Gå til innhold

hvordan hindre katten å kvesse klør overalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katta mi har kommet inn i en "jævel" periode. Han er slitsom!! Han mjauer heeeeeeeeeele tiden og gir seg ikke. Ikke aner jeg hvordan jeg skal kurere han for det, prøver å engasjere han, tar han med ut og står i. Men selv ute på tur, mjauer han!!! Akkurat som han snakker, men det er slitsomt.

Men det var ikke spm, spm var, han har begynt å kvesse klørne på alt! Begynte så fint forrige dagen, og natt til idag var begge sider av sofaen kvessa opp, en stol og lenestolen. Ødlagt det skikkelig! Det kan vi ikke ha noe av. Han har et eget stooor klorebrett og han har brukt dette også. Hvordan skal jeg forhindre han i det. Jeg er jo ikke hjemme hele tiden og kan ikke "ta" han hver gang, kan jo ikke det når jeg sover heller. hva anbefales for at han skal forstå at det ikke er lov?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hegepege
Skrevet

Heihei, det høres ut som en katt som er frisk og fin iallefall :katt:

Vi også har hatt det problemet med våre katter, og sofaene våre ER helt ødelagt, hehe :sjenert:

Våre katter prøver seg stadig på dette, og jeg tror helt ærlig ikke at de skjønner et nei, så det vi gjorde var at vi stengte de ute fra både soverom og stue, der vi har disse møblene! Dermed får de ikke gjort det når vi ikke er hjemme, og hvis de gjør det når vi er hjemme så får de litt kjeft og slutter med det! På den måten tror jeg de har lettere for å forstå at det ikke er lov.. Og den ene katten vår kvesser klørne sine mest på lyktestolpen utenfor :)

Hun klatrer opp og ned der som en apekatt :gjeiper:

Skrevet (endret)
Katta mi har kommet inn i en "jævel" periode. Han er slitsom!! Han mjauer heeeeeeeeeele tiden og gir seg ikke. Ikke aner jeg hvordan jeg skal kurere han for det, prøver å engasjere han, tar han med ut og står i. Men selv ute på tur, mjauer han!!! Akkurat som han snakker, men det er slitsomt.

Men det var ikke spm, spm var, han har begynt å kvesse klørne på alt! Begynte så fint forrige dagen, og natt til idag var begge sider av sofaen kvessa opp, en stol og lenestolen. Ødlagt det skikkelig! Det kan vi ikke ha noe av. Han har et eget stooor klorebrett og han har brukt dette også. Hvordan skal jeg forhindre han i det. Jeg er jo ikke hjemme hele tiden og kan ikke "ta" han hver gang, kan jo ikke det når jeg sover heller. hva anbefales for at han skal forstå at det ikke er lov?

Hehe, en hannkatt som enser at det er mange paringsklare hunnkatter rundt omkring, kanskje?? Anbefaler å få ham kastrert hvis han ikke er det - da vil han roe seg ned!

Har du prøvd å spraye catnip-spray på klorebrettene hans?

Endret av Sisu
Skrevet

Det er faktisk løpetid for hunnkattene for tiden så hvis du ikke har kastrert katten din må du nok leve med det.

Skrevet

Ja det rare er nemlig det at han skal være kastrert. Men begynner virkelig å lure gitt, for han har virkelig våknet til nå.

Ikke har hatt blitt latere, ikke blitt tykkere og han har fortsatt synlig stener bak...Begynner bvirkelig å lure..Gjort for ett år siden

Skrevet

Oppdra kattene deres skikkelig fra de er små, så slipper dere sånne problemer senere.

Den store feilen mange gjør, er at de synes de små kattungee er "så nydelignusselige, til å spiseopp fine" at de får lov til omtrent alt mens de er små. Ligger i sengene, hopper i møbler, får oppmerksomhet for hvert minste pip osv. Også blir disse eierne forundret når de får voksne katter med adferdsvansker.

Våre katter har aldri klort på et møbel eller et teppe, men det har også være forbudt siden de kom i hus som bitte små - og nå er de over 12 år gamle.

Jeg vet ikke hvor gammel katta til ts er, men uønsket adferd må avvennes ved at det er ubehagelig for katten å fortsette slik adferd.

