Gå til innhold

Ostefondue - er det bare brød som skal oppi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å servere ostefondue til noen venninner som kommer på besøk. Har man bare brødbiter å dytte oppi? Noe annet man bør huske på ellers (annet tilbehør som ikke skal i osten f.eks.)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I klassisk fondu er det bare brød ja, men du kan bruke andre ting også. I tillegg til brød bruker jeg oppskåret grønnsaker som paprika, artisjokkbunner, oliven, cherrytomat, sopp. Noen grønnsaker som blomkål etc bør kokes lett først. Andre ting som kan dyppes er pølsebiter, brunede kjøttbiter, skinke etc. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips Onyx, de ble brukt - til stor suksess!

Men jeg sleit litt med ostesmeltingen. I oppskriften sto det hvitvin (jeg brukte eplesaft) og så skulle osten smeltes oppi der. Den ble kornete og rar, men smakte godt. Noen tips?

Skrevet

Jevnet du ostemassen med litt maisenna (eller lignende) utrør i litt kirch/vann/vin? Hvis du ikke jevner den litt så vil den skille seg og bli klumpete og rar, som du sier.

Skrevet (endret)

Jo, hadde jevning oppi. Men da var den allerede kornete... Hm. Er det best å ha væsken oppi først før osten, eller smelte osten i væsken? Har gjort det en gang før, da funket det. Hm.

PS! Hunden min heter Imax, og jeg har allerede bestemt at min neste hund skal hete Onyx :)

Endret av Imax
Skrevet

Skal vi se... Jeg blander vin og ost og lar det marinere et par timer/over natten. Så smelter jeg osteblandingen, krydrer og tilsetter jevning og koker kjapt opp. Du må røre hele tiden og det tar ikke mange minuttene for fonduen er klar. Å smelte osten først, for SÅ å ha i væske kan jeg forestille meg ikke fungerer så bra ja. Vil tro at det bare skiller seg. :)

Hvis du kan litt tysk er linken under ganske grei. ;)

http://www.schweizerseiten.ch/fondue/fondue.htm

Skrevet

Det er da ingen vits i å marinere noe som helst når man lager ostefodue?

Det enkleste er å ha hvitvin i gryta som du på forhånd har gnidd med et fedd hvitløk. Varm denne opp og tilsett revet ost. Jeg liker best en blanding av gruyere, emmentaler og sveitserost. Rør hele tiden. Rør maisennamel ut i kirch og tilsett dette under omrøring. Smak til med muskat og pepper.

• Liker 1
Skrevet

Det er godt med jalapeños også... (kanskje litt rømme ved siden av hvis det blir for sterkt)

Skrevet
Det er godt med jalapeños også... (kanskje litt rømme ved siden av hvis det blir for sterkt)

Jeg håper du mener å dyppe, ikke oppi ostemassen? :overrasket:

Skrevet
Jeg håper du mener å dyppe, ikke oppi ostemassen? :overrasket:

Til å dyppe ja... blir nesten som sånne friterte ostepoppers (ikke ostepop altså).

får være måte på! :P

Skrevet

Har aldri vurdert det, men kommer nok til å prøve neste gang jeg lager ostefondue.

Ellers liker jeg sølvløk ved siden av, sånne små på glass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...