Gå til innhold

kjøpe hus med leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_elisa_*
Skrevet

Dere som har kjøpt hus med leilighet.....Hvor mye mer fikk dere i lån.

Vi ser på et hus til 3,2 mill....dette er et hus med leilighet, de vi har kikket på

fra før har ikke det og da kunne vi låne i banken 2,5 mill.

Er det i det hele tatt realistisk av oss og tro at banken vil låne oss de ekstra pengene når det er et hus med leilighet?

Leieinntekt i mnd er 6000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg råder dere til å la være. Poenget er ikke hvor mye mer du får i lån, men om du klarer å betjene det. Og det gjør du ikke dersom du allerede ser at det blir vanskelig for dere. En leieinntekt på 6000 vil om kort tid ikke dekke inn rentene på lånet engang, så dette er altfor risikabelt.

Du skal også tenke på om du får igjen pengene dersom dere blir tvunget til å selge. Hvor i landet ligger dette huset?

Gjest Gjest_elisa_*
Skrevet

Huset har beliggenhet i vestfold, i et etablert boligområde med en fantastisk sjøutsikt.

4-5 min gange ned til nydelig strand.

tror du renta blir så høy at det evt ikke går opp i opp med de evt 700000 ekstra vi må låne?

Skrevet

De fleste banker (og andre steder på nett og trur jeg) har lånekalkulatorer. der du kan taste inn lånebeløp og rentesats (og antall år). Test ut det litt og sjekk hva dere har råd til å betjene, også med høyere rente.

Noe annet dere må tenke på er hvor lett det er å leie ut? Er dere sikkret leieboer?

Skrevet
tror du renta blir så høy at det evt ikke går opp i opp med de evt 700000 ekstra vi må låne?

Nei , renta må opp i 14% før rentene (etter skatt) blir høyere enn de skatteferie inntektene . Det er en viss sannsynlighet for at renta stiger noe fremover , men jeg er iallefall ikke så pessimistisk at jeg tror den passerer 14 % i den nærmeste framtid . Ingen vet imidlertid med sikkerhet hvor høy renta er om 3 år , men tror ikke det finnes så veldig mange fagfolk som tror på dette scenariet .

Men det over var bare i forhold til rentekostnad . Hvis dere skal betale avdrag i tillegg , så blir det jo høyere utbetalinger .

Å ha en leilighet som kan leies ut er heller ikke ensbetydende med at den er utleid 100 % av tiden , men det er du sikkert klar over ;)

Skrevet

med 7% rente (som er det DnbNor beregner nå) og 25 års nedbetalingstid er de månedlige betalingene på et lån på 700 000 ca 5 000 kr mnd (annuitetslån uten avdragsfrie år). I perioder uten leieboer, vanskelig leieboer som ikke betaler eller med høyere rente vil det kunne være vanskelig å betjene kanskje? Det avhenger selvsagt også av hvordan dere greier dere med et lån på 2,5 mill - er dét på grensa allerede, ville jeg personlig ikke tort å gamble på leieboer.

Men jeg er forsiktig av meg da... Dessuten tenker jeg at det hører med litt styr å ha leieboer i boligen man bor i, så jeg ville gjort mye for å slippe å være avhengig av det.

Gjest Gjest_elisa_*
Skrevet

Huff .....Det er jo alltid et regnestykke...men vi er nesten sikre( så sikre det går ann å bli) på at vi får leieboer.

Vi er ikke på grensen med 2,5, men blir det 8.5% rente er vi det....

Vi har en " buffer som skal settes av til evt 3 mnd husleie.

Dette er drømmehuset, skal ihvertfall sitte litt på gjerdet....kanskje det til og med går under takst :)

Skrevet

Tja, det er vel sannsynlig at renten fra sentralbankens side ikke stiger så veldig mye mer nå, samtidig ser man jo at bankene setter opp lånerenta mer pga kreditturoen og at det er dyrt for dem å låne inn penger nå. Og det er vanskelig - eller umulig - å spå på lengre sikt. Bankene har dessuten begynt å stramme inn på lånestørrelsene og fullfinansiering, så om det er en stund siden dere spurte hvor mye lån dere kunne få er det vanskelig å ta dette som utgangspunkt. Dere må nok en tur i banken og be om råd :)

Og det er alltids verdt å prøve å få bolig under takst for tida...

Skrevet
Huff .....Det er jo alltid et regnestykke...men vi er nesten sikre( så sikre det går ann å bli) på at vi får leieboer.

Vi er ikke på grensen med 2,5, men blir det 8.5% rente er vi det....

Vi har en " buffer som skal settes av til evt 3 mnd husleie.

Dette er drømmehuset, skal ihvertfall sitte litt på gjerdet....kanskje det til og med går under takst :)

Hvis dette prosjektet kneler ved 8,5% rente , så hadde jeg nok gått for et fastrente lån . Disse lånene får man idag , for 80 % lån , til ned mot 6% rente , og dere kan binde renta i alt fra 3 til 10 år .

Tror jeg dere kommer til å tjene penger på fastrentelån ? nei , men dere er i det minste sikre på at lånekostnadene deres vil være stabile så lenge som dere ønsker å binde lånet .

Prosjektet med å ta opp 700 000 ekstra i lån for å kunne få 6000 skattefrie kroner i lomme er isolert positivt , siden det bare påfører dere en rentekostnad etter skatt på i underkant av 3000 ved 7% rente . Utbetalingen inkl avdrag er som sagt høyere , ca 5400 , 20 års nedbet .

Sjekk gjerne innom finansportalen.no også hvor det finnes oversikt over hvilke banker som tilbyr beste betingelser for kån .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...