Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives så mye om borettslag med høy fellesgjeld og små innskudd. Er 900 000 i fellesgjeld høy fellesgjeld? Hvis innskuddet er 300 000?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er høyt. Jeg vil si at det begynner å bli høyt ved et motsatt forhold mellom fellesgjeld og innskudd enn det du viser til, dvs 300 000 i fellesgjeld og 900 000 i innskudd. Det er en personlig preferanse, jeg er absolutt ingen økonom.

Skrevet

Jeg las et sted at "lavt innskudd" er innskudd under 20% av totalsummen.

Skrevet

Glemte å krive at borettslaget har husleiegaranti og betaler avdrag. Nedbetaling over 25 år.

Vet at 20% innskudd er grensen for å få husleiegaranti - sikringsfond. Mener du de som har høyere innskudd enn 20% ikke regnes som leiligheter med høy fellesgjeld?

Skrevet
Det skrives så mye om borettslag med høy fellesgjeld og små innskudd. Er 900 000 i fellesgjeld høy fellesgjeld? Hvis innskuddet er 300 000?

Ja, det er høy fellesgjeld.

Har du planer om en slik leilighet må du kunne tåle å betjene et lån på 1,2 mill (innskudd +fellesgjeld). Vær obs på at slike leiligheter kan bli veldig vanskelig å få solgt senere. Det er eiere av slike leiligheter som nå sliter og flere har opplevd at de ikke en gang får gitt bort leiligheten.

Skrevet

Endel slike leiligheter virker altfor høyt priset totalt, når man sammenlikner med andre leiligheter i samme område, det virker som man har kalkulert med for høy prisstigning/markedsvekst da man bygget... Dessuten blir det pes å få solgt ved prisfall som nå fordi fellesgjelden uansett er så stor del av verdien på leiligheten. Men vurdér borettslaget og leiligheten som helhet, andelsleiligheter får mye negativ omtale i media, men ikke ALLE er dårlige prosjekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...