Gå til innhold

rift i underlivet etter sex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_megan_*
Skrevet

Jeg slet med det samme selv, men problemet har gitt seg etter at jeg sluttet på p-piller :)

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_Olga_*
Skrevet

Jeg begynner oså å blø under samleie, men jeg blør "innenifra", virker som om alle dere andre får utvendige rifter?

Skrevet
Jeg begynner oså å blø under samleie, men jeg blør "innenifra", virker som om alle dere andre får utvendige rifter?

Kommer kanskje an på hva du mener med innvendig. Tror endel får rifter ala slike man får i munnvikene, i skjedeåpningen eller mellom kjønnsleppene og innover på en måte? Hvis du blør innenfra og enten ikke vet/ser hvor blødningen kommer fra eller det virker som det er fra livmorhalsen anbefaler jeg deg på det sterkeste å bestille en legetime.

Skrevet

har samme problem, men jeg går på p-ring, skal slutte om noen mnd. etter å ha lest denne tråden, så øyner jeg et lite håp om at problemet muligens forsvinner da! men alle tips hjelper på sexen!

Skrevet

Sliter selv med dette av og til under/etter sex (var veldig tørr før, så brukte alltid glidemiddel, men det kom uansett).

Men jeg tror kanskje det er i visse stillinger, der kanskje han kommer inn litt "feil", altså at han hviler litt på det stedet man får rift, hvis dere skjønte hva jeg mente. (Fram og tilbake på hudfliken, og ikke ovenifra eller rett inn).

for er i noen stillinger jeg plutselig kan få det og andre ikke.

Merkelige greier. Kjedelig er det og.

Skrevet

Legen ga meg et tips om å smøre på olivenolje... etter rifter blir huden hard pga arrvev og da sprekker det lettere opp igjen, olivenolje myker opp huden.

• 5 måneder senere...
Skrevet

*Dytt*

Noen som har funnet en løsning på dette eller?

Skrevet

Slutte på p-piller har hjulpet ganske mye... :) Skal til GU pga akkurat dette om tre uker (tar langt tid å få timer hos GU gitt, så i mellomtiden har jo pilleslutten gjort underverker). Kan oppdatere etter GU :) Det er nemlig ikke i hele syklusen det er like bra.. :(

Skrevet

skal slutte på pilla jeg og nå, men hvordan blir det når man føder da? :S kommer til å revne fra a - å føler jeg :(

Gjest Gjest_berta_*
Skrevet

har hatt rift inni en gang når kjæresten hadde vært altfor røff(han er svær), hadde vondt et par dager etterpå og fikk sopp (yikes, var det noen som sa cottage cheese?). Jeg brukte i tillegg på p-ring i den perioden så kan kanskje ha vært derfor. Men er ikke spesielt plaget med det.

Skrevet
Slutte på p-piller har hjulpet ganske mye... :) Skal til GU pga akkurat dette om tre uker (tar langt tid å få timer hos GU gitt, så i mellomtiden har jo pilleslutten gjort underverker). Kan oppdatere etter GU :) Det er nemlig ikke i hele syklusen det er like bra.. :(

Ser det er flere som har blitt bedre av å slutte på p-piller. Vet du/dere om p-sprøyte er bedre? Er ikke spesielt lysten på å begynne med kondomer siden jeg har reagert på kondomer tidligere (hovner opp og blir kjempesår). =/

Har bestilt tid hos GU jeg også, men det er jo 4 uker til. Hadde sex natt til i går, for første gang på 3 uker, og revna igjen, så nå kvier jeg meg jo enda mer for å ha sex. Hadde håpt at det skulle gro og bli borte etter 3 uker, men neida. :snurt:

Skrevet

Sprøyte er IKKE noe bedre. Det kan jeg skrive under på! Jeg har fått henvisning til gynekolog for å få målt meg til pessar.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg var plaget med å sprekke opp, både rundt skjedeinngangen og ellers mellom kjønnsleppene. Hver gang, gjerne med en soppinfeksjon atpå. Skjøre tynne og tørre slimhinner er årsaken. Endelig kom jeg til en gynekolog som var litt til hjelp, fikk litt langvarig behandlig med ... husker ikke hva den het, men det er tablett mot soppinfeksjon, tok ellers diverse prøver, og det viste seg at jeg hadde gule stafylokokker i underlivet, fikk og behandling for dette.

Så anbefalte ho rett og slett å finne en krem å smøre underlivet med, uten parafyme og parabener o.l. Dette har fungert bra for meg, kan fortsatt sprekke litt opp, men ingenting i forhold til før.

Må bare passe på at jeg har en "hviledag" mellom hver gang vi har sex.

Ellers så tåler jeg dårlig bind som vi kjøper i butikken, samme med tampong. Måtte gå over til tøybind, vær obs på trange bukser og syntetiske stoffer.

Skrevet

Jeg kan signere på at tøybind er MYE bedre, og mye mer behagelig. faktisk synes jeg det suger opp bedre, det puster og er rene himmelen kontra de ekle plastbindene!

Gjest Fjasemons
Skrevet
Sprøyte er IKKE noe bedre. Det kan jeg skrive under på! Jeg har fått henvisning til gynekolog for å få målt meg til pessar.

Det var jeg som dyttet opp tråden for litt siden. Glemte at jeg hadde en bruker her inne, så jeg ble visst anonym. :ler:

Jeg ser at du har barn, Saeria, og jeg lurer jo litt på om du hadde disse problemene før du fødte også? Hvordan gikk fødselen i såfall? Håper det går greit at jeg spør! Skjønner hvis du ikke vil svare. ;) Ser liksom for meg at jeg skal revne fra a til å når det blir min tur, og det frister ikke akkurat.

Jeg får snakke med GU og høre hva han syns virker som en fornuftig løsning. Sist jeg var hos legen fikk jeg vite at jeg hadde et "sår" på livmortappen, og det ble tatt celleprøve som ikke viste noe avvik. Kan dette "såret" ha noen sammenheng med at slimhinnene tåler så lite?

Skrevet (endret)
Det var jeg som dyttet opp tråden for litt siden. Glemte at jeg hadde en bruker her inne, så jeg ble visst anonym. :ler:

Jeg ser at du har barn, Saeria, og jeg lurer jo litt på om du hadde disse problemene før du fødte også? Hvordan gikk fødselen i såfall? Håper det går greit at jeg spør! Skjønner hvis du ikke vil svare. ;) Ser liksom for meg at jeg skal revne fra a til å når det blir min tur, og det frister ikke akkurat.

Jeg får snakke med GU og høre hva han syns virker som en fornuftig løsning. Sist jeg var hos legen fikk jeg vite at jeg hadde et "sår" på livmortappen, og det ble tatt celleprøve som ikke viste noe avvik. Kan dette "såret" ha noen sammenheng med at slimhinnene tåler så lite?

Nå går ikke jeg på hormonprevensjon lenger, og da er jeg riftfri! Jeg sluttet på hormonprevensjon 6 mnd før jeg ble gravid, fordi jeg tåler det så innmari dårlig. Riftene var bare ett av problemene.

Jeg ble riktignok uplanlagt gravid på første eggløning etter prevensjonsslutt, men det var vår egen feil. Kåtskap og dårskap i skjønn forening, kombinert med at alle kvinnene i min familie er superfertile (til tross for syklig ustabile sykluser). :ler:

Livmor og alt innvendig har alltid vært flott ved GU, så jeg tror ikke det såret har noen sammenheng med riftene.

Fødselen min gikk kjempefint. Hadde en relativt rask og grei fødsel. I underkant av 8 timer. Fødte på en mykenehet, som ikke tilbyr epidural, og jeg klarte med med badekar og litt akupunktur. Vondt i overgangsfasen, javisst, men jeg kunne glatt født om igjen for å si det slik.

Jeg revnet litt, men ikke fra a til å. Det er vanlig at en revner litt som førstegangs. Jeg kjente når jeg revnet fremover mot klitoris, men det var ikke vondt i det hele tatt. Det sved litt bare.

Akkurat det hadde jeg hørt før jeg ble gravid, og hadde vondt for å tro det, men det er faktisk sant. Den innvendige revnen merket jeg ikke i det hele tatt! Man er så fokusert og full i endorfiner under en fødsel, nemlig.

Endret av Saeria
Gjest Fjasemons
Skrevet
Nå går ikke jeg på hormonprevensjon lenger, og da er jeg riftfri! Jeg sluttet på hormonprevensjon 6 mnd før jeg ble gravid, fordi jeg tåler det så innmari dårlig. Riftene var bare ett av problemene.

Jeg ble riktignok uplanlagt gravid på første eggløning etter prevensjonsslutt, men det var vår egen feil. Kåtskap og dårskap i skjønn forening, kombinert med at alle kvinnene i min familie er superfertile (til tross for syklig ustabile sykluser). :ler:

Livmor og alt innvendig har alltid vært flott ved GU, så jeg tror ikke det såret har noen sammenheng med riftene.

Fødselen min gikk kjempefint. Hadde en relativt rask og grei fødsel. I underkant av 8 timer. Fødte på en mykenehet, som ikke tilbyr epidural, og jeg klarte med med badekar og litt akupunktur. Vondt i overgangsfasen, javisst, men jeg kunne glatt født om igjen for å si det slik.

Jeg revnet litt, men ikke fra a til å. Det er vanlig at en revner litt som førstegangs. Jeg kjente når jeg revnet fremover mot klitoris, men det var ikke vondt i det hele tatt. Det sved litt bare.

Akkurat det hadde jeg hørt før jeg ble gravid, og hadde vondt for å tro det, men det er faktisk sant. Den innvendige revnen merket jeg ikke i det hele tatt! Man er så fokusert og full i endorfiner under en fødsel, nemlig.

Takk for svar!

Da får jeg vel bare gå ut fra at jeg må slutte med hormonprevensjon og finne noe annet som fungerer bedre. Har blitt gravid to ganger på pillen, så det fungerer jo ikke helt optimalt uansett for min del. :ler:

Skrevet

Såpass, ja. Jeg skal som sagt tilpasses for pessar. Må bare slumse meg til en privat gynekolog med henvisningen først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...