gard Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Hei Kona og jeg har tenkt å ta en ukes ferie i Juli og jeg så en liten reklame for Sicilia i avisen igår og det hørtes ganske fint ut. Så er det noen her erfaring fra Sicilia? Er det lett å komme seg rundt med buss eller er det best å ha leiebil? Er det best å ha Palermo som utgangspunkt? Er det mye å se og gjøre i Palermo? Er det noen guideturer på Etna...eller er den fremdeles aktiv? Er det noen fine strender? Kan en snorkle noen plass? Hvordan er prisnivået i Palermo? Er det som i Firenze/Roma? Er det mange turister som reiser til Sicilia/Palermo? Takk på forhånd for tips :-)
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Nå må dere svare folkens! Gard er kjempeflink til å gi dere råd når dere spør. Nå er det han som trenger gode råd og tips.
gustav Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Har kjørt rundt Sicilia men ikke vært i Palermo, så jeg kan dessverre bare svare generelt om øya. Men i mangel på svar fra de som faktisk har vært i Palermo, synes jeg du fortjener en slags respons iallefall *Vi hadde leiebil og det fungerte helt utmerket. Veldig fin øy med flott bølga landskap i innlandet og antikke ruiner 'overalt'! Innbiller meg at det ikke går så mange busser. kan ikke huske å ha sett det iallefall. *Flyplassen ligger vel i Palermo (om dere ikke kjører fra Napoli som oss da..laangt) så det høres naturlig ut. Hint: det varmeste badevannet var absolutt på nordsida av øya. *Fine strender fant vi (uten å lete egentlig) både i Cefalu, SanLeone (nedenfor Agrigento) og litt utenfor GiardiniNaxos (v/Taormina). Så jeg regner med at det er mange mange fler av dem Sørsiden hadde drømmestrand men var brådypt med heavy bølger og iskaldt. På østsiden var det litt roligere men fortsatt kaldt (nb! helt i begynnelsen av juni altså). Nordsida hadde virkelig deilig vann og mer langgrundt. *Generelt prisnivå på øya er lavt. Way lavere enn i Toscana. Unntatt på turiststedene da, italienerne må ha funnet opp det med å sette priser etter etterspørsel. Taormina f.eks hadde nesten venezianske priser.. *Veldig lite turister å se rundt på øya, de ikke-italiensk-talende vi hørte var konsentrert på turiststedene, Taormina med størst konsentrasjon (forøvrig det eneste stedet vi hørte nordisk under hele ferien). Stort sett engelskmenn, blanda med litt tyskere, nederlendere (de er nå overalt også da*ler*) belgiere og en og annen amerikaner på familietur på jakt etter røttene sine.. Fin øy, anbefales ) God tur!
Gjest glamourgirl Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 JA! Jeg og LilleBille var på Sicilia i fjor. Vakkert! Vi hadde ei uke, uten leiebil, var på et utrolig lite sted, og det var mest italienske turistier der. (Jeg skal få LilleBille til å plotte inn navn for deg, hun er best på det) Mine "muster" er Etna, den er aktiv, og for en opplevelse. Buss, så taubane og så terrengbil, før gå. Utsikten, man ser helt til fastlandet var ubetalelig. Husk gode sko, og litt varmere klær for turen. Jeg kan skryte av å ha vært på Etna i gullsko, men det anbefales ikke. Vinen og honningen (faktisk) fra Etnaområdet er supergod. Ellers Tamorina bør besøkes, med sin gamle taubane. (vi rakk ikke det) Også er det turer som går ut til de øyene (hva het de igjen da, LilleBille) som jeg også syns var en opplevelse å ta med seg. Maten, liker man fisk og skalldyr er man i himmelen. Vinen, kaffien, kaffikosen, etter stranda sånn tidlig ettermiddag før sisesta oppdaget vi at italienerne hadde litt sånn "fika", ofte boller med is inni og sånt småsnacks, digg! Av "negative" ting, så er det dårlig med engelsktalende, så å kunne gjøre seg forstått med fingerspråk og lekeitaliensk er lurt. God tur! (litt misunnelig)
LilleBille Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Vi var i Brolo - ikke akkurat verdens navle men det var jo deilig for det var ikke noe typisk turiststed med fulle nordmenn og brautende tyskere. Etna var en opplevelse (selv om det var vanskelig å puste i motvind i den høyden) - og for noen av oss var svevebanen litt skummel ... (Og vennene mine er såre fordi jeg ikke har mer honningkrem fra Etna igjen .. alderes suverent på ost. Olivenoljen derfra er også veldig bra.) Båttur til de Eoliske øyene (Lipariske øyene) var også helt topp. Vi tok bare et par av dem - Lipari og Vulcano - og jeg angrer litt på at vi ikke tok kveldsturen så vi fikk sett utbruddene på Stromboli (det tyrenske havs fyrtårn) http://en.wikipedia.org/wiki/Aeolian_Islands Ellers ga det å sitte på en fortausrekafe med en bok og spise brioch og isslush (som jeg ikke husker hva heter ) - som italienerne gjorde, bare helt utrolig feriefølelse. Det eneste litt negative var at det ikke var mulig å få pizza til lunsj - og at stranden ikke var "fin sand" men mer lik stranden på Costa Brava, bittesmå stein/store sandkorn.
LilleBille Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Var ikke innom Palermo - så jeg vet ikke noe om prisene der. Prismessig var det vel noe billigere enn i Toscana. Turistmeny €10-12 (om man faller i den fellen) , Pizza €5-10 og det samme for pastaretter. Vi pleide vel å ende opp med å betale €20-30 for middag til to (forrett + hovedrett + vin og vann) om jeg ikke husker helt feil.
Gjest Elfrida Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Jeg har vært på Sicilia og bl.a. i Palermo for mange år siden. Kan ikke huske noe særlig busser, men antar at det sikkert finnes. Det finnes også en del toglinjer, men det var ikke akkurat ekspresstog, regn med litt slinger i valsen. I Palermo har de noen turistattraksjoner, noe av det særere er cappucinernes katakomber der det er så tørt at likene holder seg forbausende godt, og henger langs veggene til utstilling i begravelsesdressen sin... De har også en interessant katedral som er svær, og bygget på i flere omganger, jeg tror det til og med er rester av en moske å se. Ellers er det såpass lenge siden at jeg ikke husker så mye av spesifikke ting. Men jeg husker at det ikke var uendelig masse turister, man kom nært lokalbefolkningen. Også var det god iskrem og kaker...cannoli må prøves når man har lyst på noe søtt! Og ganske billig å spise og drikke. Så er det en veldig fin katedral i Monreale som ligger litt utenfor Palermo.
gard Skrevet 22. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2008 Takk for tilbakemeldingen alle sammen. Vi får se hva det blir til tilslutt :-)
Gjest Elfrida Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Kom over denne artikkelen på Aftenpostens sider om hoteller i Palermo: http://www.aftenposten.no/reise/article2398843.ece
gard Skrevet 30. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2008 hehe...det var den artikkelen jeg så som vekket min interesse initielt :-)
Gjest Gjest_Lune_* Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Vi betalte ca 8-900kr for 1 uke med leiebil (en eller annen fiat såklart!) Ikke noe problem å kjøre der, bare tute på hver vei du kommer til, hehe. De er hisse på hornet! Bilen leide vi i Taormina. Vi var bare i Palermo èn natt, tok fly hjem derfra. Fant bare et hotell, ikke så langt fra togstasjonen..var billig. Jeg synes maten var helt grusom på Sicilia. Siden vi bodde privat kjøpte vi all mat hos den lokale slakter å lagde nesten all maten selv (heldigvis..eller hadde jeg omkommet av sult!) Maten hos slakterene (som også hadde annet mat, var kjempe billig). Det lokalet ølet Mesina er super godt Vi var innom Giardini Naxos, SYKT dyrt der 100kr for solsenger og sinnsykt varmt. Akkurat som en gryte. Vi møtte faktisk ei norskdame på vei hjem engang, som var lei turistene i Taormina. Der vi bodde hadde de aldri sett turister... Så ta bussen i 20 min, få stranden omtrent for deg selv...og solsengene koster nada. Topp service fra den lokale baren på stranden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå