Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Det skrives så mye om borettslag med høy fellesgjeld og små innskudd. Er 900 000 i fellesgjeld høy fellesgjeld? Hvis innskuddet er 300 000?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Ja det er høyt. Jeg vil si at det begynner å bli høyt ved et motsatt forhold mellom fellesgjeld og innskudd enn det du viser til, dvs 300 000 i fellesgjeld og 900 000 i innskudd. Det er en personlig preferanse, jeg er absolutt ingen økonom.
Hedda-78 Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Jeg las et sted at "lavt innskudd" er innskudd under 20% av totalsummen.
Gjest Ts Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Glemte å krive at borettslaget har husleiegaranti og betaler avdrag. Nedbetaling over 25 år. Vet at 20% innskudd er grensen for å få husleiegaranti - sikringsfond. Mener du de som har høyere innskudd enn 20% ikke regnes som leiligheter med høy fellesgjeld?
Alison Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Det skrives så mye om borettslag med høy fellesgjeld og små innskudd. Er 900 000 i fellesgjeld høy fellesgjeld? Hvis innskuddet er 300 000? Ja, det er høy fellesgjeld. Har du planer om en slik leilighet må du kunne tåle å betjene et lån på 1,2 mill (innskudd +fellesgjeld). Vær obs på at slike leiligheter kan bli veldig vanskelig å få solgt senere. Det er eiere av slike leiligheter som nå sliter og flere har opplevd at de ikke en gang får gitt bort leiligheten.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Endel slike leiligheter virker altfor høyt priset totalt, når man sammenlikner med andre leiligheter i samme område, det virker som man har kalkulert med for høy prisstigning/markedsvekst da man bygget... Dessuten blir det pes å få solgt ved prisfall som nå fordi fellesgjelden uansett er så stor del av verdien på leiligheten. Men vurdér borettslaget og leiligheten som helhet, andelsleiligheter får mye negativ omtale i media, men ikke ALLE er dårlige prosjekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå