Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Hei. Jeg har en sønn på 5 år. I juli 2006 flyttet jeg sammen med en annen mann enn barnets far, og juli 2007 fikk jeg ikke lenger støtte fra trygdeetaten, siden vi hadde bodd sammen ett år. Ut juli 2007 hadde jeg altså skatteklasse 2. På selvangivelsen min for 2007 står jeg på skatteklasse 1. Er dette riktig? Det er muligens riktig, jeg har ikke tenkt over det før ei dame på jobb i samme situasjon som meg, sa hun var satt opp i skatteklasse 2.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Du har krav på skatteklasse to dersom du ikke har felles barn med samboeren din.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Ok, vi har ikke felles barn. Da skal jeg høre med skatteetaten.
Sol79 Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Skatteklasse 2 gis til enslige som har forsørgerfradrag for barn under 18 år. Du skal lignes i skatteklasse 1 siden du har samboer.
Gjest Helen Parr Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Skatteklasse 2 gis til enslige som har forsørgerfradrag for barn under 18 år. Du skal lignes i skatteklasse 1 siden du har samboer. Det er feil. Dersom man ikke har felles barn med samboer, regnes man som enslig forsørger. Link til skatteetaten. Du har altså krav på klasse to, som gjesten over har skrevet.
Annie Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Skatteklasse 2 gis til enslige som har forsørgerfradrag for barn under 18 år. Du skal lignes i skatteklasse 1 siden du har samboer. FEIL! De har ikke felles barn, og hun skal da lignes i skatteklasse 2. Meld i fra på ligningskontoret.
Gjest Gjest_Sol79_* Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Ok, beklager feilinfo. Hva vil egentlig en meldepliktig samboer si?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Men er det ikke slik at man mister retten til skatteklasse 2 når man har vært samboer i 1 år, selv om man ikke har felles barn? Det tror jeg.
Annie Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Men er det ikke slik at man mister retten til skatteklasse 2 når man har vært samboer i 1 år, selv om man ikke har felles barn? Det tror jeg. Nei.
Sol79 Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Kan man lignes som enslig forsørger i årevis selv om man har samboer da? Syns det virker veldig rart.
Hjerteres Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Gjelder de samme reglene om man gifter seg? Har jeg krav på skatteklasse to når jeg gifter meg med min samboer? Jeg har barn, vi har ingen felles barn?
Alison Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Kan man lignes som enslig forsørger i årevis selv om man har samboer da? Syns det virker veldig rart. Ja, det er mulig, men retten til skatteklasse 2 som enslig forsørger bortfaller hvis forsørgeren inngår ekteskap eller har barn med samboer.
^^Sunny^^ Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Jeg har blitt lignet i klasse 1. Giftet oss i august i fjor.. Noen fortalte meg at man IKKE bytter skatteklasse midt i året og at jeg derfor skal lignes i klasse 2 (for i fjor).. Nå skatter jeg i klasse 1 altså... men i fjor????
^^Sunny^^ Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 Jeg har blitt lignet i klasse 1. Giftet oss i august i fjor.. Noen fortalte meg at man IKKE bytter skatteklasse midt i året og at jeg derfor skal lignes i klasse 2 (for i fjor).. Nå skatter jeg i klasse 1 altså... men i fjor???? Jeg har ett barn fra tidligere forhold, ingen felles barn..
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Jeg fikk til svar fra skattekontoret nå i januar følgende; Dersom man er samboer, og har særkullsbarn, lignes man i klasse 2. Dersom man gifter seg eller får fellesbarn med samboer, lignes man i klasse 1. Imidlertid er jeg litt usikker på hvordan man regner ut klassene, når man f eks gifter seg midt i året. Dømt til å bli no kluss da....
Gjest Helen Parr Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 Jeg fikk til svar fra skattekontoret nå i januar følgende; Dersom man er samboer, og har særkullsbarn, lignes man i klasse 2. Dersom man gifter seg eller får fellesbarn med samboer, lignes man i klasse 1. Imidlertid er jeg litt usikker på hvordan man regner ut klassene, når man f eks gifter seg midt i året. Dømt til å bli no kluss da.... I utgangspunktet er det tilstanden ved utgangen av året som er avgjørende ved klassefastsettelse.
Brunhilde Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 I utgangspunktet er det tilstanden ved utgangen av året som er avgjørende ved klassefastsettelse. Bortsett fra når man har klasse 2 som enslig forsørger, da blir man lignet i klasse 1 hele det året barnet fyller 18...
Gjest Helen Parr Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Bortsett fra når man har klasse 2 som enslig forsørger, da blir man lignet i klasse 1 hele det året barnet fyller 18... Ja, nettopp. Når barnet er 18 ved årets utgang, får man beregnet klasse en på grunn av det.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Skatteklasse 2 gis til enslige som har forsørgerfradrag for barn under 18 år. Du skal lignes i skatteklasse 1 siden du har samboer. FEIL! De har ikke felles barn, og hun skal da lignes i skatteklasse 2. Meld i fra på ligningskontoret. Annie har rett i at man skal ha skatteklasse 2 når man har barn og er samboer men ikke har felles barn Alle får selvangivelse påført skatteklasse 1 - automatisk (selv om man har hatt skatteklasse 2 i årevis og det står skatteklasse 2 på skattekortet). Man må endre opplysningene når man leverer selvangivelsen så blir man lignet i skatteklasse 2. Det betyr at skatteoppgjøret du får oppgitt når du først mottar selvangivelsen alltid vil være i skatteklasse 1 og at du alltid må rette. Dette er fordi at situasjonen din jo kan forandre seg (du får barn med samboer eller gifter deg) og skattemyndighetene regner med at det kun er de som er berettighet til å ha skatteklasse 2 som endrer til skatteklasse 2 på selvangivelsen. Det er jo også foreldre som har 50% omsorg for barna og som bytter på å ha skatteklasse 1 og 2 annet hvert år (jeg gjør det med min eks). Men er det ikke slik at man mister retten til skatteklasse 2 når man har vært samboer i 1 år, selv om man ikke har felles barn? Det tror jeg. Nei det er retten til ekstra barnetrygd man mister.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 FEIL! De har ikke felles barn, og hun skal da lignes i skatteklasse 2. Meld i fra på ligningskontoret. Man endrer/retter når man leverer selvangivelsen. (det var kanskje det du mente?) Det hjelper ikke å melde fra på ligningskontoret - selvangivelsen kommer med skatteklasse 1 uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå