Gå til innhold

Eggeskall

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tomine_*
Skrevet

Jeg hater å kaste mat, og samboeren min syns jeg blir på grensa til fanatisk, fordi alt av rester helst skal brukes til noe.

Jeg syns da dette er en god ting :sjenert:

Men! Her om dagen lagde vi omelett, og så presterte jeg å påstå at også eggeskall kan brukes til noe, og at det ikke nødvendigvis MÅ kastes.

Samboeren min lo godt av meg, og nå har vi inngått et veddemål om hvorvidt eggeskall virkelig er ubrukelig som restemat eller ikke.

Hjelp meg, dere matinteresserte mennesker :)

Går det an å bruke eggeskall til noe, eller bør jeg innrømme nederlaget?

:fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

:fnise:

Tja, som restemat vet jeg ikke, men de kan jo brukes til påskepynt om ikke annet ;)

Skrevet

Du kan bruke vannet som eggene er kokt i til å vanne planter med.

Likens kan du finknuse eggeskall og bruke det som gjødsel. Det er særlig bra til erter og bønner, men kan også brukes til potteplanter.

Det er også mulig å knuse eggeskallene og fylle på med vann. La blandingen stå godt lukket i tre uker og bruk det som gjødsel.

Så det kan brukes, men jeg har ikke hørt noe om å bruke det til menneskemat.

Skrevet

Du kan brenne eggeskallene i ovnen sammen med bjørkeved (eller annen ved, men bjørk er bra), og bruke asken som gjødsel. Du kan også putte eggeskall i komposten eller kanskje fôre høns med knuste skall?

Gjest Gjest_Tomine_*
Skrevet

Skjønner :)

En del man kan gjøre med skallet altså, men spising egner det seg vel ikke til :fnise:

Veddemål tapt.... :fnise:

Skrevet

Du kan vel bruke det til danderingen av maten som "pynt" på talerkenen.. Ala omelett som påskekylling som kommer ut av egget:P men man kan jo fortsatt ikke spise det da...

Skrevet
En del man kan gjøre med skallet altså, men spising egner det seg vel ikke til :fnise:

Veddemål tapt.... :fnise:

Hørt om folk som gir det til bikkjene sine så de spiser det... Men det teller kanskje ikke?

;)

Skrevet

Knuse skallene, blande pulveret i vann og drikke det, i stedet for å ta kalktabletter.

Skrevet
Knuse skallene, blande pulveret i vann og drikke det, i stedet for å ta kalktabletter.

Det river nok godt i rompehullet....

Skrevet

jeg spiste eggeskall da jeg var liten....

vet ikke om det hjelper :gjeiper:

i følge mamma syntes jeg eggeskallet var bedre enn selve egget... hehe..

Gjest Gjest_Tomine_*
Skrevet

Morsomt at noen virkelig har spist det! :fnise:

Knuse det og drikke det ja.... Skal serveres til samboeren ved neste søndagsfrokost :fnise:

Gjest celine
Skrevet

Har du akvarie, kan du legge det tomme skallet oppi. Dette vil øke hardheten på vannet, noe som er et "must" for enkelte arter dersom man har skikkelig bløtt østlandsvann i springen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...