Skrevet

Han er ikke så gammel enda, så lever i håpet om at det forsatt er håp. Men hvordan oppdra en katt i grunnen? Hvordan gjøre seg forstått? Jeg tror jaggu ikke at han forstår NEI!

Skrevet

Steng ham ute fra rom med møbler du ikke vil ha skadd når du ikke er hjemme - om mulig - og gå til anskaffelse av ei spruteflaske til vann som du bruker sammen med nei når du er hjemme.

De skjønner vann :)

Gjest Hegepege
Skrevet
Steng ham ute fra rom med møbler du ikke vil ha skadd når du ikke er hjemme - om mulig - og gå til anskaffelse av ei spruteflaske til vann som du bruker sammen med nei når du er hjemme.

De skjønner vann :)

Hehe, eniiig.. Det gjorde vi også, og de mildt sagt HATER vann så det var veldig praktisk :fnise:

Skrevet

Jeg har oppdratt et par katter med spruteflaske og det fungerer veldig bra! Du må bare passe på at flaska er i nærheten av deg hele tiden, så du kan reagere umiddelbart og sprute på ham når han gjør det han ikke skal gjøre.

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan forsøke å spraye klorestolpen hans med kattemynte-spray. Det har de i de aller fleste dyrebutikker.

Det er en lukt katter eeelsker, og vil oppmuntre ham til å bruke stolpen sin mer.

Så kan du forsøke å si høyt og tydelig nei hver gang han kvesser klørne andre steder, og evt bare ta ham bort fra det hvis han ikke reagerer. Bare ta ham bort og ikke gjør noe mer ut av det, altså ikke gi masse oppmerksomhet.

Skrevet

Spruteflaske benytter jeg meg av! Men han gir seg ikke! Men skal gå til anskaffelse av flere som jeg kan stelle rundt omkring, fordi han går store omveier forbi dem.

*blir umulig å stenge han ute fra rommene, da leiligheten ikke lar seg gjøre på den måten i forhold til matskål og toalett hans.

ikke gi masse oppmerksomhet er tingen altså, han blir "redd" for han løperå gjemmer seg, men kommer fort frem igjen og begynner pån igjen

Kjøpte catnip pulver og la på, men han reagerer ikke på det. Reagerer kun på selve posen med innhold.

Gjest Elfrida
Skrevet
Kjøpte catnip pulver og la på, men han reagerer ikke på det. Reagerer kun på selve posen med innhold.
Prøv catnip spray.
Skrevet

gikk til innkjøp av catnip spray. billig var den heller ikke.

men den hjalp heller ikke. han lurte bare på hva det var og gikk videre og viste ingen form for intr....

Gjest Elfrida
Skrevet

Det var synd. Katta mi er helt sprø etter klorestolpen sin når den har fått seg en dusj, men hun er ikke så interessert i pulver eller tørket kattemynte.

Skrevet

Legg på et pledd der den kvesser klørne.

Hva er det katten din får lov til egentlig?

Leser i en annen tråd at den ikke får lov til å mjaue :klø:

Hva slags glede har du av katten din? Gir du katten din noe annet enn negativ oppmerksomhet?

Gjest Hegepege
Skrevet

Tror bare du må gi han masse med kos jeg, det er viktig å tenke litt på det positive også :katt:

Ta han opp til deg og bare kooos masse med han, det er det beste hun ene min vet iallefall..

Men har du kastrert han forresten?! Jeg hadde det akkurat sånn med hun ene min når vi ikke hadde gjort det på henne, men etter var hun bare superkosete og rolig..

Skrevet

Hvis du er usikker, så sjekk ballene. Trykk forsiktig på pungen, og er den tom, så er han kastrert. Er ballene veldig runde og tydelige, så er han intakt/fertil.

Skrevet

Vi sørget for at kattene har tilgang til klorebrett i hver etasje, enten et som henger på veggen eller frittstående. Dermed er det kort avstand for dem når de har lyst til å klore, for jeg skjønner jo at de f.eks. ikke gidder å gå opp en etasje eller to når lysten melder seg. Det har i allefall fungert utmerket for oss da vi så at den yngste katten begynte å klore på ulovlige steder.

Skrevet
for jeg skjønner jo at de f.eks. ikke gidder å gå opp en etasje eller to når lysten melder seg.

Helt riktig, det er typisk katter :) Jeg har klorestativ og brett i to rom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...