Gå til innhold

Kan jeg spise ridderost?

Hedda-78

Anbefalte innlegg

Ja, kan man spise ridderost som gravid?

Står på pakken at det er en kittmodnet ost.

Det er så godt!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanvittig godt ja...

Fant dette i en tråd på snartmamma.com:

Sendte spørsmål til TINE vedrørende bl.a. ridderost (som faktisk er en myk ost), og legger her ut et utdrag av den viktigste infoen i svaret jeg har mottatt.

"Tine produserer muggoster ved to anlegg (...). I tillegg regnes kittmodnede oster (Ridder og Port Salut) og pultost til gruppen myke oster.

Alle ostene er produsert av pasteurisert melk (...). Videre er anleggene dette gjelder underlagt spesielt strenge hygieneregler (...). Det tas prøveuttak fra daglige ystinger for analyse av Listeria rett før pakking av ostene og før disse sendes ut på markedet. Videre er det månedlig overvåkning av Listeria i kritiske punkter i miljøet for å eventuelt kunne påvise forekomst i anlegget på et så tidlig tidspunkt som mulig.

Overvåkningen av Listeria i produkter og miljø viser at det svært sjelden påvises Listeria. For ostene som er nevnt her, må vi helt tilbake til ett enkelttilfelle i 2002, og før det noen få påvisninger på 90-tallet. Ved påvisninger er det svært lave nivåer (...).

Vi har aldri mottatt henvendelser eller fått annen informasjon som kan knytte våre myke oster eller andre av våre produkter til listeriose. Vi har likevel forståelse for myndighetenes kostholdsråd til gravide som et ekstra sikkerhetstiltak, men understreker at TINE aldri ville kunne sendt produkter på markedet dersom vi ikke var sikre på at disse var trygge for alle målgrupper."

...så jeg vet ikke jeg... Det er vel omtrent like trygt som å spise kokt skinke? Jeg elsker både ridderost og port salut, men har styrt unna så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nok relativt safe men ikke 100% sikkert.

Disse typer oster er ekstremt godt vekstmedie for Listeria, som for øvrig er vanlig bakterie i alle omgivelser. Melken er pasteurisert, men osten kan lett bli smittet under produksjon og pakking hvis hygiene rutinene svikter. Dette er det som skjedde i høsten når det var Listeria epidemi i Oslo sykehusene fra en pasteurisert muggost (se rapport på mattilsynet.no). Å ta prøver før pakking, som Tine forteller at de gjør, gir lite informasjon. Eventuelle Listeria nivåene er ennå så lave, at sannsynlighet å få påviste det er liten. Likevel har bakterien god tid å vokse opp til infektiv dose under flere måneders holdbarhetstid, og Listeria har ekologisk fordel siden få andre bakterier vokser i kjøleskap.

Jeg hadde kjøpt en ost som hadde langt tid igjen før best før dato, og spist fra osten bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om gravide som holder seg unna all ost, for sikkerhets skyld.

Selv synes jeg det er å bli alt for hysterisk, og jeg spiste ridderost fra Tine med god samvittighet. Fulgte ellers Mattilsynets offisielle råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...