mye bedre nå enn før.

Det er det jeg stusser på ja. Kjenner til flere i din situasjon (de har ikke mann da men), som har mellom 12000 og 13000 pr.mnd. Hvorfor denne forskjellen?

Skrevet

Jeg går og venter på å få uføretrygd, og ANER ikke hva jeg vil få. NAV er ikke akkurat behjelpelige med svar heller.. :sur:

Skrevet
Det er det jeg stusser på ja. Kjenner til flere i din situasjon (de har ikke mann da men), som har mellom 12000 og 13000 pr.mnd. Hvorfor denne forskjellen?

Etter det jeg forstår kan det være stor forskjell fra kommune til kommune, kanskje noen er "snillere" enn andre?

Skrevet
Etter det jeg forstår kan det være stor forskjell fra kommune til kommune, kanskje noen er "snillere" enn andre?

Det har da å gjøre med hva man har tjent før, og ikke om noen kommuner er snillere enn andre.

Har du hatt god lønn da du var i jobb, får du også større utbetaling nrå du blir ufør.

Skrevet

Men dette handler jo spesifikt om unge som IKKE har vært i jobb. Eller har jeg missforstått nå?

Skrevet
Men dette handler jo spesifikt om unge som IKKE har vært i jobb. Eller har jeg missforstått nå?

TS her:

Du har forstått rett.

Skrevet

Kan det være at noen får tidsbegrenset uførestønad mens noen er varig uføretrygdet, og at det er forskjell på satsene?

Jeg vet at om du får tidsbegrenset uførestønad så får du langt mindre i barnetillegg enn om du er varig uføretrygdet, så det er sikkert forskjeller andre steder også.

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Trygder, og dermed uføretretrygd er ikke en kommunal ytelse, men en statlig ytelse. Det betyr at det ikke er den enkelte kommune som bestemmer. Det er NAV-kontor i alle kommuner, men det er ikke avgjørelsesmyndighet på alle NAV-kontor. Det er noen få kontor som skal avgjøre uføretrygdsøknader.

Grunnen til ulik utbetaling er tidligere inntekt.

Har man barn kan man få barnetillegg. Er man alene har man et annet skattetrekk enn om man er gift. Man kan vel også ha et særtillegg som er høyere dersom man er alene.

Som aleneboende har man jo også tilgang til bostøtte i større grad.

En forskjell kan vel også være om man har fått permanent trygd eller midlertidig uføretrygd. De fleste får vel midlertidig uføretrygd i dag.

Skrevet

Er det ingen flere som har noen innspill i tråden? Jeg lurer også veldig på dette med hva unge som ikke har jobbet før for i uføretrygd, da det kanskje blir meg som havner i den samme situasjonen snart...

Gjest Simplyvain
Skrevet

Forklaringen er enkel. Mange unge uføre får bare minstepensjon, som er 9985 i måneden. Noen unge uføre med alvorlige diagnoser får et tillegg som kalles "ung ufør", som er ca 3000 i måneden. Derfor får unge uføre så forskjellig utbetaling.

Skrevet

Dere som er unge uføre fikk vel rehabiliteringspenger føre dere ble uføretrygdet, hvor mye var det på i måneden? Og hvor lang tid tok det før dere ble uføretrygdet? Jeg har også hørt at du blir prøvd ut på flere måter under rehabliteringen før du blir uføretrygdet, hva går det ut på?

Skrevet

Det var en veldig bra link det, men jeg lurte litt mer på deres personlige erfaringer.

Skrevet
Dere som er unge uføre fikk vel rehabiliteringspenger føre dere ble uføretrygdet, hvor mye var det på i måneden? Og hvor lang tid tok det før dere ble uføretrygdet? Jeg har også hørt at du blir prøvd ut på flere måter under rehabliteringen før du blir uføretrygdet, hva går det ut på?

Syns å huske at jeg fikk 5000-6000 i måneden.

Det eneste kravet jeg fikk var at jeg gikk til behandling. I løpet av ett år med rehab-stønad var jeg innom (det som nå heter )NAV for fire eller fem oppfølgingsmøter.

Jeg ble overført til tidsbegrenset uførestønad etter ett år.

Skrevet
Syns å huske at jeg fikk 5000-6000 i måneden.

Det eneste kravet jeg fikk var at jeg gikk til behandling. I løpet av ett år med rehab-stønad var jeg innom (det som nå heter )NAV for fire eller fem oppfølgingsmøter.

Jeg ble overført til tidsbegrenset uførestønad etter ett år.

Hva får du i uføretrygd da? Er du ung ufør uten tidligere arbeidserfaring?

Skrevet

En jeg kjenner har ca.8000 utbetalt pr.mnd. i rehabiliteringsstønad.

Han kommer til å bli ung ufør når rehabiliteringsperioden er over, så han får sikkert det ekstra tillegget i.o.m. at han har vært i behandlingssystemet siden han var 15 år.

Vet om folk som har ca. 12000 ut i mnd. + at de har bostøtte i tillegg.

Skjønner ikke hvordan de klarer seg de som har 7000 i mnd. Om de er alene, så kommer de aldri til å klare å få seg et eget sted å bo. De blir avhengig av almisser fra familien hele livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...